Ga naar inhoud

Konijn last van timothy hooi?


Aanbevolen berichten

Ik heb een ram van 2 jaar die al een tijdje een vies achterwerk heeft. Ik heb van alles geprobeerd, DA dacht aan calciumoverschot. Ik heb alles aangepast behalve zijn hooi, hij krijgt timothy hooi. Ik lees overal dat Timothy hooi het beste is maar ik denk dat hij daar last van heeft. Hij is nu bij een konijnenhotel ivm onze vakantie en daar krijgt hij normale hooi, dus ik wacht dat even af. 
 

Heeft iemand ook weleens issues gehad met timothy hooi? Onze voedster heeft nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb je allemaal geprobeerd en laten uitzoeken? Is de ontlasting getest op wormen, coccidiose? 

 

Wat geef je verder allemaal aan voeding? Snacks, groenvoer, welke brok? 

 

Wat voor diarree is het? Dun? Dik? Niet opgegeten blindedarm keutels die blijven plakken? Zijn er ook normale keutels? 

 

Te veel calcium is niet snel oorzaak van diarree, dat een konijn niet  tegen timothy hooi kan verwacht ik ook niet (er zijn altijd uitzonderingen😅). Hooi heeft veel ruwe vezels en zou juist tegen diarree moeten helpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

DA dacht aan calciumprobleem en daarna dat hij wellicht niet tegen groenten kan. Ze ging niet uit van parasieten omdat het andere konijn nergens last van heeft.

 

Ze eten alleen timothy hooi, selective science, groenten en lijnzaadbrokjes. 
 

Ik kom verder geen diarree tegen of plakpoep tegen dus dat maakt het nog maffer. Het is puur dat hij zichzelf niet schoonmaakt. Alle keutels zien er normaal uit.

 

Het konijnenhotel geeft ander hooi dus ik hoop dat dat het is, maar dat weten we pas als we terugkomen van vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou in ieder geval de konijnenkeutels eens goed laten onderzoeken door de dierenarts. Zo vers mogelijk meenemen voor onderzoek. 

Verder ook goed onderzoek of alle gewrichten goed functioneren, dat er geen beperkingen zijn om zich schoon te houden en blindedarmkeutels op te eten. Ook gebitsproblemen kunnen voor diarree zorgen en ook voor kieskeurig eten. Dat dus ook laten nakijken. Mocht je willen zou je ook kunnen aansturen op röntgenfoto's. In ieder geval een buikfoto's & gebitsfoto. Mijn dierenarts raad dat aan bij elk konijn dat slecht eet. Anders kun je zo blijven zoeken en gissen en mogelijk geven foto's wel direct duidelijkheid. 

 

Hoeveel hooi eet hij per dag? Even los van de soort. Eet hij wel ongeveer zijn eigen formaat in hooi per dag? 

 

Als er al langer veel problemen zijn, kan dit ook aan de hand zijn: https://www.bunnybunch.nl/informatie/megacolon-bij-konijnen

 

 

Sterkte bij de dierenarts! Laat je weten wat er uit komt? 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb nav het bericht van Evee toch aangedrongen of ze hem wilden testen op cocciodiose, want alle symptomen kwamen overeen. DA was sceptisch want hij was “te oud voor cocciodiose” (hij is 3), en wat blijkt? Cocciodiose.. dus flinke shot gekregen en hij gaat er bovenop komen.
 

Ik ben wel heel tevreden met mijn DA want ze heeft zijn eerdere kaakoperatie voortreffelijk gedaan (ja het is een kostenpostje dit konijntje), maar dit was onnodig lijden voor het konijn (ik had hem in sept al laten checken vanwege diarree) en voor mijn portemonnee..

 

Lang leve het bunnybunch forum 🤣🤣

 

Bedankt!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .