Ga naar inhoud

Grote kale plek op rug door vaccinatie??


igee

Aanbevolen berichten

Hoi, ik zag vrijdag ineens een grote kale plek op de rug van mijn Franse hangoor van 4 jaar. Gelijk DA gebeld omdat ik een week ervoor met haar daar was voor inenting.

Ik heb de inenting naar voren gehaald om gelijk te komen met haar nieuwe koppelmaatje. 

De assistente zei dat het kon door vaccineren en nu in de gaten houden. 

Je ziet de plek alleen als ik de bovenlaag wegduw. Het is totaal ca 7 cm bij 5 cm! Ze gedraagt zich verder oké zover ik nu zie. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even googelen leerde me dit:

Tenslotte kunnen er ook lokale ontstekingsreacties ontstaan op de plaats van de vaccinatie. Dit kan zich uiten als een kale plek: doordat er ter plekke een vaatwandontsteking is ontstaan, wordt de huid niet meer goed doorbloed. Hierdoor wordt de huid erg dun en verdwijnt de haargroei. Ook zijn er ontstekingen waarbij juist een bult ontstaat; in dit geval is er een ontsteking van het onderhuidse vet. 

 

Het gaat hier weliswaar over honden en katten maar zal ook wel voor andere dieren gelden.

https://mcvoordieren.nl/wp-content/uploads/2020/09/Vaccinaties-en-allergie-1.pdf

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het lastig te zeggen is. Het zou kunnen dat het van de vaccinatie is, het komt voor zo ver ik weet zelden voor. Ik heb het nooit gehad in ieder geval, en kan mij ook niet echt andere gevallen hier op het forum voor mij halen. Ent-bultjes hoor je wat vaker, verder hoor je weinig bijwerkingen van vaccinaties bij (gezonde)konijnen. 

 

Zit ze sinds kort samen met het nieuwe maatje? De plek op de rug is ook wel een plek waar konijnen bijten tijdens het rijden / rangorde bepalen en dan haar uit trekken. Heb je haren gevonden? Kan er sprake zijn van parasieten? Bij voorbeeld mijt / schurft kan ook zo een plek veroorzaken. 

Als het echt de plek achter het hoofdje in de nek is, is dat bij veel konijnen wel dun behaard overigens. Maar 7x5cm klinkt wel als een flinke plek, ook daar voor. 

Ik zou het wel even goed in de gaten houden, of het haar wel terugkomt en of je geen schilfers enz ziet. Anders even bij de dierenarts laten nakijken. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Evee zei:

Ik denk dat het lastig te zeggen is. Het zou kunnen dat het van de vaccinatie is, het komt voor zo ver ik weet zelden voor. Ik heb het nooit gehad in ieder geval, en kan mij ook niet echt andere gevallen hier op het forum voor mij halen. Ent-bultjes hoor je wat vaker, verder hoor je weinig bijwerkingen van vaccinaties bij (gezonde)konijnen. 

 

Zit ze sinds kort samen met het nieuwe maatje? De plek op de rug is ook wel een plek waar konijnen bijten tijdens het rijden / rangorde bepalen en dan haar uit trekken. Heb je haren gevonden? Kan er sprake zijn van parasieten? Bij voorbeeld mijt / schurft kan ook zo een plek veroorzaken. 

Als het echt de plek achter het hoofdje in de nek is, is dat bij veel konijnen wel dun behaard overigens. Maar 7x5cm klinkt wel als een flinke plek, ook daar voor. 

Ik zou het wel even goed in de gaten houden, of het haar wel terugkomt en of je geen schilfers enz ziet. Anders even bij de dierenarts laten nakijken. 

Dankjewel. Ze is de week ervoor nog nagekeken alvorens te vaccineren. Het ventje ook. Toen is ons niks opgevallen. Ik had haar op koppelvakantie gestuurd 😉 Ze zijn nu een maand samen ongeveer. 

Ik zie nu nog geen schilfers ofzo dus denk nog niet aan mijt. Maar ik vond het zo raar. Schrok ook van de grootte van de plek. Hopelijk komt het goed. De stress om ze weer mee naar DA te nemen is heftig. Vandaar dat ik gebeld had. Nu in de gaten houden dan maar! Ik smeer er af en toe honingzalf op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Even googelen leerde me dit:

Tenslotte kunnen er ook lokale ontstekingsreacties ontstaan op de plaats van de vaccinatie. Dit kan zich uiten als een kale plek: doordat er ter plekke een vaatwandontsteking is ontstaan, wordt de huid niet meer goed doorbloed. Hierdoor wordt de huid erg dun en verdwijnt de haargroei. Ook zijn er ontstekingen waarbij juist een bult ontstaat; in dit geval is er een ontsteking van het onderhuidse vet. 

 

Het gaat hier weliswaar over honden en katten maar zal ook wel voor andere dieren gelden.

https://mcvoordieren.nl/wp-content/uploads/2020/09/Vaccinaties-en-allergie-1.pdf

Dankjewel. Ik vond nauwelijks info hierover. 1 zin dat in zeer zeldzame gevallen een kale plek kon ontstaan. Het kan ook bijna niets anders zijn. Week voor de vaccinatie nog niks aan de hand! Maar ja is vervelend dit te zien. Afwachten maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-11-2023 om 21:03, igee zei:

Hoi, ik zag vrijdag ineens een grote kale plek op de rug van mijn Franse hangoor van 4 jaar. Gelijk DA gebeld omdat ik een week ervoor met haar daar was voor inenting.

Ik heb de inenting naar voren gehaald om gelijk te komen met haar nieuwe koppelmaatje. 

De assistente zei dat het kon door vaccineren en nu in de gaten houden. 

Je ziet de plek alleen als ik de bovenlaag wegduw. Het is totaal ca 7 cm bij 5 cm! Ze gedraagt zich verder oké zover ik nu zie. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? 

 

Onze Lap kreeg vorig jaar ook een kale plek in zijn nek na vaccinatie. Ben toen naar een andere da geweest omdat die dichtbij was maar die zei dat hij eczeem had. Zalfje en en het ging toen wel beter, maar nooit echt weggegaan. Nooit gedacht dat het misschien door de vaccinatie kon komen....

Was ook echt een grote plek. 

In nek boven in tot aan begin van rug.

Helaas is hij er door andere omstandigheden niet meer maar moest er ineens aan terug denken na jouw verhaal.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Jij zou dat zelldzame geval kunnen zijn!

Haha zeker! Ik stond echter met mijn neus op de vaccinatie maar was zo bezig met konijn vasthouden dat ik niet de plek heb onthouden waar die spuit erin ging. En mijn man zegt dat het niet zover naar achteren was als waar die plek zit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-11-2023 om 21:03, igee zei:

Hoi, ik zag vrijdag ineens een grote kale plek op de rug van mijn Franse hangoor van 4 jaar. Gelijk DA gebeld omdat ik een week ervoor met haar daar was voor inenting.

Ik heb de inenting naar voren gehaald om gelijk te komen met haar nieuwe koppelmaatje. 

De assistente zei dat het kon door vaccineren en nu in de gaten houden. 

Je ziet de plek alleen als ik de bovenlaag wegduw. Het is totaal ca 7 cm bij 5 cm! Ze gedraagt zich verder oké zover ik nu zie. Heeft iemand dit eerder meegemaakt? 

 

 

20231112_134841.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .