Ga naar inhoud

Onveilige producten bij een dierenwinkel


Aanbevolen berichten

Hoi! In deze topic zet ik de dingen die niet veilig zijn (volgens mij en dit als waarschuwing) maar wel in veel dierenwinkels verkocht worden…. Dit is niet alleen voor konijnen maar ook voor andere dieren, toevoegen mag zeker! 

 

Aanvullingen zijn welkom!

Let op: ik ben geen dierenarts en ik verzeker de info NIET.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

 

konijnentuigjes en (katten) halsbanden

========================
Konijnen kunnen rare sprongen maken en zo hun rug breken in het ergste geval.

Ook kunnen ze met hun onderkaak / tanden vast raken in halsbandjes en tuigen. 

Er zijn konijnen een hele vervelende dood aan gestorven, er is geen noodzaak voor tuigjes of halsbandjes bij konijnen, doe het dus ook echt niet. 

 

Konijnen drinkflesjes

========================
Niet per definitie gevaarlijk, maar je moet altijd zorgen dat er ook een waterbak is in het verblijf. Veel konijnen vinden het drinken uit een waterbak makkelijker/fijner, omdat een waterbak sneller vies word is het handig om beide te doen, dan kunnen de konijntjes zelf kiezen. Als een konijn slecht of lastig drinkt uit een waterfles kan hij uitdrogen (LET OP een konijn kan in de waterbak gaan zitten, voor veel konijnen is dit geen probleem maar let op bij verzwakte konijnen of na operaties etc)

 

 

hamster bal

====================
Konijnen huppen en rennen niet, een hamsterbal is dus niet geschikt voor de bewegingen die een konijn maakt.  Zelfs voor hamsters en muizen zijn ze niet aan te raden. Het kan wel, maar kort en altijd met toezicht. Een hamster maar ook muis gerbil of andere knager, kan hierin behoorlijk benauwd raken. Ook is het  zo dat ze over de kop kunnen gaan. Een dier kan hierin zijn rug breken.  Een grotere versie hiervan, is bedoeld voor cavia’s. Hiervoor is het helemaal niet geschikt omdat een dier hier gemakkelijk zijn rug in kan breken.

 

Diervoer dat giftig is!

====================
Ja, het bestaat echt…. In Nederland zijn er weinig regels voor dier-producten. In sommige goedkopere minder erkende merken diervoer, zitten ingrediënten die erg slecht zijn voor het bestemde dier 😳. De wetgeving is zo dat konijnenvoer, omdat konijnen officieel onder de voedseldieren vallen, alles wat een konijn eet geen schade mag geven aan de gezondheid van de mens. Over de gezondheid van het konijn is verder niets geregeld. Aardappel en dierlijke vetten zijn voorbeelden van wat wel in konijnenvoer kan zitten, maar schadelijk is voor konijnen. 

 

Plastic 

====================
Let op dat ieder dier kan knagen aan plastic, dit kan verstoppingen veroorzaken, ook voor konijnen geld dit al is dit lang niet altijd een probleem.

aangepast door Evee
aangepast en een paar toevoegingen gedaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk wel een goed idee dit topic. Ik vind het altijd sneu als mensen iets voor de konijnen kopen, omdat ze weten dat wij er gek op zijn en ze komen knuffelen.

Dan moet ik uitleggen dat dierenwinkels dingen verkopen die konijnen niet mogen, maar waar heel groot een konijn op afgebeeld staan en dat voor konijnen wordt verkocht.

 

Lijstje wat ik verder ken is:

 

Veel van het snoep voor konijnen zoals:

Yoghurtdrops, knaagbroodjes, snoep met (teveel) suiker of met honing erin.

 

Gemixt voer

Muesli achtig voer. Het ziet er zo gezellig uit, maar het is echt niet gezond.

 

Knaagstenen/Likstenen

Vroeger kreeg je te horen dat het per se moest voor je konijn, nu weten we dat het super slecht is, calcium op zo'n manier. Echt problematisch dat je die nog steeds kan kopen.

 

Veel te kleine hokken

Echt erbarmelijk als je dat ziet soms en dan die prijzen. Ugh.

 

Vast is er nog wel meer, dus als ik daar weer op kom, vul ik verder aan.

aangepast door bunnyempress
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogen de konijnen zelf ook op dit lijstje? Ik vind niet dat een tuincentrum levende dieren zou mogen verkopen. Ten eerste omdat ze er vaak echt de kennis niet van hebben. Elke 16-jarige vakkenvuller zou je bij de boerenbond een konijn kunnen verkopen. 

Ten tweede omdat ze er nooit neutraal in kunnen staan. Het zijn immers winkels die het puur doen voor de winst. En het liefst ook flink producten willen bijverkopen, of het nu goed is voor het dier of niet. 

 

Veel beter om het over te laten aan konijnenopvangen, dierenasiels en eventueel erkende fokkers.

  • Mee eens! 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .