Ga naar inhoud

Waarschuwing voor slakkengif & groene aanslag reiniger!


Evee

Aanbevolen berichten

Het is voorjaar en mensen zijn weer volop in de tuin bezig. Maar dat geeft ook gevaren voor onze huisdieren. Voor honden, katten, konijnen en wilde dieren zoals egeltjes. 

 

 

WAARSCHUWING voor SLAKKENVERGIF 

Slakkengif vergiftiging komt vooral voor bij honden en katten. Ook voor konijnen is dit giftig!
Nu het mooier weer wordt, begint iedereen opnieuw in de tuin te werken. Maar let op met de blauwe slakkenkorrels die metaldehyde bevatten. Ze zijn ENORM giftig voor onze huisdieren en ook gevaarlijk voor kinderen.
De verwachte symptomen na vergiftiging zijn: kwijlen, onrust, braken, trillen, aanvallen, verhoogde temperatuur, ... 
Alleen bij heel snel behandelen, kan het dier gered worden. Dus neem bij het minste vermoeden, al direct contact op met de dierenarts. Er sterven jaarlijks heel wat dieren aan vergiftiging door slakkenvergif! 

 

 

WAARSCHUWING voor GROENE AANSLAG REINIGER

In deze middelen zitten stoffen die bijtend en irriterend zijn aan de pootjes van honden, katten, konijnen, maar ook egeltjes, vogeltjes, kikkers, enz. Als dieren de pootjes vervolgens schoonlikken, krijgen ze het zelfs binnen!  Vooral groene aanslagreinigers met de stof didecyldimethylammoniumchloride  geven problemen, maar er zijn meerdere stoffen die schadelijk zijn voor dieren. 

Is jouw huisdier er mee in aanraking gekomen wacht dan niet af maar bel direct een dierenarts. Neem als je kan de verpakking van het gebruikte product mee, zodat de dierenarts precies weet met welke gifstoffen jouw dier in aanraking is gekomen. 

 

 

Overige tuinproducten die giftig zijn: 

Ook onkruidbestrijdingsmiddelen, algenreiniger, muizen en rattengif en dat soort producten zijn ontzettend giftig voor (huis)dieren. Ook als een kat een muis eet, en die muis heeft muizen of rattengif op heb je als baasje een vergiftigde kat. Uilen en andere roofvogels hebben daar ook last van.  Besluit je dit soort producten toch te gebruiken? Lees de waarschuwingen op de verpakking zeer goed en volg alle instructies goed op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Tja, hoe moet ik dan het terras etc. schoonkrijgen? Nu gebruik ik het alleen voor de straat en komt het niet op het gras. Konijnen komen er sowieso niet mee in aanraking.

 

Als je hard kan boenen: met zand en dan bezemen, dan schraapt het eraf en dat is konijn veilig en super goed voor de natuur.

Als je konijnveilig wil en minder aarde/planten e.d. in de buurt hebt: met soda, groene zeep of azijn. Minder schrobben, kan inwerken, maar is niet zo goed voor de bodem en  de planten. Afhankelijk van de laag op je tegels moet je ook opletten wat wel of niet kan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een hoop tips voor alternatieve manieren om mos / algen / groene aanslag van je tegels te krijgen 🙂 

 

 Ik ben zelf van plan een paar manieren te gaan testen binnenkort. Ik was al met water en een bezem aan het schrobben geweest, maar dat hielp niet goed genoeg. Op een paar plekken waar weinig zon komt zijn onze tegels zelfs best glad, dus ik wil er wel wat aan doen.

 

Ik heb tips gelezen over kokend water, zand, groene zeep en soda, schoonmaakazijn (hoewel dat ook niet ideaal is, is dat in ieder geval niet giftig voor de huisdieren).

De hoge drukspuit hoor je ook vaak, maar dat schijnt de jaren er op juist meer groene aanslag te geven omdat je de bovenlaag van je tegels beschadigd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Evee zei:

De hoge drukspuit hoor je ook vaak, maar dat schijnt de jaren er op juist meer groene aanslag te geven omdat je de bovenlaag van je tegels beschadigd. 

Klopt. Dan beschadig je de stenen. Maar het is bij ons een te groot oppervlak om zelf te schrobben. Het zal wel schoonmaakazijn worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .