Ga naar inhoud

Verstopping konijn voorkomen


Aanbevolen berichten

Goedemiddag! 
 

Een maand geleden had een van mijn konijnen helaas weer een bijna verstopping. Gelijk naar de dierenarts medicatie gekregen en gelukkig knapte hij na een paar dagen weer op. Ik geef ze al iedere dag onbeperkt hooi, iedere dag groenvoer. Lijnzaad, pompoenpittjes.  En ook regelmatig kruiden zoals groene haver etc die goed zijn voor de darmen. Maar hij is er toch gevoelig voor helaas. Toch vraag ik mij af wat jullie ervaring hier mee is en wat ik mogelijk preventief kan doen of geven om deze bijna verstoppingen te voorkomen. Preventief medicatie lees ik wel eens maar weet niet of dat nu wel een goed idee is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vaak heeft hij nu een (bijna) verstopping gehad? Ik zou je aanraden om een ontlastingonderzoek te laten doen en het gebit te laten bekijken. Soms zie je vaak verstopping bij een wormbesmetting. Ook gebitsproblemen kunnen leiden tot vaker last van darmproblemen.

 

Afhankelijk van het uiterlijk zou er meer aan de hand kunnen zijn, voldoet jouw konijn aan de kenmerken van een "charlie konijn"? Dit is een specifieke tekening, het zijn witte konijnen met vlekjes. Een voorbeeld daarvan is de lotharingertekening. Je kunt dit artikel wel even lezen of je konijn hier aan voldoet, als dat niet zo is, dan kun je de gedachte megacolon wel parkeren. https://www.bunnybunch.nl/informatie/megacolon-bij-konijnen

 

Ik ga voor nu uit van van wormen (eventueel parasieten) of gebitsproblemen. Voedingsproblemen zouden ook nog kunnen. Als je wilt kunnen we even meekijken of daar misschien iets mis gaat.

 

Sommige mensen handelen preventief met lactulose (wel belangrijk om te weten wanneer je dit wel of niet kunt geven, soms kan het ook kwaad doen!). Veiliger is een eetlepel olie, olijf of zonnebloemolie bijvoorbeeld. Dit geef je dan in de tijd dat ze verharen. Bij lijnzaad moet je opletten dat die wel verhit is geweest, je kunt daarom dat het beste in brokjesvorm geven. Omdat je al lijnzaad en pompoen geeft is extra olie eigenlijk niet nodig, dus niet en en doen, maar of of.

 

Haver is een beetje dubbel, het is erg eiwitrijk en kan daardoor ook weer problemen geven bij gevoelige konijnen. Ik ben op zich niet tegen groene haver geven, maar wel met mate. Wat ik bij darmproblemen wel altijd aanraad is weegbree, of eigenlijk altijd. Het wordt graag gegeten door konijnen, de hoeveelheid kan wat hoger zijn dan de meeste andere kruiden, waardoor ik het ideaal spul vind.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hij heeft nu ongeveer 1x per jaar dit probleem. Worm besmetting en tanden zijn gecontroleerd. Dat was het gelukkig niet. Maar eens testen is natuurlijk nooit verkeerd. 
 

Het is een minilop. En gelukkig zijn de symptomen zoals in het artikel beschreven niet herkenbaar. Lijnzaad geef ik inderdaad in brokjesvorm. Als ik die dus blijf geven in combinatie met genoeg hooi verse groente en kruiden zoals weegbree dan kan ik hopelijk zo’n situatie voorkomen. Volgende maand moeten ze weer voor de entingen. Dan wil ik ook nog eens met de dierenarts kijken wat misschien nog onderzocht moet worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Kolino zei:

Wat ik bij darmproblemen wel altijd aanraad is weegbree

Jij schreef pas dat je het in je tuin hebt. Ik heb een plantje uitgestoken en dat doet het in de kamer goed. Maar ik wil het op een plaats zetten die ik beter af kan schermen.

Jij had ook weegbree in de tuin. Hoe kom je daar aan? Ergens uitsteken? Ik heb erg veel schik gehad in dat drogen en elke avond krijgen ze het en ze zijn er stapelgek op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn twee methoden, ergens een plantje scoren of zaaien. Bij sommige natuurtuinen zijn ze ook te koop voor een kleine bijdrage. Volgens mij heeft het bij mij wel even geduurd voor de zaden aansloegen. In mijn herinnering heeft het een jaar overgeslagen. Ik wil dit jaar bij zaaien, moet nog even kijken wanneer.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Daph zei:

Het is een minilop

Die hebben daar als het goed is geen last van. Helaas zijn minilops wel erg doorgefokt.

 

Mij zou het niet verbazen als de darmflora niet goed ontwikkeld is, maar dat is afhankelijk van de fokker. Welke voeding wordt gegeven, of groenvoer daar al wordt aangewend.

 

Wat ook kan, is dat temperatuurwisselingen invloed hebben op de darmen, dan zie je problemen als het van koud ineens naar warm gaat of andersom. Sommige konijnen reageren daar heftig op.

 

1x per jaar vind ik nog meevallen, je zou een keer kritisch naar de voeding kunnen kijken, ik weet niet welk merk brok je geeft en hoeveel? Welke soorten groenten geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel dat hij al groente kreeg bij de fokker. Eerst wilde ze hem zelf houden dus hij was al wat ouder. Maar hoeveel en wat precies durf ik niet te zeggen. 
 

ik geef ze ‘s morgens biks ongeveer 15 tot 20 gram per konijn. (Van selective cuni sensitive) En dan vul ik altijd de hooirruif de hooibal etc bij( ze krijgen Timothy hooi) Daar doe ik dan wat (vanaf nu) weegbree bij en een strooi ik een paar pompoenpitjes en wat johannesbrood eroverheen. En krijgen ze een lijnzaadbrokje. 
 

‘s avonds krijgen ze groente niet iedere dag hetzelfde maar zoiets (wortel, selderij, witlof, andijvie, koriander) wel meestal een mix van drie van bovenstaande. Ik kijk dan of ze nog genoeg hooi hebben etc en geef nog een lijnzaadbrokje. 


Als snoepje geef ik selective naturals hoops. En dan max twee op een dag. 
 

Mochten jullie nog verbeterpunten zien hoor ik het graag! Als het iets is wat bij hem hoort is het dikke pech. Maar als het iets is wat door de voeding komt voorkom ik dit het liefste. Ben voor de twee wat ik nu heb twee konijntjes verloren aan een verstopping. Dus elke keer als het bij hem weer gebeurt slaat de paniek toe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je te veel extra geeft.

 

De basisvoeding voor konijnen is echt hooi/grassen. Hoeveel eten ze daar per dag van? Ze moeten minstens hun eigen formaat in los hooi per dag eten.

En geef je alleen timothy hooi? Dat is wel eenzijdig, namelijk maar één grassoort. Zijn er problemen met de blaas/urinewegen dat je deze keuze gemaakt hebt?  Zeker 80% van wat ze eten per dag zou hooi/gras moeten zijn, dat is zeker het eigen formaat in los hooi per dag dat ze weg moeten knabbelen. Voor gezonde konijnen mag dat gewoon een mengeling van verschillende grassen zijn. Er is niet zo belangrijk als hooi en/of vers gras voeren!

 

Uit jouw verhaal maak ik op dat je elke dag een paar pompoenpitjes geeft, dat zou ik niet doen. Pompoenpitten mogen ze eten, maar echt erg met mate. Ze werken ook laxerend, dus ik snap dat er reden is om ze te geven als je een konijn hebt dat gevoelig is voor verstopping, maar een pompoenpit bestaat bijna voor de helft uit vetten, bevat nauwelijks vezels. Het is niet iets wat konijnen dagelijks / in grote hoeveelheden zouden moeten eten. 

 

Als je ook nog lijnzaad geeft is dat nog meer olie (vet). Eigenlijk ben je je konijn dan elke dag aan het laxeren met allerlei vette producten. Ik hoor het tegenwoordig steeds vaker, dat mensen dagelijks meerdere lijnzaadbrokken, zonnebloempitten, pompoenpitten en dan vaak ook nog brokvoeding met zonnebloemolie of lijnzaadolie er in geven. Maar dat is dus allemaal en - en - en. En dat heeft echt effect op de lange termijn op de spijsvertering! Konijnen zijn bladeters, graseters. In de natuur eten ze zaden ook niet veel. Zaden, dat is vogelvoer, geen konijnenvoer, als je het mij vraagt 😄 

 

De broknaam die je noemt klopt denk ik niet: selective cuni sensitive. Je hebt de Selective brokken van Supreme. En je hebt de Versele-Laga cuni sensitive. Dat zijn twee verschillende merken / verschillende brokken. Op zich zijn beide brokken prima hoor, maar  ook die brokken bevatten al een redelijk % lijnzaad 😉 Met alles wat je erbij geeft vind ik de 15-20 gram brokken eigenlijk echt nog aan de hoge kant. Ik zeg altijd dat brokken de vitaminepilletjes zijn die de dagelijkse voeding compleet maken, zeker geen hoofdvoer. 

 

Maar alle zaden is dus al snack, aanvullend. En dan geef je ook nog johannesbrood en twee loops per dag, zijn dat de loops van Supreme? Raad eens wat er in zit? Jaaa, lijnzaad 😄 

 

Hebben ze wel een gezond gewicht? 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké bedankt voor je reactie! 
Minder extra’s dus! Ik geef het ze inderdaad om ervoor te zorgen dat ze niet verstopt raken. Altijd als hij een bijna verstopping heeft hoor ik van de dierenarts dat zijn keutels te droog zijn. Dus dan krijg ik spullen mee om dat te veranderen. Als hij dan weer fit is heb ik het gevoel dat ik daar op de een of andere manier mee door moet gaan.
 

Maar goed als ik jou goed begrijp zeg jij dus minder extra’s vooral hooi. Als ik thuis ben lopen ze veel los in de tuin dus grassen eten ze ook. 

 

Timothy hooi geef ik inderdaad omdat hij ook al eens last heeft gehad van wat blaasgruis. Was heel minimaal maar toch. Sinds dien wil ik oppassen met teveel calcium. 
 

ze zijn niet te dik. Zo rond de 1,5 kg allebei. Dierenarts gaf aan dat dat prima was. 
 

Kan ik gelijk stoppen met de extra’s of beter afbouwen? Als hij nu zoveel vetjes eet is dat misschien ook een omslag? Hooi vinden ze allebei gelukkig heel lekker dus dat is geen probleem. Ze eten zichzelf wel op aan hooi iedere dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .