Ga naar inhoud

Sludge/Blaaszand problemen


Aanbevolen berichten

Hi Allemaal, 

 

 

 

Ik heb een konijn die heel vaak blaaszand (Sludge) problemen heeft. Inmiddels is hij in 1,5 jaar 3x behandeld (1x gespoeld, 1x operatie vanwege stenen & 1x leeg gedrukt). 

Ook al zit hij op een calcium arm dieet lijkt het terug te komen, dus ik laat regelmatig röntgenfoto's maken om het te checken. Dit loopt echter ook in de portemonnee naast alle andere dierenartskosten, dus ik zocht naar een betere oplossing om het voor te zijn.

 

Nu zag ik verschillende filmpjes over het leegdrukken van de blaas waardoor je zou kunnen opmerken dat het blaaszand weer is opgelopen. Er komt vaak een beetje sludge mee bij het leeg drukken dan zou ik de rest wel bij de dierenarts laten doen.

 

Ik las dat soms bij verlammingsverschijnselen dit ook vaak wordt gedaan. 

 

Hoe kijken jullie ernaar om dit zelf (bijv 1x in een maand) te doen? 

Of hebben jullie hier ervaring mee?

 

 

 

 

 

 

aangepast door vidi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leegdrukken heb ik geen ervaring mee. Maar wat voor dieet krijgt je konijn precies?

 

Eén van mijn konijntjes had ook veel last van sludge een jaar of 4 terug. Ze heeft echter nooit een spoeling of operatie gehad, dus misschien was het een ander stadium. Ik was toen in ieder geval ook een beetje ten einde raad, omdat ik haar ook al op een calciumarm dieet had.

Ik ben me er toen zelf in gaan verdiepen, in haar geval kwam het omdat ze te weinig water dronk. Ik ben ze toen een dieet van groenten en timothy hooi gaan geven. Dat heeft het sludge probleem bij haar toen wel opgelost.

 

Ze krijgen bij mij 's ochtends en 's avonds meestal een combi van boerenkool (1 flinke hand per konijn), andijvie (± 3-4 bladen per konijn), witlof (± 3 blaadjes per konijn), bleekselderij (1 stengel voor 2 konijnen) en een stukje wortel (die moeten ze delen). En wat aanvulling van koriander en/of selderij kruiden.

Toen ze nog last had van sludge en op warme dagen maak ik de groenten ook nog nat onder de kraan. Bij mijn konijn heeft dat het verschil gemaakt. Ze heeft er daarna geen last meer van gehad. Ik heb de hoeveelheden erbij gezet omdat het wat grotere hoeveelheden zijn dan wat het gemiddelde konijnenbaasje geeft.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-4-2024 om 18:09, Bunnie.and.Clyde zei:

wat grotere hoeveelheden zijn dan wat het gemiddelde konijnenbaasje geeft.

 

Ik geef veel meer voor twee dwergen. Een volle RVS hondenbak met gisteravond: 1 hele witlof, handje gedroogde druivenbladeren. Handje gedroogde weegbree. Paardenbloemen rozet, goudsbloem, twee takjes basilicum en twee takjes munt, klein handje wortelsnippers en wortelloof, handvol gras en handvol fluitenkruid.

Daar moeten ze het de nacht mee doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-4-2024 om 18:09, Bunnie.and.Clyde zei:

Het leegdrukken heb ik geen ervaring mee. Maar wat voor dieet krijgt je konijn precies?

 

Eén van mijn konijntjes had ook veel last van sludge een jaar of 4 terug. Ze heeft echter nooit een spoeling of operatie gehad, dus misschien was het een ander stadium. Ik was toen in ieder geval ook een beetje ten einde raad, omdat ik haar ook al op een calciumarm dieet had.

Ik ben me er toen zelf in gaan verdiepen, in haar geval kwam het omdat ze te weinig water dronk. Ik ben ze toen een dieet van groenten en timothy hooi gaan geven. Dat heeft het sludge probleem bij haar toen wel opgelost.

 

Ze krijgen bij mij 's ochtends en 's avonds meestal een combi van boerenkool (1 flinke hand per konijn), andijvie (± 3-4 bladen per konijn), witlof (± 3 blaadjes per konijn), bleekselderij (1 stengel voor 2 konijnen) en een stukje wortel (die moeten ze delen). En wat aanvulling van koriander en/of selderij kruiden.

Toen ze nog last had van sludge en op warme dagen maak ik de groenten ook nog nat onder de kraan. Bij mijn konijn heeft dat het verschil gemaakt. Ze heeft er daarna geen last meer van gehad. Ik heb de hoeveelheden erbij gezet omdat het wat grotere hoeveelheden zijn dan wat het gemiddelde konijnenbaasje geeft.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!


Boerenkool is precies een groente waar veel calcium in zit. Ik zou dus eerder voor een andere groente kiezen. 
Hier een indicatie van de hoeveelheid calcium per groentesoort die konijnen mogen eten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/calcium-konijnenvoer#:~:text=Andijvie%2C witlof en komkommer kun,fruit en kruiden voor konijnen.

 

Maar het is inderdaad wel een goed idee om brokken te minderen en meer groenten te geven. Dat is ook wat mijn dierenarts adviseerde toen ik vorig jaar een konijn met blaasgruis had. 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-4-2024 om 13:14, To van de Veluwe zei:

Ik geef veel meer voor twee dwergen. Een volle RVS hondenbak met gisteravond: 1 hele witlof, handje gedroogde druivenbladeren. Handje gedroogde weegbree. Paardenbloemen rozet, goudsbloem, twee takjes basilicum en twee takjes munt, klein handje wortelsnippers en wortelloof, handvol gras en handvol fluitenkruid.

Daar moeten ze het de nacht mee doen. 

Ik heb het nu over verse groenten. Dat is echt een heel bord vol 😉 Daarnaast krijgen ze ook nog gedroogde kruiden zoals weegbree etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-4-2024 om 15:14, Lienappelsien zei:

Boerenkool is precies een groente waar veel calcium in zit. Ik zou dus eerder voor een andere groente kiezen. 

Ja, dat klopt idd. Ik kan me herinneren dat ik boerenkool ook niet als een vd eerste groenten ben gaan geven (is al een tijd geleden), maar bij mijn konijnen was het probleem vooral dat ze te weinig dronken en dus te weinig vocht binnenkregen waardoor ze sludge ontwikkelden. Ik ben uiteindelijk vrijer geworden in de soorten groenten die ze binnenkregen en dat gaat goed. Maar in het geval van het konijn van Vidi is het idd wel beter om te focussen op de calciumarme groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee gesloten en geopend dit topic

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .