Ga naar inhoud

Konijnenren op gras


Aanbevolen berichten

In april gaan onze konijnen naar buiten en wil een hok + ren buiten maken. Het grootste deel komt op het terras te staan, maar wil ze ook een stukje gras geven. 

Om te voorkomen dat ze hele tunnels gaan graven wil ik een gaas in het gras leggen. Ben heel benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben. Op het gras gelegd? Of ingegraven? En welk gaas hiervoor gebruikt is. Dank voor de tips!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, NicoleMar zei:

En welk gaas hiervoor gebruikt is.

In ieder geval geen kippengaas/dubbeltjes gaas want dat gaat roesten. Je moet het een eind ingraven want een konijn wil graven en dan kunnen zijn nagels scheuren/beschadigen aan het gaas als het te ondiep is. Waarom niet helemaal op tegels houden en dan een zandbak neerzetten = bak met zand.

Mijn ervaring is dat ze wel 1.50 m diep gingen graven. Wij hadden gaas verticaal een heel eind in de grond gezet maar ze groeven er nog onderdoor. Dus bij de nieuwe ren niet meer op gras gehouden. Het voordeel is ook dat ik nooit nagels heb hoeven te knippen.

Ik weet niet of dat stuk waar jullie gaas willen leggen overdekt is maar konijnen vreten dat gras snel op en dan wordt het een modderpoel.

Mijn konijnen zitten helemaal op tegels, hebben een zandschelp en krijgen 's avonds een volle bak met diverse groenten en kruiden. Het voer strooi ik 's morgens  rond. Dus hebben ze iets te zoeken en ze zijn zeer tevreden.

Bezint eer ge begint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen ervaring met tegels maar dat bevalt goed.

Je konijnen zitten nu binnen? Ze in april al naar buiten doen is dan eigenlijk nog te koud. Het wordt aangeraden om ze pas na ijsheiligen (in mei) naar buiten te doen. Het temperatuursverschil is anders te groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben een deel tegels en een deel grond. Het grondgedeelte heb ik eerst 50 cm diep uitgegraven. Toen heb ik een soort kuip van gaas gemaakt. Het gaas legde ik dus over de hele bodem en liet ik schuin omhoog lopen en zette ik daar vast. Daarna weer de grond er op gooien en je hebt een graafgedeelte waar ze altijd gaas tegen komen. Voor het gaas heb ik nertsengaas gebruikt, net als voor de rest van de ren. Dit heeft een draaddikte van 1,4 mm (1,43 geloof ik) en een maaswijdte van 19 bij 19 mm. 
 

Maak je geen illusies over gras 🤣 Mijn konijnen hadden van de zomer in het graafgedeelte 1 á 2 m2 gras. Eerst door panelen afgeschermd om te laten groeien en daarna schoof ik de panelen steeds iets opzij zodat ze een stukje op het gras konden. Ze vonden het heel lekker en leuk! Maar ze hebben het gras echt in een mum van tijd gemillimeterd! Gewoon knap haha. Ik schoof de panelen dan weer terug zodat het gras weer even kon groeien en gaf ze dan later weer toegang tot een ander stukje. Aan het einde van de zomer heb ik de panelen weggehaald en toen was het gras ook heel snel weg. Ze eten het te snel en te kort, daar kan het gras niet tegenop groeien. Ik wist dat al van te voren hoor, maar vond het leuk om een keer zo te doen. En mijn konijnen hadden er dan nog niet eens in gegraven! Wil je dat het gras in stand blijft dan moet je heel wat vierkante meters gras hebben voor ze. (En ze daar dan niet in 1 keer toegang toe geven, want dan worden ze flink ziek doordat ze in 1 keer teveel gras eten terwijl ze dat niet gewend zijn!)

aangepast door Lienappelsien
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben ze op hun permanent stuk (4 m²) antislip betonplex. Daarnaast hebben ze een 7 m² wat niet overdekt is en waar ze dus enkel op mogen wanneer we thuis zijn. Ik heb ook gaas ingegraven maar niet diep. Daarop had ik ook eerst gras maar was ook snel weg 😉. Het zijn teddy widers dus ze mogen niet te vochtig zitten. Eerst heb ik daarboven beukensnippers gelegd, vond ik wel mooi maar ik merkte dat ze daar toch niet zo graag op liepen. Is ook minder goed voor de pootjes. Sinds vorige zomer heb ik er een dikke laag henneptrooisel opgelegd. Dit vinden ze heel leuk en ze kunnen er ook wat in graven. Het zakt wat weg in de grond en ik heb er de hele winter niets aan moeten doen. Binnenkort ga ik wel alles vervangen met nieuw strooisel. Ik denk eraan om dat stuk ook volledig met gaas te overdekken zodat er er permanent gebuik van kunnen maken. In de zomer zet ik er ook een zandbakje in voor nog extra graafgelegenheid. Lio maakt er ook heel leuke flops in 🥰

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-3-2024 om 00:50, To van de Veluwe zei:

In ieder geval geen kippengaas/dubbeltjes gaas want dat gaat roesten. Je moet het een eind ingraven want een konijn wil graven en dan kunnen zijn nagels scheuren/beschadigen aan het gaas als het te ondiep is. Waarom niet helemaal op tegels houden en dan een zandbak neerzetten = bak met zand.

Mijn ervaring is dat ze wel 1.50 m diep gingen graven. Wij hadden gaas verticaal een heel eind in de grond gezet maar ze groeven er nog onderdoor. Dus bij de nieuwe ren niet meer op gras gehouden. Het voordeel is ook dat ik nooit nagels heb hoeven te knippen.

Ik weet niet of dat stuk waar jullie gaas willen leggen overdekt is maar konijnen vreten dat gras snel op en dan wordt het een modderpoel.

Mijn konijnen zitten helemaal op tegels, hebben een zandschelp en krijgen 's avonds een volle bak met diverse groenten en kruiden. Het voer strooi ik 's morgens  rond. Dus hebben ze iets te zoeken en ze zijn zeer tevreden.

Bezint eer ge begint.

Dank voor je reactie, daar heb je wel een punt. De reden dat ik een stukje gras erbij wil doen is omdat ik het gevoel heb dat het voor een konijn niet fijn is om alleen maar op tegels te moeten leven. Maar ik kan er natuurlijk ook een zandbak bij maken, zoals ook in een andere reactie werd voorgesteld. Ik ga er nog even op puzzelen. Ze leven nu binnen en hier ligt ook geen grasveld 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .