Ga naar inhoud

Vreemde keutels


IrisThierry

Aanbevolen berichten

Stond nog op mijn lijstje om te reageren, maar het liep hier een beetje anders. Ik hoop dat je inmiddels al met de Dierenarts hebt gesproken.

Zulke verschillende keutels kan wijzen op verschillende darmproblemen bij konijnen en dus is het altijd goed om actie te ondernemen. Ik weet niet of je ook andere symptomen hebt gezien (pijn bij poepen, heen en weer anders liggen, minder eetlust).

 

De keutels met haar erin, zijn kettingkeutels, die je tijdens het verharen kan zien. Op zich is het goed als het haar eruit komt, want anders raken ze verstopt. Als je teveel ziet, dan kan je ook lijnzaadbrokjes/snoepjes geven om te helpen met het verharen.

 

Er zitten ook blindedarmkeutels tussen (die kleine zachte, die aan elkaar vast zitten als een druiventros). Die horen ze normaal te eten, maar kunnen ze laten liggen als er bijv. teveel brokjes worden gevoerd of als ze niet lekker zijn.

 

Verder hebben alle gewone keutels verschillend formaat, dus dat is meestal ook een signaal dat de darmen het zwaar hebben.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij mij stond dit topic nog op mijn to do lijstje. In plaats van lijnzaadbrokjes zou je ook zonnebloemolie of olijfolie kunnen geven, je geeft dan ongeveer 1 eetlepel. Ik geloof dat dit 2 a 3ml is, mocht je een spuitje willen gebruiken.

 

De dierenarts kan laxatract voorschrijven in dit soort gevallen, nou zijn de meningen een beetje verdeeld over het wel/niet gebruiken van dit middel. De tegen is dat lactulose in sommige gevallen een laagje om de verstopping heen legt, waardoor er geen water meer bij kan komen en het dus verder uitdroogt. Eigenlijk wordt lactulose gegeven om extra vocht naar de darm te trekken.

 

Extra vocht is ook een goede om in dit soort gevallen te doen. Mocht je medicatie moeten geven, dan kan daar nog een spuitje vocht achteraan, bijvoorbeeld. Ook kun je groente wat natter laten dan normaal of juist iets (niet veel) meer groente geven dan normaal. Pas niet teveel aan, want ook dat geeft weer klachten.

 

Het ziet er naar uit dat de darmen last hebben van de verharing, mochten de keutels echt kleiner worden (de normale keutels), dan vind ik cisaral inzetten wel van belang. Maar zou het in eerste instantie dus proberen met olie en genoeg vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .