Ga naar inhoud

Onveilige producten bij een dierenwinkel


Aanbevolen berichten

Hoi! In deze topic zet ik de dingen die niet veilig zijn (volgens mij en dit als waarschuwing) maar wel in veel dierenwinkels verkocht worden…. Dit is niet alleen voor konijnen maar ook voor andere dieren, toevoegen mag zeker! 

 

Aanvullingen zijn welkom!

Let op: ik ben geen dierenarts en ik verzeker de info NIET.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

 

konijnentuigjes en (katten) halsbanden

========================
Konijnen kunnen rare sprongen maken en zo hun rug breken in het ergste geval.

Ook kunnen ze met hun onderkaak / tanden vast raken in halsbandjes en tuigen. 

Er zijn konijnen een hele vervelende dood aan gestorven, er is geen noodzaak voor tuigjes of halsbandjes bij konijnen, doe het dus ook echt niet. 

 

Konijnen drinkflesjes

========================
Niet per definitie gevaarlijk, maar je moet altijd zorgen dat er ook een waterbak is in het verblijf. Veel konijnen vinden het drinken uit een waterbak makkelijker/fijner, omdat een waterbak sneller vies word is het handig om beide te doen, dan kunnen de konijntjes zelf kiezen. Als een konijn slecht of lastig drinkt uit een waterfles kan hij uitdrogen (LET OP een konijn kan in de waterbak gaan zitten, voor veel konijnen is dit geen probleem maar let op bij verzwakte konijnen of na operaties etc)

 

 

hamster bal

====================
Konijnen huppen en rennen niet, een hamsterbal is dus niet geschikt voor de bewegingen die een konijn maakt.  Zelfs voor hamsters en muizen zijn ze niet aan te raden. Het kan wel, maar kort en altijd met toezicht. Een hamster maar ook muis gerbil of andere knager, kan hierin behoorlijk benauwd raken. Ook is het  zo dat ze over de kop kunnen gaan. Een dier kan hierin zijn rug breken.  Een grotere versie hiervan, is bedoeld voor cavia’s. Hiervoor is het helemaal niet geschikt omdat een dier hier gemakkelijk zijn rug in kan breken.

 

Diervoer dat giftig is!