Ga naar inhoud

hoe gebitsproblemen herkennen?


Aanbevolen berichten

Hoii!

 

Billietje heeft al enkele dagen last met het eten van zijn brokjes. Hij eet wel hooi, keutelt intussen weer goed en drinkt genoeg. Maar hij eet zijn brokjes altijd in stukjes op. Ik veronderstel dat er iets mis is met zijn tandjes want hij is niet hetzelfde zoals de vorige keer met een haarbal. Ik gaf hem daarnet eens een stukje wortel en die eet hij niet op. Hierna heb ik gekeken naar eijn tandjes en naar mijn zeggen waren ze “langer” dan dat hij normaal heeft.

 

Hoe kun je de problemen herkennen?

 

Alvast bedankt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je twijfelt kun je het beste een professional daar naar laten kijken, zeker omdat het alleen met een ingreep gecorrigeerd kan worden.

 

Er zijn wel aanwijzingen, selectief eten, moeilijk doen, denk aan voer laten vallen, wel trek hebben maar niet eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal zie je eerst dat ze kieskeurig gaan eten, dat is al een teken dat je goed naar het gebit moet laten kijken door een goede dierenarts met verstand van konijnen.

Soms zie je ook kwijlen tijdens eten, gasbuikjes krijgen en als het wat erger is helemaal stoppen met eten. Maar dan is het meestal al echt een groot probleem geworden en speelt het echt al langer.

Kiesproblemen zie je niet aan de voortanden. 

 

 

Om het probleem vast te stellen ga je naar een goede konijnkundige dierenarts. Er is een verdoving nodig om goed in de bek te kijken. En het kan slim zijn om gelijk gebitsfoto's te laten maken om de kieswortels te bekijken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu met Billie? Ik vond net je eerdere topic waar nog niemand op gereageerd had, maar gelukkig wel in dit topic. Ik zou ook naar de dierenarts gaan. Het klinkt niet als iets wat vanzelf over gaat. Gebitsproblemen komen vaak voor bij konijnen, denk bijvoorbeeld aan haken op de kiezen of scherpe randen aan de kiezen. Dat kan je zelf niet zien. De dierenarts kan de kiezen vijlen. 
 

Bij gebitsproblemen zie je vaak dat ze in eerste instantie de brokjes laten staan maar nog wel hooi en groente eten. Maar de gebitsproblemen worden dan erger en dan stoppen ze volledig met eten, en dan vallen de darmen stil, krijgen ze ondertemperatuur en kan het snel gedaan zijn. Kijk het dus niet aan, een zo snel mogelijk bezoek aan de dierenarts is raadzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .