Ga naar inhoud

Ondergrond


Aanbevolen berichten

Hallo, ons konijn (Vlaamse reus) zit momenteel op ons terras maar willen achteraan in de tuin de ren met hok zetten. Wat kunnen we doen om te vermijden dat hij gaat graven? We dachten eerst rooster in te graven, maar dachten eventueel aan grasdallen, die erboven liggen omdat die de grond ook versterken? Is dit geschikt voor de pootjes van konijnen? Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tenzij je Vlaamse reus last heeft van sore hocks/zere hakjes, zou ik zeker overwegen om tegels te blijven houden en juist verrijking in de ren te zetten. Krijg hij binnenkort ook een maatje? Konijnen zijn het blijst met z'n tweetjes ❤️. Wij hebben 1 half Vlaam en 1 1/4 Vlaam, tenminste, vermoedelijk, want ze zijn gedumpt gevonden.


Hoewel we allemaal leuke plaatjes zien van konijnen op gras, werkt het meestal niet. Ze eten het teveel (kan ook ernstige darmklachten geven), graven erin en het meeste gras dat je kan kopen is chemisch behandeld en dus slecht voor je konijnen (grasmatten/pollen). Dus dan is het een meerjaren plan om gras zelf te zaaien. Als je een ren op gras wil, moet je hem telkens kunnen verplaatsen. Kans is dus best groot, dat er vele lege plekken in je grasdallen komen en er modderpoelen ontstaan of onkruid.

 

Sommige konijnen graven veel, andere minder. Het is natuurlijk gedrag dus heel leuk om aan je konijnen aan te bieden maar te vermijden is het dus niet. Hou er rekening mee dat ze een evt. zandbak ook als toilet kunnen gebruiken. Veel baasjes hebben daarom een verplaatsbare zandbak (zo'n kinderschelp bijv). Die kan je weghalen in seizoenen waar er minder graaf-drang is, ze zijn af te sluiten en evt. ook makkelijker het zand in te vervangen. Wij hebben een aarde stuk waar ze in mogen graven, daar zit een compleet gevlochten gaasnet in op meer dan 30cm diepte, zodat ze zichzelf niet uit kunnen graven.

 

Te hoge roosters of gaas, waar ze overheen moeten lopen wordt volgens mij gauw afgeraden, vanwege sore hocks.

 

Meer informatie hier:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de simpele, vlakke  stoeptegels (betontegels) in de ren liggen. Dat geeft genoeg grip en veroorzaakt niet snel problemen met zere hakjes. Vlaamse reuzen zijn daar namelijk wel gevoelig voor.

Graven is heel fijn, maar ik zou eerder een losse graafbak neerzetten dan de hele ren graafbaar maken. Ik heb dat vroeger wel gehad, maar met schoonmaak en instortingsgevaar (ook als jij door de ren loopt) en omdat na 5+ jaar elk gaas flink roest en kapot gaat in natte grond, zou ik dat niet aanraden. Ik heb er in de nieuwste rennen ook niet meer voor gekozen, maar werk met losse zandbakken.

Gras is niet echt houdbaar in een konijnenren, dat wordt dus gewoon grond.

De grasdallen waar je het over hebt, zijn dat doorgroei tegels? Dat zou ik niet kiezen omdat je dan geen vlakke ondergrond hebt voor je konijnen, dus drukverschil, en dus kans op zere hakjes. Daarbij denk ik niet dat het gras daarin overleeft.


Voordeel van mijn rennen is dat schoonmaken gewoon heel fijn gaat nu. Onderstaand een foto, het middelste gaas paneel is er nu uit en de konijnen hebben beide vlakken dus. In één van die vlakken staat een grote zandbak (groter dan die op de foto).

 

Gras groeit voldoende in de tuin om te plukken en geven, net als verse kruiden. Maar dat pluk ik dus en geef ik in juiste porties.

 

Resizer_16243585222630.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .