Ga naar inhoud

Cavia ziek?


Sashavbeek

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of ik hier ook een vraag over cavia’s mag stellen maar misschien kan er toch iemand helpen. Ik heb 8 cavia’s, 4 mannetjes en 4 vrouwtjes, buiten in een ruime ren met een tochtvrij nachthok erboven. (Mannetjes en vrouwtjes zitten wel apart). Nou ging ik net voeren en zag ik dat een van de caafs mager is en een vies oogje heeft, je voelt z’n ribjes.. Normaal gesproken kan ik mijn cavia’s niet heel makkelijk oppakken aangezien ze niet super tam zijn maar deze liet het gewoon gebeuren. Wat moet ik doen? Ik heb hem nu even naar binnen gehaald..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem tot je bij de dierenarts bent geweest binnen houden, en daar overleggen wat verstandig is. Met deze kou en als hij door te weinig eten ondervoed is geraakt, dan kun je je afvragen of buiten houden niet teveel energie kost. Maar dit vind ik echt een vraag voor de dierenarts. Ook zul je hem, als hij onder narcose moet, binnen moeten houden tot hij weer zelf goed zijn temperatuur kan houden. Ik ga er vanuit dat als je vandaag een afspraak maakt, morgen of maandag terecht zal moeten kunnen voor de behandeling van het gebit, als dat de oorzaak is. Er zijn wel andere oorzaken te bedenken, maar dan zal de dierenarts waarschijnlijk bloedonderzoek willen doen. Ik denk dan in de orgaanrichting, maar dat traanoogje verraad eigenlijk al dat richting het gebit denken logischer is. Of het is toeval dat er twee dingen aan de hand zijn, maar goed, dat moet een dierenarts bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De overgang van deze kou naar 20 graden (of meer) binnen is wel groot, maar buiten laten zal hem alleen maar verder verzwakken, zoals Kolino al zei. Heb je misschien een schuur of bijkeuken? Of een snuggle safe waar hij op kan zitten?

 

Een magere cavia is echt niet goed, dus ik zou zeker gaan dwangvoeren. Tarwegras vinden ze vaak lekker, maar eigenlijk is alles wat naar binnen gaat goed. Is hij oud? Eet hij wel? Het zouden ook de nieren kunnen zijn. Dan worden ze vaak broodmager, terwijl ze het verder nog goed doen en voor 10 eten. 

 

Ik neem aan dat je inmiddels contact hebt gehad met de dierenarts? Wat was zijn advies/inschatting? Ik hoop dat je op tijd bent, want het klinkt niet zo best eerlijk gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .