Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hi allemaal,

Per toeval kwam ik dit forum tegen. Wat superleuk dat we hier allemaal dezelfde ❤️ voor konijnen delen!

Ik zit met het idee om het binnenhok wat ik momenteel in gebruik heb te vervangen voor iets nieuws. Het hok wat ze nu hebben is fantastisch (met veel liefde gemaakt door mijn vriend en schoonvader) maar qua ruimte toch wat beperkt. Zeker sinds ik een paar maanden geleden de welbekende IKEA-hack heb toegepast. Daarnaast is het hok niet ideaal als het gaat om schoonmaken. Er zijn veel plekjes waar ik niet (goed) bij kan. Voor de beeldvorming, dit is het hok. Aan de zijkant zit een deurtje, zodat ze er - onder toezicht - uit kunnen 🙂 

Hok-J-I.jpg

O ja, over wie hebben we het nu eigenlijk? Ik stel ze graag aan jullie voor (van links naar rechts): Isa (waarschijnlijk 5 à 6 jaar) & Jopie (9 jaar). Op de mooie dagen gaan ze - ook weer onder toezicht - lekker naar buiten. Vandaar deze parel in het gras.

Sterren-van-de-show.jpg

Oké, we komen bij de daadwerkelijke vraag die ik heb. Op Pinterest (en online) kwam ik dit idee voor een hok tegen.

Konijnenhok.jpg

Ik ben erg benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dit type hok. Is het stevig genoeg bijvoorbeeld? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Heb je tips voor een soortgelijk type hok, ik hoor het graag!

Compleet andere ideeën zijn voor mij niet relevant, daar kom ik verder zelf wel uit 🙂 

Ik ben erg benieuwd ☺️

Alvast bedankt voor het meedenken 🐰

aangepast door alidajxhanna
  • Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Een puppyren kun je goed gebruiken voor een verblijf voor konijnen. Ze zijn stevig en zwaar genoeg dus worden niet zomaar verplaatst. Ze zijn er in verschillende hoogtes, maar 1m of 1.20m is voor de meeste konijnen het beste. Alleen als je weet dat jouw konijnen hoog en graag springen, dan is dat misschien niet genoeg. 

Als je een dwergkonijn hebt dan moet je ook even goed kijken naar de breedte tussen de spijlen, dat ze niet kunnen ontsnappen of vast komen te zitten tussen de spijlen.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
13 minuten geleden, Marjoleink zei:

Hoi, welkom.

Bedoel je het nachthok op de foto of de ren?

Ik heb geen konijnen binnen, maar volgens mij worden deze puppyrennen vaak gebruikt voor konijnenverblijven.

Thanks!

Ik heb het indd specifiek over de ren, daar ben ik benieuwd naar. Zo kan ik ze op een makkelijke manier meer bewegingsruimte geven.

Geplaatst:
5 minuten geleden, happy211 zei:

Een puppyren kun je goed gebruiken voor een verblijf voor konijnen. Ze zijn stevig en zwaar genoeg dus worden niet zomaar verplaatst. Ze zijn er in verschillende hoogtes, maar 1m of 1.20m is voor de meeste konijnen het beste. Alleen als je weet dat jouw konijnen hoog en graag springen, dan is dat misschien niet genoeg. 

Als je een dwergkonijn hebt dan moet je ook even goed kijken naar de breedte tussen de spijlen, dat ze niet kunnen ontsnappen of vast komen te zitten tussen de spijlen.

Kijk, super. Fijne tips. Bedankt! 

Ik heb het voordeel dat onze jongens niet op laminaat durven te lopen dus die blijven op de kleden. Rennen ook echt tot aan het einde van het kleed als we met eten aan komen 🤪 Dus hier niks aan hekwerken.

Maar ik zie die puppy rennen vaak voorbij komen en iedereen is er blij mee.

Idd de juiste hoogte nemen zodat ze er niet overheen springen en de spijlen niet te veel ruimte hebben. 

Als onze jongens niet zo bang voor "Lava" zouden zijn, had ik waarschijnlijk ook die puppyren gekocht.

De ene die je al hebt vind ik er ook super uit zien😍 maar idd iets te klein.

Wat een super lief koppel heb je 🥰

En wat een leeftijd heeft Jopie al😍Ziet er nog jong uit voor zijn leeftijd. Net een knuffel nijntje❤️

aangepast door Lappie2
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik zou in een ren in de kamer niet zo'n groot hok zetten. Iets kleins om onder of in te schuilen is al perfect. Ik moet zeggen dat ik je ren mooier vind dan dat hek met spijlen. Bij jou komt er geen stro etc. doorheen. Je hebt ook kattenrennen met plexiglas. Maar je huidige ren is toch goed? of nog een paar van die panelen erbij?

• Vind ik leuk 1
9 uren geleden, Lappie2 zei:

Ik heb het voordeel dat onze jongens niet op laminaat durven te lopen dus die blijven op de kleden. Rennen ook echt tot aan het einde van het kleed als we met eten aan komen 🤪 Dus hier niks aan hekwerken.

Maar ik zie die puppy rennen vaak voorbij komen en iedereen is er blij mee.

Idd de juiste hoogte nemen zodat ze er niet overheen springen en de spijlen niet te veel ruimte hebben. 

Als onze jongens niet zo bang voor "Lava" zouden zijn, had ik waarschijnlijk ook die puppyren gekocht.

De ene die je al hebt vind ik er ook super uit zien😍 maar idd iets te klein.

Wat een super lief koppel heb je 🥰

En wat een leeftijd heeft Jopie al😍Ziet er nog jong uit voor zijn leeftijd. Net een knuffel nijntje❤️

Super, bedankt voor het meedenken! Het hok is ook echt mooi, maar nog niet hét perfecte hok, helaas. 

Hahaha, wat grappig dat jouw jongens niet op het laminaat durven te komen. 

En wat lief 🩷 Het is ook echt een super lief duo. Je merkt wel dat Joop ouder wordt. Hij is alleen maar lichter grijs aan het worden en ietwat doof... Maarrr, nog even druk en nieuwsgierig als altijd, met iets meer slapen tussendoor 😬 En Isa houdt 'm ook wel bij de les.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik zou in een ren in de kamer niet zo'n groot hok zetten. Iets kleins om onder of in te schuilen is al perfect. Ik moet zeggen dat ik je ren mooier vind dan dat hek met spijlen. Bij jou komt er geen stro etc. doorheen. Je hebt ook kattenrennen met plexiglas. Maar je huidige ren is toch goed? of nog een paar van die panelen erbij?

Bedankt voor je reactie!

Eens hoor! Wij hadden het een beetje onderschat qua grootte... Ik gebruik 'm als schuilhok, maar ook staat de wc én hooiruif erin. Ook liggen ze er graag bovenop. In dit geval dus mulfifunctioneel (en staat ook gewoon leuk). Voordeel is hiermee dus al dat het hooi vooral in dit hok blijft.

Zoals gezegd is de ren die ik nu heb vooral qua schoonmaak niet ideaal. Panelen erbij zou kunnen, maar dan blijft dat probleem.

Geplaatst:

Ik heb precies dat type panelen binnen als ren. De panelen op de foto lijken mij 80cm hoog. Ik zou niet voor lager dan 1m gaan. Bij 80cm heb ik ze er wel eens overheen zien proberen te springen. Maar ik ken jouw konijnen niet. Zo te lezen zijn ze al een paar jaartjes ouder dan die van mij dus misschien niet meer zo springerig. 

Voordeel van die panelen is dat je de vorm van de ren makkelijk kunt aanpassen, of kunt uitbreiden. 

Bij 1m moet je er nog steeds aan denken dat je niets bij de randen zet wat ze als opstapje kunnen gebruiken. Ik zie dat op de foto wel. Of de rand moet bij een muur zitten, zodat er niet echt overheen kunnen. Ook tijdens schoonmaken, als je per ongeluk iets even bij de rand zet (of vergeet terug te zetten), want dat ontdekken ze vrij snel.

Ikzelf hou er niet van dat konijnen los in huis lopen, dan moet je alles konijn-proof maken. En ze maken best een troep. Ik heb liever een gescheiden deel, en dat ik bij hen op bezoek kom ipv andersom 😁

Door de tralies komt inderdaad veel stro, hooi en haar, vooral als ze rondjes rennen. Ik heb nu onderaan de panelen 30cm hoge randen gemaakt om dat wat te verminderen.

Die foto is wel net na schoonmaken, zo schoon is het niet lang, geloof me.

Een tapijt zou ik zelf niet doen, dat is lastig schoonmaken, en er zal zeker op geplast worden. 

Ik heb goede ervaringen met in het midden van de ren een wasmachine lekbak te zetten (70x70cm) met daarin hennepstrooisel en daarop stro. En dan in 1 hoek leg ik hun hooi. Ze doen hun poepjes en plasjes bijna volledig in een hoekje in die bak. Ik schep dagelijks dat hoekje eruit en doe er nieuwe bedekking in.

Moet wel zeggen dat het enkele weken duurde voordat ze dit zo deden, in het begin plasten en poepten ze overal in de ren, ik twijfel of alle konijnen dat netjes op 1 of 2 plekjes gaan doen. Standaard toiletbakken doen die van mij helemaal niets mee.

Nadeel is misschien ook wel de aanschaf prijs, 1 set panelen is niet voldoende voor een deugdelijke ren. Ik heb zelf inmiddels al wel 5 sets. Maar ik heb twee koppels, en ontdekt dat je die panelen ook kunt gebruiken om een kooi te bouwen voor buiten (dus ook tralies aan de bovenkant tegen roofdieren).

Ik zou ook konijnen niet steeds verplaatsen (even naar buiten). Konijnen zijn erg territoriaal, en ze uit hun vertrouwde omgeving halen is stressvol + gaan ze misschien de rangorde steeds opnieuw bepalen wat uiteindelijk tot onrust kan leiden. Misschien dat sommige konijnenrassen iets minder gevoelig zijn, maar ik zou die van mij alleen verplaatsen als het echt moet.

Geplaatst:
10 uren geleden, Marcovka2 zei:

Ik heb precies dat type panelen binnen als ren. De panelen op de foto lijken mij 80cm hoog. Ik zou niet voor lager dan 1m gaan. Bij 80cm heb ik ze er wel eens overheen zien proberen te springen. Maar ik ken jouw konijnen niet. Zo te lezen zijn ze al een paar jaartjes ouder dan die van mij dus misschien niet meer zo springerig. 

Voordeel van die panelen is dat je de vorm van de ren makkelijk kunt aanpassen, of kunt uitbreiden. 

Bij 1m moet je er nog steeds aan denken dat je niets bij de randen zet wat ze als opstapje kunnen gebruiken. Ik zie dat op de foto wel. Of de rand moet bij een muur zitten, zodat er niet echt overheen kunnen. Ook tijdens schoonmaken, als je per ongeluk iets even bij de rand zet (of vergeet terug te zetten), want dat ontdekken ze vrij snel.

Ikzelf hou er niet van dat konijnen los in huis lopen, dan moet je alles konijn-proof maken. En ze maken best een troep. Ik heb liever een gescheiden deel, en dat ik bij hen op bezoek kom ipv andersom 😁

Door de tralies komt inderdaad veel stro, hooi en haar, vooral als ze rondjes rennen. Ik heb nu onderaan de panelen 30cm hoge randen gemaakt om dat wat te verminderen.

Een tapijt zou ik zelf niet doen, dat is lastig schoonmaken, en er zal zeker op geplast worden. 

Ik heb goede ervaringen met in het midden van de ren een wasmachine lekbak te zetten (70x70cm) met daarin hennepstrooisel en daarop stro. En dan in 1 hoek leg ik hun hooi. Ze doen hun poepjes en plasjes bijna volledig in een hoekje in die bak. Ik schep dagelijks dat hoekje eruit en doe er nieuwe bedekking in.

Moet wel zeggen dat het enkele weken duurde voordat ze dit zo deden, in het begin plasten en poepten ze overal in de ren, ik twijfel of alle konijnen dat netjes op 1 of 2 plekjes gaan doen. Standaard toiletbakken doen die van mij helemaal niets mee.

Nadeel is misschien ook wel de aanschaf prijs, 1 set panelen is niet voldoende voor een deugdelijke ren. Ik heb zelf inmiddels al wel 5 sets. Maar ik heb twee koppels, en ontdekt dat je die panelen ook kunt gebruiken om een kooi te bouwen voor buiten (dus ook tralies aan de bovenkant tegen roofdieren).

Ik zou ook konijnen niet steeds verplaatsen (even naar buiten). Konijnen zijn erg territoriaal, en ze uit hun vertrouwde omgeving halen is stressvol + gaan ze misschien de rangorde steeds opnieuw bepalen wat uiteindelijk tot onrust kan leiden. Misschien dat sommige konijnenrassen iets minder gevoelig zijn, maar ik zou die van mij alleen verplaatsen als het echt moet.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, heel erg fijn! Hier kan ik wat mee 😊

10 uren geleden, Marcovka2 zei:

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: wat gebruik jij als ondergrond, @Marcovka2?

Geplaatst:

Zelf gebruik ik 2 kleden met extra vloerkleed matjes van de Action als uitbreiding. Van die vierkantjes. Weet even niet zo snel hoe die heten 🙈

Maar zit te denken om die grote kleden weg te doen en overal die tapijt tegels (heet dat zo?)te leggen. Voordeel is dat zo.n vierkantje makkelijk de wasmachine in kan en plasjes lekken er niet doorheen.  De kleden die er nu liggen zijn echt vreselijk nu...na dat Leeuw zo ziek werd en alles onder kakte. Krijg de vlekken er niet meer uit😣 Maar de vierkantjes zijn zo schoon. Ze kosten wel wat...iets van 2,50 a 3 euro per stuk..tenminste bij mij... Misschien in NL goedkoper. 

• Vind ik leuk 1
3 uren geleden, alidajxhanna zei:

wat gebruik jij als ondergrond

Ik had eerst kleden van de ikea - maar deze zijn onmogelijk goed schoon te houden en houden veel haar/stof vast. Nu liggen er van die plas-matten voor kinderen op de bodem. Die zijn echt ideaal. Ze zijn makkelijk wasbaar, en glad van stof zodat je gemakkelijk met veger+blik aan de slag kan, en er zit anti-slip aan de onderkant dus ze schuiven niet op mijn laminaat! Je hebt ze in super veel kleuren, patronen en varianten. Ik heb er 4 in totaal inliggen. 

(Overigens heb ik ook zo'n leuk IKEA hok met daarin hooi + toiletbak en een matje. En de buns liggen hier graag in (en op, net als de katten hihi)

Konijn.jpg

aangepast door Boris en Beer
  • Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Even als extra info; deze matten zijn dus eigenlijk voor ongelukjes voor kinderen bijv. Dus als mijn konijnen water knoeien, aan de diarree zitten of een plas ongeluk hebben, zuigen deze matten dat vocht volledig op. Laatste had ik zelf flink water geknoeid en na controle was mijn vloer eronder helemaal vocht en water vrij! Dus had goed geabsorbeerd. Ik heb er dus 4, en in principe passen ze allemaal in mijn wasmachine (8kg), maar ik doe vaak 2 om 2. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, Boris en Beer zei:

Even als extra info; deze matten zijn dus eigenlijk voor ongelukjes voor kinderen bijv. Dus als mijn konijnen water knoeien, aan de diarree zitten of een plas ongeluk hebben, zuigen deze matten dat vocht volledig op. Laatste had ik zelf flink water geknoeid en na controle was mijn vloer eronder helemaal vocht en water vrij! Dus had goed geabsorbeerd. Ik heb er dus 4, en in principe passen ze allemaal in mijn wasmachine (8kg), maar ik doe vaak 2 om 2. 

Laat me raden.... Met de nieuwe waterbak? Hihi. Ik deed gister even snel snel in de hitte dat ding pakken en hopla zeiknat 🤪😅 Was wel lekker verfrissend 😂

Waar koop je die matten? Ik vind dat ook een super idee👍🏼

*Ik dacht al..das geen konijn 🙈Leuk dat poes bij konijnen kan 🥰 

Geplaatst:
4 minuten geleden, Lappie2 zei:

Laat me raden.... Met de nieuwe waterbak?

Ja haha! Ik had hem net omgespoeld en nieuw water erin gedaan en stapte net iets te onhandig over de ren heen, bleef haken met m'n voet en strooide zo'n beetje die hele waterbak door het verblijf heen 😆

• Haha 2
Geplaatst:
3 uren geleden, Boris en Beer zei:

Ik had eerst kleden van de ikea - maar deze zijn onmogelijk goed schoon te houden en houden veel haar/stof vast. Nu liggen er van die plas-matten voor kinderen op de bodem. Die zijn echt ideaal. Ze zijn makkelijk wasbaar, en glad van stof zodat je gemakkelijk met veger+blik aan de slag kan, en er zit anti-slip aan de onderkant dus ze schuiven niet op mijn laminaat! Je hebt ze in super veel kleuren, patronen en varianten. Ik heb er 4 in totaal inliggen. 

(Overigens heb ik ook zo'n leuk IKEA hok met daarin hooi + toiletbak en een matje. En de buns liggen hier graag in (en op, net als de katten hihi)

Konijn.jpg

Ik zou willen dat ik dit zo zou kunnen doen (want vet slim en handig). Jopie heeft nogal de neiging om te graven en heeft heeeel snel door dat er iets los zit/kan bewegen, dus dit is voor mij - jammer genoeg - niet de oplossing. 

In het huidige hok heb ik een stuk vinyl liggen. Voordelen hiervan zijn dat het niet kapot te krijgen is (door die twee van mij) + goed schoon te maken is. Nadeel is dat het vrij glad is, dus regelmatig een konijn wat wegglijdt 🤣 

Geplaatst:
13 minuten geleden, alidajxhanna zei:

nogal de neiging om te graven

Ah dat is jammer inderdaad - dan zou er weinig overblijven van de kleden vermoed ik. Vinyl vind ik trouwens ook een goede oplossing hoor, heb daar zelf ook nog over na zitten denken. Alleen daar zouden mijn konijnen dus juist aan gaan zitten knabbelen (aan de randen), want die hebben allebei weer een obsessie voor dat soort materiaal. Zo zie je maar - ieder konijnenhuishouden is weer anders 😁

• Haha 1
Geplaatst:
44 minuten geleden, alidajxhanna zei:

Ik zou willen dat ik dit zo zou kunnen doen (want vet slim en handig). Jopie heeft nogal de neiging om te graven en heeft heeeel snel door dat er iets los zit/kan bewegen, dus dit is voor mij - jammer genoeg - niet de oplossing. 

In het huidige hok heb ik een stuk vinyl liggen. Voordelen hiervan zijn dat het niet kapot te krijgen is (door die twee van mij) + goed schoon te maken is. Nadeel is dat het vrij glad is, dus regelmatig een konijn wat wegglijdt 🤣 

En ik ben bang met vinyl dat ze daarna ook op het laminaat durven te lopen ...dus moet dan een hekwerk... of dat ze helemaal niet meer bewegen 😅😂 

• Haha 1
Geplaatst:
Op 12-6-2025 om 16:47, Lappie2 zei:

Snel even in elkaar geflanst. Had maar een half uurtje tijd. Is een probeersel... Kijken hoe ze het doen..misschien groter, misschien lager...hoger etc. Daarna maak ik een beter model 😇

IMG-20250612-164246.jpg

Dit zijn die tapijt/kleed tegels. Als ze goed tegen elkaar aan liggen denk ik niet dat jouw lieve Jopie eraan zal knagen en graven. Ze zijn er volgens mij ook rechthoekig en dus groter dan de vierkanten. Ik vind ze super handig. De jongens eten er niet van en graven er ook niet in.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
11 uren geleden, alidajxhanna zei:

Waar ik nog wel benieuwd naar ben: wat gebruik jij als ondergrond, @Marcovka2?

De beste ondergrond heb ik nog niet gevonden. 

Als basis ondergrond gebruik ik simpel bouwzeil. Dat laat geen vocht door en als je de ren weer afbreekt is er niets meer van te zien. Het is ook makkelijk schoonmaken, handvegertje voor stro en keutels, keukenpapiertje voor de plasjes.

Nadelen: het is te glad voor konijnenvoetjes. En het is lastig alle vouwen helemaal glad te krijgen, en een opstekend randje wordt vroeger of later een knaagproject.

Ik had in mijn nieuwe ren meerdere bouwzeilen aan elkaar gelegd omdat ik een lastige vorm ren had en de randen afgedekt met betonnen stoep-tegels en bakstenen. Die zie ik ze niet verplaatsen😜 Het viel me op dat ze daar graag op zitten en ben zo steeds meer stoeptegels in de ren gaan leggen. Maar helemaal vol leggen is ook zowat binnen. 

Ik heb ook houten tuin vondels en schuttinghout geprobeerd maar dat was toch niet zo'n succes.

En een groot deel vd tijd zitten ze in die lekbak met lekker stro onder de voetjes. Als daar het hooi ligt, gaan ze daar vanzelf vaak zitten.

Die tapijttegels of die matten lijken mij ook handig, alleen die gaan er bij mijn konijnen 100% zeker aan. En dan vrees ik een ritje dierenarts. Vooral mijn voedster is een erg sloopmonster. Die kan een wilgenrol in 2 dagen helemaal kapot knagen en uiteen trekken.

Geplaatst:
7 uren geleden, Boris en Beer zei:

Ja haha! Ik had hem net omgespoeld en nieuw water erin gedaan en stapte net iets te onhandig over de ren heen, bleef haken met m'n voet en strooide zo'n beetje die hele waterbak door het verblijf heen 😆

Dat is een ander voordeel van 1m hoge panelen, daar stap je niet overheen, dus ga je netjes via het deurtje.

Ik ben vrij lang, dus ik kan over 80cm panelen heen stappen. Het gaat net iets sneller dan door het deurtje. Maar ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat ik met mijn voet bleef hangen, en ging mooi op mijn snufferd. Mag nog blij zijn dat ik niet op de konijntjes gevallen ben😱

• Haha 1
Geplaatst:

Ik heb ook van deze panelen! Die van mij zijn zelfs meer dan 1m hoog, ik geloof zelfs 1.40m omdat mijn mini-konijn van 1,3kg enorm avontuurlijk is en uit alle andere hokken wist te ontsnappen… 😂 ik vind ze echt ideaal. Je kan de makkelijk in een andere vorm zetten, ze kunnen het niet kapot knagen en uit elkaar gehaald zijn ze redelijk makkelijk te vervoeren. 

Ik vind ze zelf alleen vrij lelijk en het deurtje is een beetje smal, dus ben zelf juist op zoek naar een andere oplossing die er wat mooier uit ziet.. 😄

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .