Ga naar inhoud

Losse kiezen, moet ik me zorgen maken


Dark en Stormy

Aanbevolen berichten

Een maand geleden ben ik met Stormy bij de DA geweest omdat ze smakte met brokken. De DA heeft 1 kies ingekort omdat ze het idee had dat deze in het tandvlees daaronder zat te prikken tijdens eten. Het smakken werd veel minder. Vorige week werd het weer erger/frequenter en ben ik weer naar de DA gegaan. Toen ik haar kwam ophalen vertrelde de DA dat ze een loszittende kies had en dat ze bij de kies daarnaast bij aanraken van de kies bewoog (ze lag onder narcose). Deze 2 kiezen zijn getrokken. Ze heeft oplosbare hechtingen. De DA zei dat de rest van de kiezen goed vast zitten. De DA gaf aan dat de kiezen los zijn gaan zitten door een ontsteking. Bij het weghalen van de achterste kies, was er amper bloed, deze was waarschijnlijk al een deel afgestorven. Nu zijn we een week verder, krijgt ze elke dag nog metacam (ook tegen de ontsteking) maar nu smakt ze nog steeds tijdens het eten. Moet ik me zorgen maken om een absent? Ze lijkt te smakken omdat ze met haar rechter kant van haar gebit niet wilt eten en alles naar de linkerkant van haar mond gooit. Het is vooral duidelijk tijdens het eerste brokje, daarna eet ze normaal. Ze heeft nu echt geen haakjes meer zitten volgens de DA, de kiezen zitten vast en de ontsteking zou nu weg moeiten zijn. Met groente of gedroogde kruiden smakt maakt ze ook geluid. Het lijkt minder erg dan vorige maand, maar ik vind het nog steeds spannend... heeft iemand hier ervaring mee? Is het verstandig toch weer terug naar de DA te gaan of nog even aankijken?zal ik langer doorgaan met metacam? Of moet ik een foto laten maken om te kijken of de kieswortels nog oke zijn of dat er een absent zit... ik vind het moeilijk... ik las ook nog iets over vitamine D en Calsium fosfor verhouding die voor bodontkalking in de kaak kunnen zorgen waardoor de kiezen uitvallen. Hierdoor maakte ik me helemaal zorgen om mn kleine bun. Wie o wie heeft advies voor mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier geen ervaring mee, ik ken wel een konijn bij de opvang waar ik vrijwilliger ben met een erg slecht gebit. Daar zijn inderdaad meerdere kiezen getrokken en is later ook behandeld voor een abces. Dus mocht het niet beter worden, dan zou ik inderdaad voor de zekerheid wel een foto laten maken.

Maar ik zou het nog wel een weekje aankijken. Eet ze verder wel enthousiast/net zo veel als anders? Of lijkt ze er ook minder interesse of nog pijn bij te hebben?

Bij mijn ram duurt het ook altijd wel een week voor hij weer helemaal opgeknapt is na een behandeling aan haken, dat hij weer net zo enthousiast eet als eerst. Ik denk dat dat een combinatie is van pijn van de haken/behandeling en stress van de behandeling en de medicatie steeds. Hij eet dan wel bijvoorbeeld groente en kruiden de eerste dagen na de behandeling, later ook wel brok maar komt er niet zo enthousiast voor aanlopen, pas na een paar dagen zonder medicatie lijkt hij weer genoeg op zijn gemak om goed te eten.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat je verhaal te lezen en dacht oei... ik ga toch niet zo iets over abcessen lezen? Ik weet niet hoe ervaren je dierenarts is, maar een róntgenfoto van de kaak is een goede optie om te kijken of er nog ergens iets sluimert. Ik verwacht 3 foto's om het goed te doen. In jouw geval zou 2 kunnen omdat je verwacht dat het aan de linkerkant zit, maar ik geloof dat ik, als ik toch beter ben meteen alles zou laten checken, dus ook rechts.

 

Ik weet niet hoe oud hij is, maar zeker bij senioren houd ik het altijd in m'n achterhoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ik had even over je voedingsvroaag heen gelezen, wat betreft tekorten. Maak maar een overzicht wat hij normaal eet, inclusief merknamen van brok en hooi. Calcium is een balans en daar heb je vitamine D bij nodig. Als hij binnen woont kun je daar makkelijker een te kort aan krijgen. In goed konijnenvoer zit vitamine D toegevoegd, wat eigenlijk altijd genoeg is. De hoeveelheden verschillen wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! 

Ze is 2 jaar en ze eet nog even enthousiast als normaal, maar het gekke is dat ze dat ook deed toen haar kiezen los zaten, het enige wat dus opvalt is het smakken en dat ze minder dominant over haar eten is. Normaal stond ze te dringen, nu laat ze het eten ook van haar afpakken.

 

Ze krijg so brokken en so hooi wat ze helaas weinig eet, lijnzaadbrokjes, een half ss snoepje per dag en gedroogde kruiden en verse groenten. Ze zit binnen, maar heeft in de zomer veel buiten in de tuin gelopen (elke dag als het droog was wel een paar uurtjes). Ik heb tot 1 oktober half ss normaal brok, half ss house brok gegeven. Daar zit meer vitamine D in. Ze krijgen bronwater omdat ze een verleden heeft met blaasgruis/steen. Haar broertue, even oud, krijgt exact het zelfde. Heeft ook een scheef gebid en moet ook 1x per jaar voor haken naar de DA. 

Ik weet niet zeker of de dierenarts echt konijnkundig is. Hij zei zelf dat als ere absent zit, we beter naar Utrecht kunnen. Dus hij heeft wel een goed zelfbeeld over zijn eigen kunnen. Momenteel zit ik tussen 2 woningen in en verblijven de konijnen voor 2 maanden bij mijn ouders, ik ken de DA dus niet goed. We zijn hier vroeger wel met de konijntjes geweest, maar die hadden eigenlijk nooit gekkigheid (gelukkig).

 

Ikdenk dat ik de DA maar weer even bel om te vragen of we een foto kunnen maken. Desnoods de afspraak op maandag inplannen, zodat we het weekend nog even kunnen aankijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .