Ga naar inhoud

Goedkopere alternatieven voor Meranox/Fenbendrops? Panacur Puppy Suspensie ervaringen?


Aanbevolen berichten

Ik heb voor het eerst een konijn met EC. Heb bij de spoed dierenarts laatst fenbendrops meegekregen en toen mijn eigen dierenarts aangaf die niet te hebben ben ik naar die ander terug gegaan en die had nog 1 fles en blijkt niet meer bestelbaar. Nou heb ik grote konijnen, een van 5 kg en een van 6 kg. Dus die flessen zijn zo op. En dan moest ik maar met Meranox verder gaan. Ik begrijp dat de behandeling lang gaat duren en dit spul is heel veel duurder, dus ik ben op zoek naar alternatieven.
 

ik heb al eerder gelezen op dit forum over een variant panacur voor schapen? Dat die veilig is voor konijnen? Meen ik €90 voor een liter, dat is nog wel interessant al is een liter dan wel weer het andere uiterste.
 

Die pasta in die tube van Panacur (pet paste) heb ik ook voorbij zien komen maar ben bang dat ik me vergis met toedienen, al is die voor mijn nijnen gunstiger qua prijs dan Meranox.
 

Toen heb ik ergens op dit forum gelezen over een puppy suspensie van Panacur. Maar niet wat daar de ervaringen mee zijn. Heeft iemand die ooit daadwerkelijk geprobeerd? Wat was de ervaring?
Doordat de konijnen groot zijn en het spul sterk gedoseerd is (100mg/ml), is het prima te doen om 0,5 ml en 1 ml af te meten. Hoef ik ook niet meer 5ml naar binnen te spuiten van iets dat ze vies vindt. En dan betaal ik €35 voor 100ml. Daar kan ik ineens maanden van doen voor €35. Maar ik weet niet of die veilig is voor konijnen qua hulpstoffen. Maar Meranox is officieel ook voor duiven meen ik dus wie weet. Heb de DA al gebeld of zij weten of het veilig is, en die zou nog terugbellen maar zijn ze vergeten. Dus dacht ik vraag het hier. Als die veilig is en net zo goed werkt, of iemand goede ervaringen mee heeft dan ga ik voor de puppy suspensie. 

Of heeft iemand nog een andere optie?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gelukkig altijd gewoon aan panacur, fenbendazol of meranox kunnen komen via de dierenarts en heb ook altijd wel op voorraad staan sinds ik een konijn met EC gehad heb. Ik hoor de laatste tijd inderdaad dat er problemen zijn met levering.

 

Ik heb geen ervaring met de schapen variant en ik weet ook niet of dat kan, dat ligt aan de hulpstoffen. Hoe groot is jouw konijn? Houd er rekening mee dat je het binnen 6 maanden na openen moet gebruiken, daarna zou je wat over is weg moeten gooien. Een liter klinkt wel echt als heel veel hoor, volgens mij had ik een flesje van 50ml meranox 😅

In de basis behandel je een maand / 4 weken. Als de klachten niet weg zijn, behandel je langer. Maar dat hoeft dus niet altijd.

 

Ik zou het met je (konijnkundige) dierenarts overleggen.

Als er veel klanten zijn die het moeten geven, en de schapen variant mag voor konijnen, kunnen zij die misschien zelf overdoen in kleinere flesjes voor konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Evee zei:

 

Ik zou het met je (konijnkundige) dierenarts overleggen.

Als er veel klanten zijn die het moeten geven, en de schapen variant mag voor konijnen, kunnen zij die misschien zelf overdoen in kleinere flesjes voor konijnen?

Ik denk dat mijn dierenarts dit doet. Ik heb natuurlijk niet op de grote fles gekeken, maar ik heb een flesje van 100ml gekregen dat ze daar ter plaatse gevuld hebben, met een sticker erop, suspensie panacur 2,5%. En die grote fles zou best wel eens een liter geweest kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties! 
 

@Evee, mijn konijn is 5 kg dus op de hoge dosering is die 50 ml van Meranox in 6 dagen op. En dan behandel ik de hokgenoot (6kg) nog niet mee. 1 liter is idd teveel maar zelfs al gooi ik een halve liter weg is het nog steeds goedkoper bij wijze van.

 

@happy211, dat klinkt als een goede oplossing idd! Heb net mijn KK dierenarts zelf nog teruggebeld maar zij doen dat niet. Jammer.

 

Heb nu dus ook antwoord op de vraag vd puppyvariant. Er zitten geen schadelijke stoffen in volgens hun en de werkzame stof is hetzelfde. Maar omdat ze nog geen ervaringen hebben hoe een konijn erop reageert mag ik het geven maar moet ik de eerste 2 uur extra goed opletten en sowieso de eerste 24 uur. Ivm de hulpstoffen. Maar in principe zou het geen kwaad kunnen dus ik mocht het van haar proberen. Ik denk er nog eens over na want wil ook geen extra risico lopen of dat ze nog zieker wordt.
 

Stiekem hoop ik toch dat iemand op dit forum het al een keer heeft geprobeerd, of nog een andere oplossing heeft waar ik nog niet aan heb gedacht. Heb al zitten denken dierenartsen te bellen of ze nog fenbendrops hebben staan toevallig. Die is veel beter te betalen dan Meranox. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fenbendrops zijn volgens mij ook al langere tijd niet leverbaar. Let dus wel op dat als je online besteld, het kan zijn dat je bericht krijgt dat ze niet kunnen leveren.

 

Meranox is de vervanger daarvan geworden die dierenartsen de laatste tijd voorschrijven. Lastig dat dat ook niet goed leverbaar is.

Met een 5kg konijn gaat het inderdaad best wat sneller, dan zou je de schapen variant kunnen overwegen.  

 

Panacur is de variant die je in de vrije verkoop, dus bij (online)dierenwinkels het meest tegenkomt. 

 

Ik vond zelf de acceptatie van de fenbendrops beter dan van de meranox.

De fenbendrops vonden ze hier echt wel lekker, de meranox moest ik echt verstoppen in eten, of met dwang geven.

De panacur pet paste zat er tussenin, die gaf ik ook tussen twee blaadjes groenvoer. Je hebt ook tabletjes, maar dat is weer lastiger geven. Dat heb ik nooit gedaan.  Is de puppyvariant pasta of tablet? 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Evee voor je info en het delen van je bevindingen, ook qua acceptatie. Ze is hier al niet dol op fenbendrops maar accepteert het enigszins.
 

Die voor puppies is ook een suspensie, dus gewoon vloeibaar en makkelijk af te meten met een spuitje. Hopelijk daar geen gekke smaken aan toegevoegd. Te zien aan de ingrediëntenlijst lijkt dat niet zo te zijn. 
 

Mocht het toch tegenvallen met die, dan ga ik denk ik de pasta proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update:

 

Ik heb ondertussen meer info online gevonden waardoor ik het zeker durfde en heb  die puppy suspensie van panacur ondertussen al meerdere dagen gegeven. Die bevalt goed! De fenbendrops is steeds een gevecht en dat 5ml per keer. Die puppy suspensie gaat makkelijker omdat ik er minder van hoef te geven (sterker geconcentreerd, nl 100mg/ml). Zit geen gek smaakje aan, gewoon het neutrale van het spul zelf. Mijn nijn doet het er goed op! Geen bijwerkingen! Durf het zeker te blijven gebruiken en voor anderen met grote konijnen dus misschien ook een tip! Het is gewoon een vloeistof die erg lijkt op fenbendrops, dat je met een spuitje goed kan afmeten. Alleen geen anijssmaakje. 
 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het zo goed lukt om het te geven!

 

Waarom ben je bang dat je je met de pasta zou vergissen? Omdat het een draaipen is? Bij mij werkt dat goed, al moet je er inderdaad wel een handigheidje in krijgen bij het afmeten van de dosering. Ik vind het ook een heel stuk fijner dan de Panacur suspensie. Daar moet je inderdaad zo’n grote hoeveelheid van geven, dat is helemaal niet handig. En doordat het zo dun is loopt het ook nog van de groente af als je het daar op smeert. Ik smeer het graag op groente zodat ze het vrijwillig opeten (als het meezit haha). Bij veel konijnen is dat veel fijner dan dat je het langdurig elke dag in de bek moet spuiten. Van de pasta is de hoeveelheid veel minder en het blijft als pasta ook meer plakken. 


Krijg jij je konijn zover om het vrijwillig op te eten als je het ergens op smeert? En waar smeer jij het dan meestal op? Of moet je het toch onder dwang doen, maar gaat het met de puppysuspensie makkelijker? De pasta is trouwens ook voor honden en katten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, pasta vind ik lastig omdat het zo’n draai ding is en ik iemand ben die zich makkelijk vergist. Mss half gedraaid of teveel etc.
 

Bij mij willen ze het meestal niet als ik het ergens op spuit, dus ik geef het nog steeds in de mond en dan weet ik ook zeker dat er alles in gaat en het niet knoeit. En als het toch knoeit doe ik het op een geweekt brokje en gaat het alsnog op. Dus in theorie zou ik het op de brokjes kunnen spuiten, maar voor 5 ml en 2,5 ml van fenbendrops per keer moeten dat heel wat brokjes zijn en bij groentes trappen ze er niet in bij mij. Het nieuwe spul nog niet op die manier geprobeerd.
 

Wat dat betreft klinkt die pasta fijner idd omdat dat wat dikker is! 
 

De puppy suspensie gaat op het moment super makkelijk erin. Ze stribbelt niet tegen, likt het zo uit het spuitje, en nu op halve dosering hoef ik maar 0,5 ml te geven. Ik ben wat dat betreft super blij met het spul! Als ik ooit vaker zo’n traject door moet wordt het weer deze suspensie. Goed af te meten, makkelijk te geven en zuinig in gebruik.
 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .