Ga naar inhoud

Idee om op een andere manier hooi te geven?


Vixie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,


 


Ik heb een grote wcbak (kattenbak) in de hoek van de kooi staan met het hooiruifje erboven. Het probleem is dat mijn konijnen al het hooi er heel enthousiast uit te trekken maar slechts een deel opeten. Eerst vond ik dat niet zo erg, maar ik ben nu overgestapt naar duurder hooi en ze eten echt maar een kwart van wat ze uit het ruifje trekken. Ik heb al geprobeerd te stoppen het ruifje te vullen en ze dan de hooi in de wcbak eerst maar op te eten. Maar dat doen ze niet of nauwelijks. Ik denk omdat ze er dan al overheen geplast/gekeuteld hebben en het dan niet meer willen eten.


 


Maar ik kan iedere dag die wcbak legen vol met platgestampt hooi. Ik vind dit zonde. Ik heb nu om te proberen zon speelbal met hooi boven de wcbak gehangen. Daar kunnen ze het minder makkelijk uit trekken. Maar dat is maar een kleintje en is nooit genoeg als ik van huis ga.


 


Herkent iemand dit probleem of heeft iemand een oplossing?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle konijnen hebben de voorkeur om het uit een ruif boven de wcbak te eten, je zou eens kunnen proberen om het in een bak te doen en kijken of ze het dan wel eten.

Bij mij deden ze precies hetzelfde bij de vorige baal hooi die ik had, dat vonden ze geen lekker hooi. Het was alleen maar leuk de hooiruif zo snel mogelijk leeg te trekken en er dan lekker op te gaan liggen, dan wordt het inderdaad vaak niet meer opgegeten, zeker niet als er ook over geplast is.

De nieuwe baal eten ze hier wel weer goed, ze knoeien nog wel wat maar ik doe het naast de ruif ook in een grote bak en daar zie ik ze vaak smakelijk van eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen eten het liever van de grond. Vraag me niet waarom maar heb het vaker gehad. Bij de twee konijnen die ik nu heb weer. Terwijl er eerst andere konijnen bij zaten die netjes uit de ruif aten, en zij toen ook uit de ruif mee aten. Nu leg ik het op de plek waar ze ook brok en groen krijgen. Ze plassen er daar niet overheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik vind het heel dubbel. Want ik geef juist daar het hooi omdat ik ze zindelijk probeer te krijgen! Maar ik leg het ook wel eens in de wcbak maar dan wordt ook niet alles opgegeten, dan wordt er ook overheen geplast denk ik. Wat ook wel logisch is natuurlijk. Maar het gekke is dus dat ze razend enthousiast zijn als ik nieuw hooi in het ruifje doe ookal ligt er dus nog heel veel hooi. Dan doen ze echt alsof ze uitgehongerd zijn bij wijze van spreken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat dat niet zoveel te maken heeft met de plaats waar het ligt, dat is gewoon idioterie der konijnen :P

Net als: nog hooisprietjes peuteren uit het door jou bij elkaar geveegde afvalbultje vlak voor je het op het motblik veegt...

Of: overgebleven hooi uit de ruif ineens wel weer eten als je het in de plasbakken gooit...

Rare beesten die nijnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik zit het nu zo aan te kijken in dat hooiballetje erboven. Dat werkt dus volgens mij wel. Want daar moeten ze veel moeite voor doen. Op de achterpootjes staan en met het kopje eruit trekken terwijl die bal dan natuurlijk de andere kant opgeduwd wordt. Dat is veel moeilijker! Zo moeilijk dat een van mijn konijnen (de meest luie van de twee) nu het hooi wat eruit valt op de bodem van de wcbak aan het eten is..


 


Het jammere is alleen dat het balletje zo klein is dat ik het na een uur weer kan vullen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen eten het liever van de grond. Vraag me niet waarom maar heb het vaker gehad. Bij de twee konijnen die ik nu heb weer. Terwijl er eerst andere konijnen bij zaten die netjes uit de ruif aten, en zij toen ook uit de ruif mee aten. Nu leg ik het op de plek waar ze ook brok en groen krijgen. Ze plassen er daar niet overheen.

Mijn Muts heeft dit bij jou geleerd. Ook bij hem en zn nieuwe vriendin gaat het nu op de grond anders eet hij geen hooi ;) is ook natuurlijker voor ze denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net als: nog hooisprietjes peuteren uit het door jou bij elkaar geveegde afvalbultje vlak voor je het op het motblik veegt...

Of: overgebleven hooi uit de ruif ineens wel weer eten als je het in de plasbakken gooit...

Rare beesten die nijnen...

Haha ja dat is zo herkenbaar en zo stom :P. Ligt het fijn gestampt door de ren maar als je komt om het op te vegen en de boel schoon te maken is het ineens wel lekker om te eten en zitten er twee met hun neuzen bovenop wie welk hooitje te pakken kan krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook zoiets ja.

Sorry Sonja! Helemaal voorgoed verpest... Weet niet wat er hier in de lucht zit hoor. Er zijn hier nog 2 konijnen geweest van de zomer en zij eten nu als enige nog wel uit een ruif. Van mijn mannen snap ik het helemaal al niet. Die hebben het nooit op de grond gekregen maar vanaf het moment dat Klaver niet meer in de ren zat waren ze ineens in staking. Helemaal zelf bedacht. Er wordt geen spriet meer uit de ruif gegeten, punt. Er moet er dus maar eentje zich het in het hoofd halen (Stip) en het verspreid zich op mysterieuze wijze als een olievlek. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zul je even moeten aankijken. Toen ik mijn voedster nog samen had met haar vorige vriendje kregen ze het nooit uit de ruif maar altijd uit een grote bak en die twee waren prima zindelijk, zowel plasjes als keutels.

Ik ben aan een ruif boven de bak begonnen omdat ze nu een vlaam als vriendje heeft die dus wel erg keutelde tijdens het hooi eten en ook flinke hoeveelheden en sinds de ruif boven de bak hangt valt alles netjes in de bak ;)

Het is dus echt een beetje aankijken per konijn/koppel ook denk ik en een kwestie van proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nu gewoon in de kooi naast de wcbak gelegd. Dus ik ga zien of er ik nu plasjes ga vinden buiten de wc!


 


Ik denk niet dat het een optie is om hooi bij de boer te halen.. Ik ben juist overgestapt op dit hooi omdat mijn vriend de laatste tijd soms opeens heel erg last heeft van allergie. Het is nog niet duidelijk waardoor het komt.. Maar we hopen door het hooi. Bij de dierenwinkel zeiden ze dat goedkoop hooi meer stof bevat dan dit duurdere. En ik zie ook wel verschil hoor!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de dierenwinkel komt het ze ook wel goed uit dat jij het duurdere hooi nu koopt ;) de prijs zegt niet altijd wat over de kwaliteit, ik heb hier hooi liggen van Supreme wat heel stoffig is (zou juist stofvrij zijn) en van het eigen merk van de Welkoop wat nagenoeg geen stof bevat (voor ozver dat kan bij hooi). Ook hooi van de boer kan van hele goede kwaliteit zijn, gewoon goed kijken wat je koopt. 


 


Overigens zijn konijnen vaak ook zeer kritisch op het hooi dat ze eten en kan het best zijn dat ze maar een kwart eten omdat ze maar een kwart 'lekker' vinden. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb precies hetzelfde probleem! een van mijn konijnen gooit al het hooi uit de hooiruif met als gevolg dat


de hele wcbak vol ligt, ze eten hier wel een beetje van maar het grootste deel blijft liggen! Heb al verschillende dingen geprobeerd,


maar de hooiballetjes werken idd het beste. Ik heb nu dan ook 2 balletjes boven het toilet hangen. het enige nadeel vind ik dat het vullen 


onhandiger is dan een open hooiruif en dat het vrij snel leeg is.


 


Wel ben ik al enige tijd aan het kijken naar de Elmato hooicilinder, deze is best wel prijzig (24,95)


maar ook op te hangen en groot, maar ik heb geen idee of dit effectief is. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, wat toevallig dat we hetzelfde probleem hebben Gaze! Ik heb geen idee wat dat is, ik ga het even googlen.


 


Maar wat apart Dollie, wij hadden juist altijd hooi van de Welkoop. Maar daar komen echt stof wolken van af als ik dat van de baal afpluk. Er zat ook alijd heel veel fijn gruis in wat de konijnen ook nooit opaten. Dat hooi wat we nu hebben is Timothy Care + of iets dergelijks, en daar zit een stuk minder gruis in en ik heb het idee ook minder stof. Nu weet ik even goed niet of dat de oplossing is voor mijn vriend hoor. Vanaf vandaag is hij weer vier dagen vrij van zijn werk dus we zullen zien of hij nog een aanval krijgt. Hij gaat vandaag ook bellen met de huisarts voor een allergietest. Ik ben benieuwd of ze iets kunnen testen qua konijnen.


 


Maar ik had dus een pluk hooi buiten de wcbak liggen. En daar blijft toch ook wel een deel van over (wat ze misschien gewoon niet lekker vinden), maar dan liggen er ook heeeel veel keutels buiten de wc. Nog meer dan normaal. Niet echt handig dus.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .