Ga naar inhoud

Water bevriest


Aanbevolen berichten

Water bevriest bij de konijnen!

 

Heb jij konijnen buiten en het probleem dat het water in het drinkflesje of drinkbakje bevriest?

 

Op internet gaan er heel wat oplossingen voor dit probleem rond. Zout in het water, suiker in het water of elektrische drinkbakverwarmers. Maar is dat wel goed voor konijnen? Nee, absoluut niet!

 

Wat werkt wel?

  • Koop een extra drinkfles en/of drinkbak en wissel ze regelmatig om. 
  • Zorg dat er in ieder geval een drinkbak is, daaruit kunnen ze gulziger drinken. Je kan wel een flesje gebruiken naast een drinkbak, maar niet als enige optie. 
  • Regelmatig water en -als ze het gewend zijn- vers groenvoer aanbieden. Daar zit ook veel vocht in. 
  • Een Snugglesafe heatpad onder de drinkbak leggen helpt het water wat langer vloeibaar  te houden. 
  • Zet ook een waterbakje op de meest beschutte plek, bijvoorbeeld in of naast het schuilhok of tussen het stro. Dat blijft langer vloeibaar. 


Wat werkt niet?

  • Suiker, zout, druivensuiker en andere zoetstoffen zijn heel slecht voor de gezondheid van konijnen. Ook vinden veel konijnen dit juist niet lekker en drinken ze dan nog minder! Konijnen kunnen er ook diarree van krijgen, niet fit zijn in de winterkou is ook niet fijn.
  • Een thermohoes voor de drinkfles kopen. Het tuitje bevriest dan namelijk alsnog. 
  • Warm water aanbieden, dit koelt alleen maar sneller af 
  • Drinkbakverwarmers met kabels, dit is gevaarlijk voor konijnen!
     
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee plaatste dit topic in de spotlight

Wij zijn wel aan het kijken naar een drink bak verwarmer inclusief anti-knaag kabel. Dit is in hele koude landen zoals Canada erg gewoon. Ook voor konijnen dus. Alleen moesten we dan ook een omvormer kopen dus we zijn aan het kijken of die merken ook een 230V versie hebben. 
 

Het heeft nu nog geen prioriteit, maar mocht ik ze in het najaar vinden en kopen dan zal ik mijn ervaringen natuurlijk delen. 
 

Onze andere optie was om de drink bak vast te zetten op de huidige plek en dan door de muur van hun kinderhuisje een gaatje te maken en de kabel in een flexibele stang te zetten. Dan kunnen ze er ook niet bij. Maar dat had minder mijn voorkeur. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .