Ga naar inhoud

Blindedarmkeutels laten liggen op hennepmat


Lio en Leia

Aanbevolen berichten

Hallo. Mijn voedster Leia heeft een beetje een rare gewoonte en ik vraag mij af of andere mensen dit herkennen. Een tijdje terug merkte ik bijna dagelijks blindedarmkeutels in de ren. Nochtans niets veranderd aan eetpatroon: een klein dopje biks (de grootte van klein blikje tomatenpuree) voor hun beiden, alle dagen verse groenten (vooral witloof afwisselend met selder paksoi, andijvie, wortelloof...) en uiteraard veel hooi wat ze allebei ook goed eten. Ik heb een check bij de dierenarts laten doen. Volledig gezond verklaard. Hij zag het ook als iets tijdelijks. Nu had ik in de ren hennepvezelmatten gelegd. Lekker warm voor Lio dacht ik met zijn kaal pootje door zijn pipiprobleem. Het valt echt op dat de blindedarmkeutels op die matten gelegd worden door Leia. Om 1 of andere reden vindt ze dat fijn om de keutels daar te laten liggen ๐Ÿ™„. Lio gng daar met zijnย  pipihaartjes ook zitten. Gevolg: Aangekoekt op zijn bil ๐Ÿ˜. De duts heeft dat er nu ook bij. Ik heb al een badje gedaan maar is echt vast tot op de huid dus ik vrees volgende week terug een tripje naar dierenarts om te scheren. Ik heb al met een schaartje geprobeerd maar te dicht op zijn huid. Ik heb de matten nu weg gedaan en ja, geen blindedarmkeutels meer. Ik heb nu in een deel van de ren allemaal stro gelegd en daar doet ze het niet op. Ook niet in hun nachthok. Herkent iemand dit gedrag? Blindedarmkeutels laten liggen op die matten of op een andere ondergrond?ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit niet, maar beide konijnen hebben een periode gehad van hooi = hier plassen. Echt super irritant. Lodewijk was aan het puberen en Scarlett ging het toen ook 1-2x doen. Aangezien ze zelf met hooi slepen, was het niet te voorkomen. 3 maanden last van gehad, plasjes opgeruimd, hooi zo snel mogelijk aanvegen of weghalen en toen deden ze het van de ene op de andere dag niet meer ๐Ÿ˜…. Blij om, maar snap het nog steeds niet. ย 

Kennelijk triggert er iets dat ze daar die keutel kan neerleggen, maar is het misschien te hard/borstelig om hem daarna te gaan eten. ย 
ย 

Als je billendoekjes hebt, zachtjes met het doekje heen en weer wrijven met de keutel/poep ertussen. Dan wrijf je het harde los zonder dat je arme Lio pijn doet. Heen en weer er overheen vegen doet namelijk meestal niets.ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, bunnyempress zei:

Als je billendoekjes hebt, zachtjes met het doekje heen en weer wrijven met de keutel/poep ertussen. Dan wrijf je het harde los zonder dat je arme Lio pijn doet. Heen en weer er overheen vegen doet namelijk meestal niets.ย 

Zo doe ik het ook inderdaad. Je krijgt niet altijd alles volledig weg, maar scheren is ook niet leuk voor konijnen, schijnt nogal te jeuken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dankjulliewel voor de tip. Ik ga morgen doekjes zonder parfum kopen en probeer het zo wat los te maken. Ik had vorig jaar ook doekjes om de vuile haartjes wat proper te maken maar dit heeft geen zin. Is dweilen met de kraan open...Maar nu voor harde plakpoep aan zijn bil kan het misschien wel helpen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bunnyempressja, soms kunnen we hun konijnenlogica niet volgen ๐Ÿ˜….

14 minuten geleden, bunnyempress zei:

Kennelijk triggert er iets dat ze daar die keutel kan neerleggen, maar is het misschien te hard/borstelig om hem daarna te gaan eten

Kan misschien wel mogelijk zijn. Geen hennepmatten dus hier. Ik vind het wel jammer want leek mij warmer aan de poep van Lio. Nu helft van de ren vol met stro, is ook warm.ย 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooow oow ook dat nog en dan niet eens van hem zelf ๐Ÿ™ˆย 

Jammer dat ze dat op de mat doet ๐Ÿ˜–

ย 

Idd baby doekjes en wrijven. Ik doe het vaak ook tussen de vingers,met doekjes )wrijven als het echt vast zit. Misschien de doekjes iets extra nat maken onder de kraan.ย 

ย 

De heren of 1 ervan hier vind(en) het opeens fijner om naast de wc bak te kakken.... En dan zet ik de bak weer op de plek waar ze gekeuteld hebben en doen ze het in de bak en 10 cm verderop ๐Ÿฅดย 

Snappen wie het snappen kan ๐Ÿค” nooit eerder gedaan...ja zo her en der Joepie de poepies maar niet zo vlak voor de bak en veeeeel.ย 

ย 

Nooit saai met konijnen ๐Ÿ˜‚

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Lio en Leia zei:

@bunnyempressja, soms kunnen we hun konijnenlogica niet volgen ๐Ÿ˜….

ย 

Bij mensen pubers volg ik het ook niet - dus tja, wat zullen we zeggen ๐Ÿ˜…

ย 

11 minuten geleden, Lio en Leia zei:

Kan misschien wel mogelijk zijn. Geen hennepmatten dus hier. Ik vind het wel jammer want leek mij warmer aan de poep van Lio. Nu helft van de ren vol met stro, is ook warm.ย 


Ja, jammer hรจ? Maar poep bij een wond is een slechter idee.ย 
ย 

Wij hebben een pak waterwipes. Die had onze drogist toen ik binnen 10 mins voor sluitingstijd iets zocht. Omdat Scarlett in de vogelpoep was gaan staan ๐Ÿ˜‘

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .