Ga naar inhoud

Konijn alleen na verlies maatje


Aanbevolen berichten

Hi allemaal, 

 

mijn voedster zit sinds donderdag alleen (zie vorige topic). Ik merk dat zij al gedragsverschijnselen gaat tonen nav dit gemis. Wanneer we haar los in de tuin laten is ze de hele tijd aan het zoeken naar haar maatje, schopt met de achterpoten naar achter en soms is ze ineens aanhankelijk. We weten geen raad met de vermissing van onze ram en willen natuurlijk afwachten mocht hij toch terugkomen. 
 

we kijken wel naar vervolgstappen voor wanneer hij niet terecht komt en ze dus echt alleen is. Hebben er mensen ervaring met Vlaamse reuzen en konijnen uit het dierenasiel? Mijn voedster is van juli 2023 dus nog niet heel oud. 
 

bedankt voor de reacties alvast! 
groetjes Iris

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Irismm zei:

we kijken wel naar vervolgstappen voor wanneer hij niet terecht komt en ze dus echt alleen is. Hebben er mensen ervaring met Vlaamse reuzen en konijnen uit het dierenasiel?

Ik zou niet in de eerste plaats voor een dierenasiel kiezen. Meestal hebben ze daar meer verstand van honden en katten. Hier op het forum is een lijst met konijnenopvangen te vinden. Ik heb met meerdere opvangen goede ervaringen.  Bij mij is speeddaten altijd goed uitgepakt en een keer laten koppelen bij Kaatje Keutel en later daar ook een broer en zus geadopteerd. Ons konijn is toen een paar dagen wezen logeren. Ik mocht er drie uitzoeken en nr. 2 werd het.

In een konijnenopvang kennen ze hun konijnen ook goed. Ik weet nog dat ik er één aanwees die ik mooi vond. Zou, ik niet doen, zei ze. Die heeft een soort voernijd.

Ze vragen altijd wel naar de ruimte en ik moest bij Kaatje foto's opsturen van de ruimte waar ze in kwamen te zitten.

Kijk even welke het dichtst bij je in de buurt is. Maar persoonlijk vind ik een grote afstand ook geen bezwaar.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
9 uren geleden, Irismm zei:

Hebben er mensen ervaring met Vlaamse reuzen en konijnen uit het dierenasiel? Mijn voedster is van juli 2023 dus nog niet heel oud. 

 

Verreweg de meeste van ons hier hebben konijnen vanaf adoptie vanaf een knaagdierenasiel. Die hebben de meeste kennis en dat merk je gewoon in de koppelingen.

Groot voordeel is, dat gezien de situatie, het knaagdierenasiel vast wel mee wil denken wat te doen, als je ram wel teruggevonden wordt.

 

Wij hebben een vermoedelijke 1/2 Vlaam en 1/4 Vlaam uit het knaagdierenasiel. Ze zijn beide gedumpt, dus geen 100% zekerheid, maar als je de vachttekening en bouw ziet, is het wel een goed vermoeden. Lodewijk zou van juni 2022 zijn, maar we schatten dat hij mogelijk meer juli/augustus is. Hij bleef toch nog doorgroeien bij ons in 2023. Scarlett zou van augustus 2021 zijn, maar na castratie dacht de dierenarts dat ze ook misschien eerder sept/okt zou zijn. Beide december 2022 geadopteerd. Ze doen het super bij ons, heel leuke, tamme konijnen. Ze hebben hier hun eigen topic met foto's en verhalen. Ik kan elke dag met ze lachen. Lodewijk bleek wel heupdysplasie te hebben (lichte vorm), maar die kans heb je bij een volledige ras-Vlaam bij een fokker ook natuurlijk.

 

Toen wij er waren zat er ook een echte Vlaam (7,5kg), maar die is het niet geworden. Wij hadden een voorkeur voor middelgrote konijnen, vanwege onze ruimte en zochten een koppel. Sommige knaagdierenasiels hebben regelmatige grote konijnen, andere niet. Helaas vaak omdat er ras-fokkers in de buurt zitten die onverkochte konijnen uit nestjes dumpen of oeps-nestjes tussen de verkeerde kleurslagen. Dat is helaas niet te bewijzen, maar als er continue konijnen binnen worden gebracht die zijn gedumpt met 3-6 maanden... dan weet je wel wat er is.

 

Als jouw ram die gestolen is een ras-Vlaam was, zou ik zeker alles in de buurt van asielen en dierenartsen afbellen/mailen. Als ze er achter komen hoeveel ze eten & hoeveel werk ze zijn, heb je kans dat hij toch weer gedumpt wordt, hoe lief en tam hij ook is. Scarlett is ook vermoedelijk gedumpt bij iets jonger dan 1,5 jaar als een te groot konijn.

 

Oh: en voor je rouwend konijn wordt er soms aangeraden om een baby-knuffel in de ren te zetten. Sommige konijnen slopen hem, anderen vinden het toch fijn om een maatje te hebben om tegen aan te liggen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, bunnyempress zei:

Oh: en voor je rouwend konijn wordt er soms aangeraden om een baby-knuffel in de ren te zetten. Sommige konijnen slopen hem, anderen vinden het toch fijn om een maatje te hebben om tegen aan te liggen.

Dit was wat ik ook wilde aanhalen.

 

Wat een rot situatie is dit zeg. Nogmaals sterkte ermee😓

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .