Ga naar inhoud

Vlinder eet niet en heeft pijn


DaniëlleV

Aanbevolen berichten

Vlinder wou vanmorgen opeens niks eten. Maar dan ook echt niks. Ze bleef in de toiletbak liggen..

Gisterenavond laat at ze nog als anders en nu opeens niks. Ze ligt er vreemd bij en ademt snel. Buik voelt soepel maar is ingevallen onder de ribben of ze haar adem inhoudt, zo ziet het er ongeveer uit. 
Ik heb natuurlijk geen moment geaarzeld en meteen de spoeddienst van mijn dierenarts gebeld en haar met een spuitje in de bek metacam gegeven. 
Echter zie ik weinig verschil met de metacam in de zin dat ze minder pijn heeft. Ze ademt nu 2 uur later nog altijd snel en ligt in een aparte houding. 
Ik heb om 1 uur een afspraak bij de dierenarts maar had graag de pijn alvast wat verminderd. Andere keren werkte het wat eerder is mijn ervaring. 
Ik heb eigenlijk al de hoogste dosis gegeven die ze mag dus meer geven ga ik niet doen. 
Wel vond ik een klodder wit compact slijm in de toiletbak verder geen andere bijzonderheden gezien, behalve dat de vacht wat (niet heel erg) vochtig is rond de anus. 
Vliegen kunnen er gelukkig niet bij, ze zijn omgeven door horrengaas. 
 

Is er iemand die het witte slijm herkent? 
En heeft iemand nog tips om het haar wat gemakkelijker te maken komend uur? 

F343DDC2-B10E-4D14-A44A-1EA1CF1936B0.jpeg

aangepast door DaniëlleV
Foto toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts is wel een slim plan van je, slijm kan  verschillende oorzaken hebben en dan maakt het nog uit of het een ram of een voedster is. Ik zie dat je praat over een zij, dus dan denk ik met deze klachten richting baarmoeder, mits ze niet al gecastreerd is. De darmen kunnen ook slijm produceren, maar dan zou je (als ze nog keutelt) ook keutels zien met wat slijm erop of er tussen. De darmen ook goed na laten kijken dus, dan denk ik met name aan een stille darm of verstopping of een combinatie daarvan.

 

Gezien de ademhaling, laat alsjeblieft een goede röntgenfoto maken van alles, hart, longen, darmen, baarmoeder. Ik denk dat je daar het meest mee geholpen bent om het probleem te lokaliseren. Ik vermoed dat het een pijnreactie is, maar better safe than sorry.

 

Ik zou verder niks doen, misschien een warmtebron geven, waar ze tegenaan kan kruipen. Warmte geeft ook verlichting bij pijn in de buik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels bij de dierenarts geweest met Vlinder.

 @Kolino vlinder is inderdaad een voedster en niet geholpen. 
 

Dierenarts heeft goed de buik en vooral de baarmoeder gevoeld en voelde geen vreemde verdikkingen. Ook heeft hij wat op de baarmoeder geduwd om te zien of er rommel uit haar achterste zou komen (dit is het geval wanneer de baarmoeder ontstoken zou zijn en vol zit met bloed en pus) en dit was niet het geval bij Vlinder. 
Terwijl ze op de behandeltafel zat keutelde ze dus verstopping van de darmen was ook uitgesloten. De darmen werken dus goed. 
Dan zou het waarschijnlijk de blaas zijn waar het slijm vandaan komt maar die was leeg want mevrouw had net voor ze wegging geplast. 
De urine kon dus op dat moment niet worden gecheckt. Ik heb spulletjes meegekregen om eventueel vanmiddag alsnog een plasje op te vangen en te brengen. 
 

Ze wordt in eerste instantie nu dus behandeld voor blaasontsteking met antibiotica en ze heeft een spuit metacam en darmstimulerend middel gekregen. 
Dat werkt goed want bij thuiskomst ging ze na 10 minuten al wat eten. 
 

Ik heb verder dus antibiotica, emeprid, metacam en dwangvoer meegekregen. Het laatste voor het geval ik het vant weekend nodig zou hebben. 
Gaat het slijm niet over of wordt het erger dan wil de dierenarts toch voor de zekerheid een buik echo en foto maken. 
 

Ik ga nu eerst maar voor de kuur en kijk het een paar dagen aan of het verbeterd. 

knapt ze op dan was het zeer waarschijnlijk de blaas, zo niet, dan laten we de hele buik maar eens nakijken.. 



 

 

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .