Snuffie-Nugget Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 Hoi allemaal!  Ik vroeg mij af: in de dierenwinkels zie ik vaak rieten tunnels en ballen voorbij komen voor konijnen. Mogen ze deze ook echt kapot knagen en (evt.) opeten? Ik kan dit nergens echt duidelijk terugvinden, dus dacht laat ik hier eens een berichtje plaatsen!  Dankjulliewel alvast! 🙂 Quote
Evee Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 De meeste tunnels die te koop zijn in de winkels zijn van wilgentakken of grassoorten voor konijnen.  Maar riet kan en mag ook voor konijnen. Ik koop wel eens van die onbewerkte rieten mandjes (bij de kringloop) voor de konijnen als hooi / kruiden / foerageerbak en sloop - speelgoed, wel altijd goed opletten dat ze niet geverfd of gelakt zijn en er geen scherp metaal in zit.  Ja het is veilig als ze wilgen / riet / gras / hooi tunnels en speeltjes opeten. Zoals met vrijwel al het speelgoed zijn er wel altijd wat risico's, ze kunnen er bijvoorbeeld wel een opening in knagen waar een poot of hoofd in klem kan komen te zitten. Altijd alert zijn op dat soort dingen, maar als je je konijnen een beetje kent, kun je die risico's meestal wel goed inschatten. Quote
Snuffie-Nugget Geplaatst: 6 oktober 2025 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2025 Dankjewel voor je reactie! Dan kan ik met een gerust hart gaan shoppen voor wat nieuwe speeltjes 🙂 Quote
Annasbeestenbende Geplaatst: 6 oktober 2025 Geplaatst: 6 oktober 2025 (aangepast) 3 uren geleden, Evee zei: Maar riet kan en mag ook voor konijnen. Ik koop wel eens van die onbewerkte rieten mandjes (bij de kringloop) voor de konijnen als hooi / kruiden / foerageerbak en sloop - speelgoed, wel altijd goed opletten dat ze niet geverfd of gelakt zijn en er geen scherp metaal in zit.  Hoe klan je zien of ze niet bewerkt zijn? Ik kom wel eens bij de kringloop, maar durf nooit een mandje mee te nemen omdat ik nooit weet of het gelakt is. 6 oktober 2025 aangepast door Annasbeestenbende Quote
Lollie Geplaatst: 5 november 2025 Geplaatst: 5 november 2025 Op 6-10-2025 om 14:12, Annasbeestenbende zei: Hoe klan je zien of ze niet bewerkt zijn? Ik kom wel eens bij de kringloop, maar durf nooit een mandje mee te nemen omdat ik nooit weet of het gelakt is.  Kijken en voelen. Voor zover ik weet zijn de meeste "rieten" mandjes geen echt riet, maar bijv. bamboe of wilg (ook veilig). Over het algemeen zijn onbewerkte mandjes iets matter en iets lichter van kleur. Als het glad aanvoelt, is het waarschijnlijk gelakt, en als het glanst (als je het tegen het licht houdt). Een onbewerkt bamboe mandje zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:   Je kunt misschien ook proberen te ruiken, of het "natuurlijk" of chemisch ruikt 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 6 november 2025 Geplaatst: 6 november 2025 Op 6-10-2025 om 14:12, Annasbeestenbende zei: Hoe kan je zien of ze niet bewerkt zijn? Ik kom wel eens bij de kringloop, maar durf nooit een mandje mee te nemen omdat ik nooit weet of het gelakt is. Dat zou ik ook wel eens willen weten. Dat vroeg ik me ook al af. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.