Ga naar inhoud

Graven in toilet : help!


Aanbevolen berichten

Sinds begin april is mijn voedster van 1 eindelijk succesvol gekoppeld aan een lieve (gecastreerde) ram. Het gaat hee goed ze hebben nooit ruzie. Echter sinds een paar weken graaft mijn voedster in de toiletbakken. Ze haalt alle vulling eruit en gooit de toiletbakken om. Soms graaft ze ook in het hok zelf. Aangezien ze binnen wonen levert dit steeds een enorme puinhoop op. Ik las al dat het nesteldrang kan zijn maar is er ook een oplossing voor? Want dit kan is echt niet fijn zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Evee zei:

Is de voedster ook gecastreerd?

 

Hebben ze wel ergens een graaf mogelijkheid? Graven - zeker in het voorjaar- is gewoon natuurlijk konijnengedrag.  

Nee, ze is niet gecastreerd. Ik heb eigenlijk geen graaf mogelijkheden, mijn andere konijntjes hebben daar nooit behoefte aangehad dus ik heb er ook nooit over nagedacht. ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten kan inderdaad een (kinder) zandbak. Binnen heb je ook genoeg keuze. Een ballenbak, een bak oude doeken, wc rollen, beukensnippers. Er zijn best wat opties, ook voor binnen. Vaak is het wel even zoeken wat ze niet als toilet gebruiken, niet aan knagen en wel leuk vinden om in te graven. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Evee zei:

Buiten kan inderdaad een (kinder) zandbak.

Binnen in een ren ook. 😉

De hele winter was het net duinzand bij ons in de ren. Als het een aantal dagen heet wordt, gooi ik er weer wat water in. Het zand ziet er nog netjes uit. Geen keutel of plasje te zien. Maar binnen is het inderdaad lastig. Ballenbad kan dat ook? Bij mij zouden ze plastic ballen kapot bijten. Beukensnippers geeft misschien ook rommel?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster deed dat ook. Dat werd minder nadat ze gecastreerd was.

 

Ik heb een NL bedrijf gezien die een soort kasteeltje met graafbak had (allemaal handgemaakt) voor binnen voor 100-125€. Volgens mij krijg je zo geen zand over de vloer, maar durf het niet zeker te zeggen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Dee_Dee zei:

Volgens mij krijg je zo geen zand over de vloer, maar durf het niet zeker te zeggen. 

Is dat dan geen kinetisch zand? 

 

Kinetisch zand bestaat uit normaal zand en ongeveer 2% bindmiddel. Het bindmiddel zorgt ervoor dat je het zand kunt kneden tot één geheel, maar zodra je erin knijpt valt het weer uit elkaar. Zie het als een mix tussen klei en zand. 

Kinetisch zand zorgt voor minder ‘troep’

Waar de meeste ouders met hun ogen beginnen te rollen als er weer voor de zoveelste keer bergen zand in de woonkamer belanden, is dit zand ideaal. Het zand ‘plakt’ namelijk door het bindmiddel aan elkaar vast. Zo vormen zich een soort ‘draadjes’, waardoor je weinig tot geen last zult hebben van losse zandkorrels die door het huis dwarrelen. Dat scheelt jou weer uren stofzuigen dus. 

Zorg wel altijd voor een vlakke ondergrond, zodat je voorkomt dat het zand tussen de richels van een houten tafel belandt bijvoorbeeld.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Is dat dan geen kinetisch zand? 

Weer wat geleerd! Geen idee dat dit bestond.
 

Ik denk dat ik geen link naar de online winkel mag plaatsen, maar aan de hand van de plaatjes is het een kasteel vorm met een graafbak. Er zijn 2 ingang boven elkaar, de onderste gaat nergens naartoe, de bovenste gaat naar de zandbak, wat eigenlijk gewoon een plastic bak is. Ik zit er over te denken om het te kopen, maar weet niet waar in de woonkamer ik het moet zetten. 😳

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die hebben leuke dingen. Het meeste is niet gek duur. Hoewel dit kasteel niet echt een koopje is. Kan het zand niet door die raampjes naar buiten? Ik kan niet goed zien of die bak zand afgedekt kan worden. 40 liter lijkt best veel maar vergis je niet. 40 liter zand is niet hetzelfde als 40 kg zand. Het is minder dan 40 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 22-5-2024 om 08:13, Dee_Dee zei:

Mijn voedster deed dat ook. Dat werd minder nadat ze gecastreerd was.

 

Ik heb een NL bedrijf gezien die een soort kasteeltje met graafbak had (allemaal handgemaakt) voor binnen voor 100-125€. Volgens mij krijg je zo geen zand over de vloer, maar durf het niet zeker te zeggen. 

Ik vroeg mij inderdaad ook af of castreren nog iets zou veranderen in haar natuurlijke gedrag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .