Ga naar inhoud

Dexamethason


Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal,

 

Ik maak maar weer een nieuwe topic, Marley had namelijk een nieuwe klacht bedacht. Hij had een hele ontstoken oorschelp die dusdanig opgezwollen was en zo gloeiend heet was dat ik dezelfde dag nog naar de dierenarts was gegaan.

Dierenarts heeft dexamethason voorgeschreven voor 8 dagen omdat het best een flinke ontsteking was en een injectie van dit middel gegeven. Nu lees ik overal wat voor troep het is en wilde graag vragen welke ervaringen jullie ermee hebben. Doet het echt zo veel kwaad? 

Qua bijwerkingen merk ik bij hem alleen dat hij enorm veel drinkt. De ontsteking is nog nauwelijks zicht- of voelbaar.  Ik had al opnieuw gebeld met de vraag of ik het zo lang moet blijven geven, ze raden toch écht aan de 8 dagen vol te maken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat zijn oor duidelijk betert! 
 

Het is best een ‘paardenmiddel’ ja, maar ik zou het advies van de dierenarts volgen en de 8 dagen volmaken. Ik had niet verwacht dat je dierenarts dit middel zou voorschrijven, maar misschien vanwege de ernst van de ontsteking.

 

Ik heb het zelf langdurig bij een konijn moeten geven in oogdruppelvorm. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 5-4-2024 om 14:34, Lienappelsien zei:

Fijn dat zijn oor duidelijk betert! 
 

Het is best een ‘paardenmiddel’ ja, maar ik zou het advies van de dierenarts volgen en de 8 dagen volmaken. Ik had niet verwacht dat je dierenarts dit middel zou voorschrijven, maar misschien vanwege de ernst van de ontsteking.

 

Ik heb het zelf langdurig bij een konijn moeten geven in oogdruppelvorm. 

Dankjewel voor je reactie!

We hebben de 8 dagen volgehouden ondanks veel plasjes buiten de bak. Hij dronk echt enorm veel. Maarja, hij dronk ook voor de tijd al 500ml door de EC en met de dexamethason bijna een liter. Kan het hem niet kwalijk nemen dat hij dat niet kon ophouden.

 

Hij is nu helemaal weer de oude en het lijkt een klein wonder: hij drinkt nu nog maar 200-250ml per dag. Dus bijna de normale hoeveelheid voor een konijn van zijn gewicht. Ik had niet verwacht dat dat nog een keer zou gebeuren. Hij had vanochtend ook voor het eerst sinds 2 maand weer binkies. 

Wij zijn heel blij hier!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, bunnyempress zei:

Oh, wat enorm fijn nieuws 🥳. Echt heel fijn als medicatie zo goed heeft gewerkt en ik duim dat hij gewoon heerlijk blijft genieten. 🤞

Dankjewel! Ik hoop ook dat hij nu weer gewoon lekker konijn kan zijn ☺️ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Lienappelsien zei:

Super!

 

Hij had/heeft dus ook EC? Daar wordt dexamethason soms ook bij gegeven, naast de standaard fenbendazol/panacur/meranox.

 

Fijn dat hij weer geniet 😃

Waarschijnlijk wel, ja. Hij had toen hij ziek werd ook ineens symptoom van veel drinken en plassen waarvoor geen oorzaak gevonden kon worden, dus vermoedelijk EC. Hij krijgt nu structureel panacur. Het was daardoor al minder geworden maar nu is het ineens weer bijna normaal. 

Of dat door de panacur of dexamethason komt, geen idee. Ik ben in elk geval happy 😊

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .