Ga naar inhoud

Bult bij oren


dexenbobbi

Aanbevolen berichten

Mijn kleine herrietrapper heeft sinds kort een bult bij zijn beide oortjes. Hij is inmiddels 6 jaar oud en ze zijn nooit zichtbaar geweest. Ze ogen niet rood, hij zit er niet aan, ik mag ze gewoon aanraken en hij laat niet merken dat dat onprettig is. Hij eet en drinkt verder ook goed en is een blije bunny.

 

Is dit iets normaals? Ze zijn aan beide kanten ook ongeveer even groot.

BA86757E-96D0-422E-8D36-BA8214B2F9EE.jpeg

820304C9-2838-4922-B770-B6EC6BD664C5.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou aan een abces denken. Het zit erg dicht bij de gehoorgang zo te zien. Er is ook nog iets anders wat het kan zijn, maar ik kom niet op de naam van de aandoening, ik denk dat het een bloedoor heet. Hoe dan ook, dit is wel echt iets waar je mee naar de dierenarts moet. Die kan kijken en voelen wat het is. Je kunt je konijn hier niet mee rond laten lopen, dan loop je mogelijk de kans dat je konijn doof wordt bijvoorbeeld.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Kolino zei:

Ik zou aan een abces denken. Het zit erg dicht bij de gehoorgang zo te zien. Er is ook nog iets anders wat het kan zijn, maar ik kom niet op de naam van de aandoening, ik denk dat het een bloedoor heet. Hoe dan ook, dit is wel echt iets waar je mee naar de dierenarts moet. Die kan kijken en voelen wat het is. Je kunt je konijn hier niet mee rond laten lopen, dan loop je mogelijk de kans dat je konijn doof wordt bijvoorbeeld.

Komt zoiets dan aan beide zijden voor met dezelfde grootte? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, dexenbobbi zei:

Komt zoiets dan aan beide zijden voor met dezelfde grootte? 

Dat zou ik zeker niet uit durven sluiten. Als een bacterie beide oren op hetzelfde moment aangrijpt, dan kan dat best. Die kans is bij een bloedoor minder groot, omdat dit vaak ontstaat na trauma. Uitsluiten zou ik niet bij voorbaat doen. Ik zit ook nog te denken, of oormijt misschien een allergische reactie kan geven, maar ik vermoed dat dit wel gevoelig is en dan zou je ook schudden met de kop verwachten.

 

Naar de dierenarts is echt het enige advies dat ik je kan geven. Het zou maar zo kunnen dat er nog een heel traject met verzorging aan vast zit, nu is het nog niet mega groot. Ik zou dit niet afwachten.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Kolino zei:

Dat zou ik zeker niet uit durven sluiten. Als een bacterie beide oren op hetzelfde moment aangrijpt, dan kan dat best. Die kans is bij een bloedoor minder groot, omdat dit vaak ontstaat na trauma. Uitsluiten zou ik niet bij voorbaat doen. Ik zit ook nog te denken, of oormijt misschien een allergische reactie kan geven, maar ik vermoed dat dit wel gevoelig is en dan zou je ook schudden met de kop verwachten.

 

Naar de dierenarts is echt het enige advies dat ik je kan geven. Het zou maar zo kunnen dat er nog een heel traject met verzorging aan vast zit, nu is het nog niet mega groot. Ik zou dit niet afwachten.

Ik heb gelijk de dierenarts gebeld na je eerste reactie en kon ook direct terecht. Zijn inderdaad 2 abcessen op dezelfde plek. De dierenarts had het nog nooit zo synchroon bij een konijn gezien. Hij wordt de 21e onder narcose gebracht om ze te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn wel ja. Hangoren kunnen er last van hebben, het is iig niet normaal. Het kan een abces zijn, maar ook een ophoping van vuil die ze er zelf niet uit krijgen. Mijn ram is aan één oor geopereerd en die is permanent open. Het andere oor is een paar keer opengemaakt, maar het komt steeds terug en laten we zo. Hij is wel stokdoof inderdaad.

Ik zou er zeker even mee naar een dierenarts gaan, die kan zien of het een ophoping van oorsmeer is, een abces of een ontsteking. Op basis daarvan kan er besloten worden of er behandeld moet worden en op welke manier. Het kan in ieder geval flink veel pijn geven en uiteindelijk stoppen ze er op een gegeven moment toch door met eten en dan is er meer ellende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, dexenbobbi zei:

Ik heb gelijk de dierenarts gebeld na je eerste reactie en kon ook direct terecht. Zijn inderdaad 2 abcessen op dezelfde plek. De dierenarts had het nog nooit zo synchroon bij een konijn gezien. Hij wordt de 21e onder narcose gebracht om ze te verwijderen.

Ah ik was te laat. Is je dierenarts bekend met abcessen bij konijnen? In oren komen ze namelijk heel vaak terug (kan ook dat het niet terug komt) en dan kun je het eigenlijk alleen met een lateral wall resection oplossen. Dat is wel een complexe operatie die niet iedere dierenarts kan uitvoeren en de nazorg daarvan is echt heftig. Zorg ervoor dat de wond na de operatie goed open blijft en je duplocilline injecties krijgt/laat zetten. Dat is echt belangrijk om het abces helemaal op te lossen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Jamesthebunnybutler zei:

Ah ik was te laat. Is je dierenarts bekend met abcessen bij konijnen? In oren komen ze namelijk heel vaak terug (kan ook dat het niet terug komt) en dan kun je het eigenlijk alleen met een lateral wall resection oplossen. Dat is wel een complexe operatie die niet iedere dierenarts kan uitvoeren en de nazorg daarvan is echt heftig. Zorg ervoor dat de wond na de operatie goed open blijft en je duplocilline injecties krijgt/laat zetten. Dat is echt belangrijk om het abces helemaal op te lossen. 

Ik zit bij een konijnkundige dierenarts dus ik ga er vanuit dat het goed komt. Hij had het erover dat ze het inclusief kapsel verwijderen en de wondjes een beetje open laten en dat ik daar medicatie of zalf in/op moet smeren. Hij is de 21e pas aan de beurt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Dex is vandaag geopereerd aan de abcessen onder zijn oren. 1 is volledig weggehaald, maar bij de ander hebben ze dit niet meer gedaan vanwege de grootte en locatie. Deze is open gesneden, leeg gehaald en is open gelaten. We moeten nu 2x per dag een zalfje in de open wond aanbrengen. Het aanbrengen is gelukt, maar de kleine schat is gelijk aan het wassen geslagen dus ik vraag me af of alle zalf er inmiddels niet uit is. Hoe pakken jullie dit aan of ben ik overbezorgd? Hij krijgt ook nog antibiotica los van de zalf. 

F3847C48-185C-4658-8ECD-8686A37C0255.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De arme schat. Je kan niet zo veel doen als hij gelijk gaat wassen. Dat is wel een normale reactie hoor, ze vinden het echt vervelend als ze iets in hun oren krijgen. Ik zou er vanuit gaan dat er wel wat zalf in het oor blijft. Moet je de open wond ook spoelen of alleen zalven?

Sterkte ermee! Hopelijk geneest het goed en komt het niet terug. Eet hij al zelfstandig of moet je hem dwangvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

De arme schat. Je kan niet zo veel doen als hij gelijk gaat wassen. Dat is wel een normale reactie hoor, ze vinden het echt vervelend als ze iets in hun oren krijgen. Ik zou er vanuit gaan dat er wel wat zalf in het oor blijft. Moet je de open wond ook spoelen of alleen zalven?

Sterkte ermee! Hopelijk geneest het goed en komt het niet terug. Eet hij al zelfstandig of moet je hem dwangvoeren?

Er hoeft alleen zalf in. Eten deed hij gelukkig vrij snel na thuiskomst. Ik moet het hem wel aanbieden en het zijn kleine beetjes, maar voor nu genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .