Jamesthebunnybutler Geplaatst: 7 september Geplaatst: 7 september Zijn er mensen die ideeën hebben voor een schaduwborder? Ik heb nu een stukje gras in de schaduw liggen, maar dat werkt natuurlijk niet, dus ik wil daar een border van maken. Het moet echter konijnproof zijn voor als ik de konijnen los laat lopen. Ik heb nu al hosta’s en lievevrouwenbedstro staan en ik dacht bijvoorbeeld om er heuchera bij te zetten, maar ik heb geen idee of dat giftig is voor konijnen. Weet iemand dit? Of andere ideeën die kunnen in een schaduwborder? 🙂
bunnyempress Geplaatst: 8 september Geplaatst: 8 september (aangepast) Dovenetel. Hier zijn ze er dol op en er zijn verschillende soorten met bladkleuring die leuk zijn. Ze zijn eetbaar en goed voor konijnen. Ik probeer ook af en toe wat te drogen, maar we voeren hem best vaak, dus er is vaak niet veel over. Blijft wintergroen, makkelijke bodembedekker en bloeit. Brunnera macrophylla (Kaukasisch vergeet-mij-nietje) is ook erg leuk en bloeit heel mooi, ook in bijna volledige schaduw. Gek genoeg stond hij toen ik hem aanplante in de 'mogen konijnen eten'-lijst, al vinden ze hem vaak niet super lekker. Het is geen 'eet-plant'. Lodewijk vindt het heerlijk om er af en toe wat hapjes van te nemen. Maar nu zag ik dat hij in de lijst van 'eten konijnen niet' staat. Dus nu twijfel ik. Ze kunnen er bij ons niet 100% van de tijd bij, dus het eten valt mee. Als je het niet erg vindt om geen bloemen te hebben, kan je ook de kleine lage roos planten. Rosa 'Cutie Pie' is erg schattig. Alleen in de schaduw maakt hij niet of nauwelijks bloemen. Maar hij geldt dus als bodembedekker. En dat is wel een eetplant. Nu in het najaar kan je hem vast wel goedkoop gaan vinden, want dan zijn er geen bloemen en dan staan de uitverkoop stickers er straks op. 8 september aangepast door bunnyempress
Suus1978 Geplaatst: 8 september Geplaatst: 8 september Ik dacht meteen aan weegbree, maar dat is blijkbaar onkruid 😄 1
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 9 september Auteur Geplaatst: 9 september Top! Kan ik wat mee. Woekert dat ook niet? Haha je weegbree groeit al de hele tuin door en heb ik in een pot staan.
bunnyempress Geplaatst: 9 september Geplaatst: 9 september (aangepast) 3 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei: Woekert dat ook niet? Alle bodembedekkers woekeren in principe. Het idee is dat je een flinke bedekking hebt, zodat je geen onkruid hebt. Dus die dovenetel kan je gewoon met wortel en tak eruit halen, en dan groeit hij zichzelf er weer bij zeg maar. Alleen ik heb 2 vraathazen en een man die niet kan tuinieren. Dus die nam dat wortel en tak vrij letterlijk, dus toen werd mijn veldje iets te uitgedund. Ik heb nu 3 patches en die wil ik nog wat laten bijgroeien. De Rosa is heeft eigenlijk halfschaduw/zon nodig, dus die zal langzaam gaan, maar goed, die mini struikjes zijn wel schattig en dus goed eetbaar voor konijnen. 9 september aangepast door bunnyempress 1
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 12 september Auteur Geplaatst: 12 september Ja, dat is ook zo. Maar sommige planten zijn nogal extreem, zoals munt. Dat wil ik echt niet. Ik blijf Heuchera/purperklokje ook een leuke schaduwpland vinden. Ik kan niet vinden of het giftig is voor konijnen. Het lijkt erop van niet, weet iemand het zeker?
Evee Geplaatst: 12 september Geplaatst: 12 september Heuchera/purperklokje is niet giftig als ze er eens een blaadje van opknabbelen, maar ook niet geschikt als voedsel. Het ligt er dus aan hoe lang / hoe vaak je ze er los laat lopen denk ik, of dat een goede keuze is. Ik had overigens munt in de tuin gezet, als bodembedekker en lekker voor de konijnen, maar het is 2 jaar later helemaal verdwenen hier. Misschien is het naar de buren verhuisd? 😅
Jamesthebunnybutler Geplaatst: 13 september Auteur Geplaatst: 13 september Mooi. Dan gaat die er ook bij. De schaduwborder is niet een plek waar ze veel komen en zeker niet een plek waar ze zullen eten. De appelboom en tijm vinden ze toch aantrekkelijker om van te eten😅
Aanbevolen berichten