Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hebben jullie ervaring met het composteren van bodembedekking? Wij verhuizen vrijdag en ik moet nog een plan bedenken voor de cavia's... Verder helemaal geen stress ofzo 🤭 We hebben een stuk grond dus ik dacht: ik ga zo min mogelijk weggooien en alles composteren. Maar kan dat? Ik las dat hooi bijvoorbeeld amper vergaat. Wat werkt goed of juist niet goed? 

Geplaatst:

Ja het kan, maar het gaat het makkelijkst als het kleine stukjes zijn, dus als je hooi fijner zou kunnen maken (hakselen) voor het composteren. Maar het kan wel, ook inclusief de bodembedekking en hooi. 

• Bedankt 1
Geplaatst:
17 uren geleden, Suus1978 zei:

Ik las dat hooi bijvoorbeeld amper vergaat.

Ik heb een compostbak maar gooi er niet alles meer in omdat soms dingen niet verteren. Inderdaad is hooi lastig. Stro gaat al beter. Snijbloemen die uit de winkel komen, gooi in de kliko van de gemeente. Bloemen uit eigentuin gooi ik er er wel in en ook koffiedik en konijnenkeutels. Als er teveel stro bij zit, gaat het ook de kliko in. En wat Evee zegt is waar. Het moet inderdaad niet te groot zijn. Maar dit jaar heb ik al wat compost gebruikt en het ruikt prima maar het is wel wat grover dan potgrond uit de winkel. Wat ook amper verteert zijn eierschalen. Die doe ik er ook niet meer in.

Geplaatst:

Wat gek, eierenschalen zijn juist goed lees ik overal. Ik heb twee grote hokken van bijna 2 meter voor de cavia's en de helft daarvan is hooi en dat verschoon ik elke dag. Ik heb dus best wel veel hooi dat weggaat. Ik overweg andere bodembedekking, back2nature schijnt beter afbreekbaar te zijn. Ik zou ze misschien langer kunnen laten zitten, maar dat vind ik toch sneu. Ze zijn altijd zo blij met een schoon hok en vers hooi. Alles is al snel ondergeplast en volgepoept. Wat dat betreft zijn (zindelijke) konijnen toch een stuk handiger 😄

Geplaatst:

Mijn vader maakte vroeger de hokken/verblijven van de cavia's zelf en daar had hij (beetje vergelijkbaar met de PeeWee kattenbakken) roosters 10 centimeter boven de bodem gemaakt met daarop bodembedekking waar de cavia's op liepen. Het was heel fijn "gaas", het roestte niet en de cavia's bleven droog. Elke dag verversten we de nat geplaste kranten die onder de roosters lagen. De bodembedekking harkten we elke dag met een kinderharkje heen en weer en dan bleven de meeste keuteltjes achter op de roosters die we dan opveegden samen met wat natte houtsnippers. Werkte heel goed voor die kleine viespeukjes. De nageltjes bleven kort, omdat die afsleten op het gaas als ze aan het racen waren. We hadden niet veel afval zover ik me kan herinneren. 

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .