Ga naar inhoud

Muizen bij konijnenkooi


Aanbevolen berichten

Ik heb last van muizen die zich in de planten naast de konijnen ren verschuilen. Ze eten ook mee met het eten van mijn konijnen, want er ligt elke dag weer konijnenvoer door heel de ren en zelfs buiten de ren. Ik wil die muizen logischer wijs graag weg hebben, maar muizenvallen hebben tot nu toe nog niet zo goed geholpen als dat ik gehoopt had. Nu heb ik gelezen dat er ongediertebestrijders zijn die op een vriendelijke en natuurlijke manier ongedierte kunnen bestrijden, maar is dit niet schadelijk voor de konijnen?

 

Ik ben bang dat er toch wat chemische stoffen vrij komen die eventueel schadelijk kunnen zijn voor mijn konijnen. Heeft iemand hier toevallig al ervaring mee?

aangepast door Evee
link verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum!

 

Vervelend dat je last van muizen hebt! Ik heb je link niet gelezen, maar wat me opvalt is dat je schrijft dat de muizen het konijnenvoer verspreiden. Er ligt dus altijd konijnenvoer in de ren? Dat blijft dan natuurlijk ook muizen aantrekken.

 

Wist je dat je het voer voor de konijnen beter in een afgemeten hoeveelheid kan geven? Mijn konijnen krijgen bijvoorbeeld 2 keer per dag een afgemeten hoeveelheid brokjes (in totaal 1 kopje per dag voor 2 konijnen samen). Ze eten dit dan in 1 keer razendsnel op. Zo doen de meeste BunnyBunchers dat. Ze moeten altijd hooi tot hun beschikking hebben, maar van brokjes hebben ze veel minder nodig dan veel mensen denken. Als ze onbeperkt brokjes krijgen worden konijnen vaak te dik en eten ze slecht hooi. Hooi eten is juist heel belangrijk voor hun gezondheid. Hooi mogen ze de hele dag door eten.
 

Dit zal ook bij je muizenprobleem helpen, want als er geen eten blijft liggen is dat voor de muizen niet interessant.

 

Er is toevallig een actief topic over de hoeveelheid brokjes:

(let wel: veel van deze mensen geven elke dag ook groenten aan de konijnen, voor konijnen veilige groenten, want van sommige groenten worden ze ziek. Als je ze veel groenten geeft hebben ze nog minder brokjes nodig)

 

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Pablofaffan zei:

Ik heb last van muizen die zich in de planten naast de konijnen ren verschuilen. Ze eten ook mee met het eten van mijn konijnen, want er ligt elke dag weer konijnenvoer door heel de ren en zelfs buiten de ren.

Met het eerste gedeelte van de zin kan ik het eens zijn. Het is mogelijk dat muizen holen maken of zich verschuilen in struiken etc. Maar dat ze mee eten van het konijnenvoer kan eigenlijk niet. Hier leven helaas veel muizen en onze kat lijkt vegetariër te zijn. Ook al zou je een handje brokjes in een bakje doen of door de ren strooien dan eten konijnen dat binnen 10 minuten op. Je moet niet de fout maken die ik jaren geleden maakte door een bak voer voor de hele dag neer te zetten. Ten eerste is dat niet goed voor de konijnen en dat trekt muizen aan. Net als een volière dan heb je wel kans op muizen omdat er veel voer op de vloer gemorst wordt. 

Ik heb het voer afgedekt en de kruiden ook en sinds die tijd geen last van muizen in de ren.

Waar bewaar jij je voer in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je verhaal toch maar naar huisvesting verplaatst omdat het daar beter past. Al snap ik de zorg wel om de gezondheid van de konijnen als je gaat bestrijden. Buitenshuis bestrijden is een stuk lastiger geworden.

 

Bestrijden op een natuurlijke manier, ik geloof daar niet meer in. Op dit moment is het devies opruimen, alle etensbronnen wegnemen, maar dat is probleemverplaatsing. Want dan gaan ze gewoon naar de buren om te kijken of daar wat te halen valt, tot ze iets tegen komen. 

 

Je kunt wel vangen, met grotere vallen waar meer muizen in passen, dat kan. Maar waar zet je ze uit? Ook probleemverplaatsing. Ik zou vallen gebruiken waar er ook meerdere in kunnen maar wat ze niet over leven. In het uiterste geval kunnen ze ook gif in zetten, ook dat gaat in lokkasten en is daardoor veilig voor je konijnen.

 

Konijnenvoer zoals gezegd afgesloten bewaren, met deksels die echt dicht kunnen. 2 of 3 keer daags voeren zorgt er inderdaad voor dat alles op tijd op is. Dat scheelt weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 5-3-2024 om 15:35, Lienappelsien zei:

Wist je dat je het voer voor de konijnen beter in een afgemeten hoeveelheid kan geven? Mijn konijnen krijgen bijvoorbeeld 2 keer per dag een afgemeten hoeveelheid brokjes (in totaal 1 kopje per dag voor 2 konijnen samen). Ze eten dit dan in 1 keer razendsnel op. Zo doen de meeste BunnyBunchers dat. Ze moeten altijd hooi tot hun beschikking hebben, maar van brokjes hebben ze veel minder nodig dan veel mensen denken.

 

Als er geen brokjes liggen zal het inderdaad al een stuk minder aantrekkelijk voor muizen worden.

Of eten die ook hooi? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@pablofaffan

Oei, wat vervelend.

Wij hadden ook erg veel last van muizen in ons huis. Hiervoor hebben wij inderdaad een ongediertebestrijder langs laten komen die gifvrij muizen bestreed. Dit vonden wij belangrijk omdat wij ook honden thuis hebben. 

Hopelijk helpt het je!

aangepast door Evee
link verwijderd, zie forumregels.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .