Ga naar inhoud

Oud konijn kan niet meer lopen/staan.


Aanbevolen berichten

Wij hebben een gecastreerde rammetje zitten van 8,5 jaar oud (Teddy dwerg). Hij kan al een paar weken niet meer lopen of staan.

We zijn hiervoor naar de dierenarts geweest en die zegt het is ouderdom weinig aan te doen.

Hij is verder niet ziek, alert reageert op zijn naam en eet ook als een bouwvakker wel vermagert ondanks het vele voer.

Zijn voer en zijn drinken wordt voor zijn neus gezet en hij ligt in een soort hangmatje.

Ik vind het heel moeilijk om een beslissing te maken of hij beter ingeslapen moet worden ondanks dat hij nog zo vrolijk is en zo goed eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC zou het niet kunnen zijn had de dierenarts gezegd omdat de symptomen niet overeenkomen maar idd meer met artrose, hij kromt/verstijft zn ruggetje ook als je hem voorzichtig wilt oppakken.

Pijn stiller zou gevaarlijk zijn voor konijntjes?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afvallen en verlamming komt gewoon overeen met EC hoor. 

Pijnstiller is niet gevaarlijk, als je maar soorten inzet die geschikt zijn voor konijnen en juist doseert.

 

Is er een röntgenfoto gemaakt? Daarop is artrose te zien. Afhankelijk van hoe erg het is kunnen konijnen met pijnstillers en wat ondersteunende voeding best lang levenskwaliteit hebben met artrose.

 

Ik zou toch een andere dierenarts overwegen. 

Hoewel ik als het al weken duurt en het konijn al weken niet loopt, inslapen ook een optie vind. Een vluchtdier, zoals een konijn, dat niet kan lopen, dat moet je of behandelen of in laten slapen is mijn mening.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstiller is absoluut niet gevaarlijk voor konijnen. Honderden konijnen krijgen elk jaar metacam/novacam van hun baasjes. O.a. die van mij.

Alleen is er geen konijnen variant, dus veel mensen geven kat, hond of paard. Hond is het meest gebruikelijk qua dosering, ivm de gewichten van de meeste konijnen.

Konijnen krijgen relatief veel pijnstilling, vanwege hun metabolisme.

 

Ga aub naar een goede dierenarts en laat hem pijnstilling voorschrijven. Grote kans dat je ram weer opleeft als zijn pijn vermindert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak staat er hoeveel kg dier op. 10kg hond = 1mg medicatie. 1ml= 1,5mg medicatie. Je moet dus 15kg hond geven om aan 1,5mg te komen. Want 1,5mg =1ml.

 

Als je de katvariant hebt moet je het even zeggen, die berekening is anders, want die bevat mat 0,5mg/ml. Dat zou in dit geval 1mg medicatie per dag betekenen, wat bij een konijn van een kilo ook kan. Voor artrose alleen wat laag.

 

Hopelijk snap je het zo, anders maak even een foto van het spuitje, dan ligt het makkelijker uit.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Helaas zien we niks geen verbetering met pijnstillers. Hij loopt nog steeds niet, hij staat zelfs niet meer op.

Hij eet daarintegen als een bouwvakker maar dus wel liggend.

Hebben jullie nog tips of kan ik hem beter laten gaan want zo is het eigenlijk geen konijnenleven meer voor hem maar vind het zo moeilijk om deze beslissing te nemen😔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstiller is geen geneesmiddel, het is pijnbestrijding.  Het verbaasd mij niet dat er niets verbeterd is met alleen pijnstillers.

 

Ik denk dat je twee opties hebt: Echt goed laten uitzoeken waar dit door komt en behandeling starten als dat mogelijk is, of inslapen. 

 

Heb je al tegen EC behandeld? Dat zou deze problemen kunnen verklaren.

Ik zou zeker ook röntgenfoto's laten maken om artrose of andere gewrichtsproblemen te laten onderzoeken. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit vind ik wel een hele moeilijke, er zijn wel wat dingen die je nog bij artrose kunt proberen. Maar helemaal niet lopen is ook een aanslag op de spieren, als in je komt in een neerwaartse spiraal. Hoe minder spier er is om dingen op te vangen, hoe meer pijn, dan krijg je hem dus steeds moeilijker in beweging. Uiteindelijk moet je dan voor inslapen kiezen.

 

Zou je kunnen omschrijven wat hij nog wel doet, behalve eten? Hoe plast en poept hij bijvoorbeeld?

 

Ik moet aan een konijn denken dat een hele tijd geleden op het forum voorbij kwam dat anabolen kreeg. Dat is natuurlijk niet zonder risico, maar kan de spieren een boost geven. Of het een optie is, geen idee, dat zul je echt aan de dierenarts moeten vragen. Het betekent wel dat je na injectie met je konijn aan de slag moet om toch te bewegen, anders heeft het geen zin.

 

In eerdere post werd ook al geopperd om via voeding klachten te beïnvloeden. Je kunt de zuurgraad van het lijf beïnvloeden om maar iets te noemen, je kunt vocht afdrijven (het idee is dat je daarmee ook de schadelijke stoffen wegspoelt), je kunt ontstekingsremmende kruiden geven. Als ik aan artrose denk, dan denk ik aan brandnetel, paardenbloemblad, venkel, maar ook wilg (combineren met pijnstillers is minder handig, daar zit een soort aspirine in).

 

Oorzaken naast artrose waar ik nog aan denk -> E.C., kanker, hernia, verschoven ruggenwervels, breuk/verbrijzeling. Alles behalve E.C. is vast te stellen met röntgen, als inslapen nog geen optie is, dan is een diagnose/prognose wel handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .