Tessa-A Geplaatst: 30 juni Geplaatst: 30 juni Hallo allemaal, Ik heb al veel info gelezen over E.Cuniculi, maar heb toch nog een vraagje.. Waarschijnlijk heeft onze voedster E.Cuniculi. Ze heeft enkel een beetje een scheve kop en vindt het biks waar ze normaal altijd op aanviel niet meer zo interessant. Ze eet het uiteindelijk wel en groenvoer en wilgentakken eet ze wel meteen op! Op de wat scheve kop na niet veel klachten dus. De DA schreef ons 1x per dag een dosis meranox voor, voor 28 dagen, dat geven we nu 2 weken, maar haar kopje ziet er nog hetzelfde uit. We merken dus nog niet echt verbetering. En na nog eens hier lezen zag ik wel dat veel konijnen de eerste twee weken een dubbele dosis krijgen. Ik vroeg me af, is het erg dat dat bij ons konijn niet zo is gegaan? En zijn er nog tips om het herstel te bevorderen? Alvast bedankt!
happy211 Geplaatst: 30 juni Geplaatst: 30 juni Als je nog geen verbetering ziet na 2 weken, dan zou ik wel met de dierenarts het behandelplan van Wilhelminapark bespreken. Het kan zijn dat het kopje scheef blijft, dat komt wel vaker voor, dat er restverschijnselen blijven, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Fijn dat ze verder weinig klachten heeft. Is ze verder ook goed onderzocht door de dierenarts? Een scheve kop kan namelijk ook door oorontsteking e.d. komen.
Kolino Geplaatst: 30 juni Geplaatst: 30 juni Als je dat zeker wilt weten, is het gewicht van het konijn en de hoeveelheid ml die je hebt gegeven, belangrijk. Dan reken ik het wel even voor je na. In principe kan je met 1x per dag toe, mits je de juiste hoeveelheid doet. Het grote nadeel is dat het dan best veel is. Als de dosis niet is gewijzigd na twee weken, vrees ik dat je inderdaad niet de juiste begindosis hebt gehad. Laten we het eerst uitrekenen, voordat we een conclusie trekken.
Tessa-A Geplaatst: 30 juni Auteur Geplaatst: 30 juni 3 uren geleden, happy211 zei: Als je nog geen verbetering ziet na 2 weken, dan zou ik wel met de dierenarts het behandelplan van Wilhelminapark bespreken. Het kan zijn dat het kopje scheef blijft, dat komt wel vaker voor, dat er restverschijnselen blijven, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Fijn dat ze verder weinig klachten heeft. Is ze verder ook goed onderzocht door de dierenarts? Een scheve kop kan namelijk ook door oorontsteking e.d. komen. Die oorontsteking heb ik zelf meteen aangegeven, dat had ons andere konijn namelijk wel 2 jaar terug toen hij een scheve kop had. Maar de dierenarts was redelijk overtuigd en haar oren waren brandschoon.. Zelf twijfel ik een beetje 🤷🏼♀️ 3 uren geleden, Kolino zei: Als je dat zeker wilt weten, is het gewicht van het konijn en de hoeveelheid ml die je hebt gegeven, belangrijk. Dan reken ik het wel even voor je na. In principe kan je met 1x per dag toe, mits je de juiste hoeveelheid doet. Het grote nadeel is dat het dan best veel is. Als de dosis niet is gewijzigd na twee weken, vrees ik dat je inderdaad niet de juiste begindosis hebt gehad. Laten we het eerst uitrekenen, voordat we een conclusie trekken. We geven 1,85 ml Meranox per dag. Gewicht x 0,8 zei hij.
Tessa-A Geplaatst: 30 juni Auteur Geplaatst: 30 juni (aangepast) Misschien is dit eigenlijk wel een dubbele dosis? Er zit 25 mg fenbendazol in per ml en ze krijgt 1,85 ml.. 30 juni aangepast door Tessa-A
Kolino Geplaatst: 30 juni Geplaatst: 30 juni Als je 0,8ml geeft, per kilo, dan geef je 1x per dag de dubbele dosis en niet 2x. Het klinkt als de oude behandeling, zoals hij in de boeken staat. Toch even met de dierenarts overleggen dus, als je het gevoel hebt dat het niet werkt. Klopt het dat je een konijn van 2,3 kilo hebt?
To van de Veluwe Geplaatst: 30 juni Geplaatst: 30 juni 2 uren geleden, Kolino zei: Klopt het dat je een konijn van 2,3 kilo hebt? Wat ben je toch een kei! 2
Tessa-A Geplaatst: 1 juli Auteur Geplaatst: 1 juli 11 uren geleden, Kolino zei: Als je 0,8ml geeft, per kilo, dan geef je 1x per dag de dubbele dosis en niet 2x. Het klinkt als de oude behandeling, zoals hij in de boeken staat. Toch even met de dierenarts overleggen dus, als je het gevoel hebt dat het niet werkt. Klopt het dat je een konijn van 2,3 kilo hebt? Ja dat klopt! Ik leg het even aan ze voor, dankjewel!
Tessa-A Geplaatst: 12 juli Auteur Geplaatst: 12 juli Omdat we al een aantal weken de medicatie geven, heeft een boost van 2 keer per dag geen zin meer nu volgens onze DA. We geven nu op ons verzoek nog wel langer de medicatie. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet verwachten. Ze had maar één klacht, alleen een iets scheve kop. Die heeft ze nog, maar ik lees ook overal dat dat een restverschijnsel kan blijven. Dus tsja, hoe lang ga je dan met medicatie door? 🤷🏼♀️ Het moment van medicatie geven geeft haar ook elke keer stress, op die momenten houdt ze haar kop het scheefst. Dus soms denk ik stoppen en de stress vermijden. Iemand tips hierover? Bedankt! Tessa
Roos-Anne Geplaatst: 16 juli Geplaatst: 16 juli Wij hebben op advies van dierenarts ongeveer 3 maanden medicatie (Meranox) tegen EC gegeven. Volgens mij is hiervoor de procedure van Dierenkliniek Wilheminapark in Utrecht gevolgd. We moeten de medicatie ook elke keer twee weken voor en na een dierenartsbezoek in het kader van de jaarlijkse vaccinatie geven. We vermengen dit dan in de brokken samen met de medicatie in een klein potje te schudden. Ook kun je de medicatie in een stukje banaan spuiten. Als ze het zelf eten geeft dit minder stress dan dwangvoeren.
Tessa-A Geplaatst: 16 juli Auteur Geplaatst: 16 juli 1 uur terug, Roos-Anne zei: Wij hebben op advies van dierenarts ongeveer 3 maanden medicatie (Meranox) tegen EC gegeven. Volgens mij is hiervoor de procedure van Dierenkliniek Wilheminapark in Utrecht gevolgd. We moeten de medicatie ook elke keer twee weken voor en na een dierenartsbezoek in het kader van de jaarlijkse vaccinatie geven. We vermengen dit dan in de brokken samen met de medicatie in een klein potje te schudden. Ook kun je de medicatie in een stukje banaan spuiten. Als ze het zelf eten geeft dit minder stress dan dwangvoeren. Bedankt voor je reactie! Mengen door groente of fruit dat ze lekker vindt hebben we geprobeerd, maar ze eet het echt niet op helaas. We moeten het dus wel onder dwang doen..
Lappie2 Geplaatst: 16 juli Geplaatst: 16 juli Leeuw is ook absoluut geen fan van dwangvoeren en tussen een blaadje basilicum werkte 1 keer en daarna spuugde hij het natuurlijk weer uit 🙄 Maar de laatste keren met ab kuur deed ik er iedere keer een paar druppels vers geperste sinaasappel sap door de spuit heen en dat smulde hij dan toch aardig weg. Nog niet van harte maar minder tegen werken en veel sneller klaar. Misschien helpt dat ook bij jou..🙏🏼
To van de Veluwe Geplaatst: 17 juli Geplaatst: 17 juli Op 16-7-2025 om 16:27, Tessa-A zei: Mengen door groente of fruit En banaan?
Aanbevolen berichten