Ga naar inhoud

Logeerkonijnen met een snotneus


Luckybunny

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

 

Sinds vandaag heb ik twee konijntjes te logeren en nu merkte ik dat ze allebei een snotneus hebben en af en toe niezen. Hun neusjes zijn eigenlijk constant nat en ik zag bij een van de konijntjes ook wit snot. Bij de ander is het meer doorzichtig. 
 

De eigenaren hebben van tevoren niet gezegd dat de konijnen niesten maar bij navraag zeggen zij dat ze hiervoor naar de dierenarts zijn geweest en dat de dierenarts heeft gezegd dat dit niets is. 
 

Ik maak mij echter toch zorgen en ben ook bang dat dit besmettelijk is voor mijn eigen konijnen. Wat denken jullie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan hier zo boos om worden. Ja het is besmettelijk voor jouw eigen konijnen. Dus hygiëne even voorop als je met de verzorging bezig bent. Ik wil wel als kanttekening neerzetten dat ik vermoed (maar dat weet ik niet zeker en kan ik niet onderbouwen) dat nagenoeg alle konijnen deze bacterie bij zich dragen en dat het ene konijn wel gevoelig is voor snot en het andere niet. De bacterie heet pasteurella, mocht je informatie zoeken.

 

Dierenartsen die zeggen dat een snotneus geen kwaad kan bij konijnen liegen dat ze barsten. Als je er niet vlot bij bent wordt het sowieso chronisch. Ik heb toevallig zelf een konijn die er inmiddels al jaren mee rond loopt (het andere konijn heeft het niet, even afkloppen!!!).

 

Ik zou met de baasjes overleggen of je naar een goede dierenarts met ze mag gaan om een antibioticakuur op te starten bij beiden, want als de baasjes nog 2 weken wegblijven is het wel erg lang wachten. Mochten ze al een behandeling met antibiotica gehad hebben die niet werkt, dam misschien even kijken voor een ander antibioticum. Mochten ze af willen wachten is natuurlijk hun goed recht, maar ik zou het niet aanraden.

 

Verder dus je eigen konijnen beschermen, handen wassen, ontsmetten dus als je met de snotteraars bent bezig geweest. Maar nogmaals het kan dat ze er ongevoelig voor zijn, maar die garantie durf ik je niet te geven. Beter iets te voorzichtig dan straks zelf met snotkonijnen zitten.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal aan bij @Kolino. Ik heb zelf ook een chronische snotteraar zitten. Die heb ik bewust met snot geadopteerd vanuit de opvang met de wetenschap dat het besmettelijk is. Ik heb al eerder een konijn met snot gehad en tot nu toe (afkloppen) is er geen enkel ander konijn ziek door geworden, maar ja, het is besmettelijk. Het kan ook bij verminderde weerstand opeens tot uiting komen. Vaak is de boosdoener inderdaad de pasteurella bacterie en die is behoorlijk hardnekkig. Het kan ook een andere bacterie zijn, maar dat kun je enkel met een swab uitsluiten. Om te voorkomen dat het chronisch wordt moet je inderdaad snel en langdurig starten met een passende antibioticakuur. Bij een dierenarts die zegt dat dit niks is, moet je heel snel wegwezen! Snot kan ook naar de oren, ogen, bloedbaan of longen gaan. Mijn eigen ram heeft naast snot hierdoor abcessen in zijn oor en af en toe een longontsteking die snel en agressief behandeld moet worden. 

 

Dus inderdaad, echt even goede hygiënemaatregelen nemen bij je eigen konijnen en zorgen dat ze niet bij elkaar in de buurt kunnen komen. Ik zou trouwens die mensen wel meegeven dat ze, ondanks dat ze dit mogelijk niet wisten door de foute informatie van de dierenarts, jouw konijnen wel in gevaar kunnen brengen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Ik geloof wel dat de mensen zelf echt niet wisten dat hun konijnen besmettelijk zijn want zij vertrouwen natuurlijk gewoon op hun dierenarts. Dat de dierenarts zomaar zegt dat er niets aan de hand is kan ik ook heel boos om worden. Hij heeft de konijnen een week geleden nog nagekeken en ingeent terwijl ze klachten hebben. 
 

Ik heb de logeerkonijnen in quarantaine gezet in de schuur zodat ze ook niet in de ren in de regen kunnen gaan zitten terwijl ze al niet lekker zijn en ik doe handschoentjes aan als ik ze ga verzorgen. Hopelijk is dat voldoende om mijn eigen konijnen te beschermen. 
 

Helaas zeggen de eigenaren dat de konijntjes al 2 jaar lang de snotklachten hebben dus ik ben bang dat het chronisch is maar ik ga zeker het gesprek met ze aan of ze niet naar een andere dierenarts willen voor een behandeling met antibiotica. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .