Ga naar inhoud

Vacht valt uit


NLP

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijn Lola wordt behandeld voor een blaasontsteking met antibiotica en ze is inmiddels 8 dagen bezig met haar kuur. Haar kontje blijft nat van de urine, dus ik maak dagelijks haar kontje schoon in aan lauwwarm badje. Ik doe het twee keer achter elkaar om zoveel mogelijk urine eruit te krijgen. Vandaag zie ik tot mijn grote schrik dat er stukken vacht uit haar achterkant gekomen zijn en dat er al flinke kale plekken zijn. Ik wil graag naar de dierenarts, maar de spoedkliniek neemt tot mijn grote frustratie niet op. Ze eet verder nog redelijk en ze knabbelt ook aan haar hooi en groente, dus ze is niet een "klassiek" spoedgeval volgens mijn dierenarts, maar ik maak me toch flink zorgen. Hebben jullie hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haaruitval is normaal. Geen paniek! Daar hoef je niet voor naar de spoeddierenarts. Alleen als de huid heel rood is en pijnlijk er uit ziet zou ik vandaag nog een afspraak regelen. Want dan heb je een zalfje nodig en eventueel wat pijnstillers, mocht je die nog niet geven icm de antibiotica.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een andere dierenarts te pakken gekregen en die vertelde me hetzelfde, bedankt! Ze heeft net een nieuwe antibiotica-prik gekregen en ze krijgt iedere dag 4 druppels metacam in de ochtend, dus dat zou volgens de dierenarts voldoende moeten zijn voorlopig 🙂 Ik hoop wel dat die blaasontsteking binnenkort mindert, want ik heb niet het gevoel dat dat echt weg aan het gaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet nog geen verbetering na 8 dagen kuur? Dat zou eigenlijk wel zo moeten zijn. Wat gek dat de dierenarts dan geen verder onderzoek wil doen. Dan zou ik of willen weten welke bacterie verantwoordelijk is om gericht te behandelen of gaan denken aan E.C. Misschien maandag even bellen met je vaste dierenarts? Ik zou opperen om te behandelen alsof er E.C. is.

 

Hopelijk gaat het snel beter. 4 druppels metacam? Dat klinkt als een aparte hoeveelheid, wat bedoel je daar mee?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is gisteren bij de dierenarts geweest en we gaan haar op een ander antibioticum zetten. Het uitvallen van de vacht was wel een issue, omdat de regio heel vochtig bleef en ze nu ontstekingen had ontwikkeld. Haar kontje is nu een beetje kaal geknipt, ze heeft een sodabadje gehad en ik heb zoveel mogelijk droog lopen föhnen om verdere ontstekingen op afstand te houden. Ik heb ook haar bodembedekking vervangen voor katoenvezels om zo nog meer nattigheid op te kunnen vangen. Ik weet niet precies wat ec is, wat duidt erop dat ze dat kan hebben? En wat houdt die behandeling in?

 

Qua pijnstillers heb ik voor mijn konijnen altijd metacam meegekregen. Ik was gewend om twee keer per dag 2-3 druppels te geven, maar voor haar moest ik een keer per dag 4 druppels doen. Het helpt wel en ze is goed aan het eten. Klopt de dosering volgens jou niet? Of heb je twijfels bij de medicatie zelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is een artikel over EC: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

De medicatie daarvoor is panacur, een antiwormen middel. Verder ben ik zelf niet bekend met EC, dus anderen kunnen je er beter mee helpen.

 

Wat Kolino bedoeld is dat druppels niet echt een afgemeten standaard hoeveelheid is. Bedoel je mL? Of wat zijn in jouw ogen druppels? 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik bedoel hoeveel ml is 4 druppels? Normaal trek je een spuitje op met het aantal tiende van milliliters. Ik heb geen idee of je dosering klopt, normaal geef je 1mg meloxicam (dat is de werkzame stof in metacam) per kg lichaamsgewicht per dag. De kattenvariant is 0,5mg/ml, de hondenvariant 1,5mg/ml. Van kat geef je dus 2 ml per kg per dag, terwijl dat voor hond 0,66ml is.

 

Ik vraag me dus af of de dosering juist is, dat durf ik nu niet te zeggen. Want ik ben gewend om in ml te rekenen.

 

Wat vervelend dat ze zo nat blijft, dat zou eigenlijk niet moeten bij een goed werkend antibioticum. Ik vraag mij dus af of het wel een blaasontsteking is. E.C. is een parasiet die de achterhand van een konijn kan verzwakken, waardoor ze dus over zichzelf heen plassen. Je ziet het overigens ook wel eens bij artrose. Er zijn dus meer mogelijkheden dan alleen blaasontsteking waarom ze zichzelf onder plast. Is er urineonderzoek gedaan?

 

Goed droogmaken en houden is inderdaad heel belangrijk om urinebrand, zo noemen ze die ontstekingen, te voorkomen. Dat de haren nat blijven kan inderdaad voor irritatie zorgen, kort knippen kan daar zeker bij helpen, omdat de haren dan makkelijker opdrogen. Maar dat het uitvalt is normaal, meestal zie je dat het na het uitvallen juist beter wordt, omdat de haren dan weg zijn en niet meer nat blijven wat enorm irriteert. Dat gaat broeien. Wel kan de urine de huid die toch al gevoelig is extra irriteren.

 

De behandeling voor E.C. kan uit meerdere dingen bestaan, het belangrijkste is het geven van fenbendazol. Dat is zoals Miekmoek zegt een antiwormmiddel. Fenbendazol is de werkzame stof, je kunt die krijgen in de vorm van panacur of meranox. Lees het artikel maar eens, soms zijn de symtomen echt heel mild, maar ik vind urinebrand wel een red flag, als het om de verdenking van E.C. gaat.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, ik begrijp het. Ze krijgt ongeveer een halve ml van metacam, dat zijn de vier druppels. Nu krijgt ze ook een dagelijks antibioticum en een dagelijkse antibacteriële zalf voor haar kontje. De eerste keer dat ik langskwam hadden ze urineonderzoek gedaan en dat wees uit dat ze een teveel aan proteïne en nitriet of nitraat in haar urine had, dus dat er bloed in haar urine zat. Daarom dachten ze dat het een blaasontsteking was. Komende maandag heb ik weer contact met de dierenarts, wellicht kan ik het dan bespreken. 

 

Ik heb nu wel een nieuw "symptoom" ontdekt, namelijk dat ze veel eet en drinkt. Eerst wilde ze haar hooi en water nauwelijks aanraken, maar nu eet en drinkt ze alles op. Het kan in verband met het weer zijn of dat het een soort inhaalslag is van de afgelopen dagen, maar ik vind het wel opmerkelijk. Ze is gelukkig wat meer de oude qua gedrag en vrolijkheid en ze komt meer knuffels halen, dus ik ben nog niet zwaar in paniek. Maar als ik alles bij elkaar neem, is het wel iets waar ik me zorgen over moet maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de pijnstillers in dit geval wat weinig. Of de dierenarts moet een reden hebben om de nieren niet teveel te willen belasten. Of je hebt een heel klein en licht konijn, dat kan natuurlijk ook. Heb er even contact over met de dierenarts. 1mg per kg per dag is de normale dosering, die kun je halveren als je een onderhoudsdosis geeft, of verhogen in uitzonderlijke gevallen (maar dan worden de nieren extra belast). Ik zou in dit geval dus voor de 1mg per kg kiezen, maar het is uiteindelijk aan een dierenarts om de juiste dosering vast te stellen. Is je dierenarts konijnkundig?

 

Ik zou me wel zorgen maken, het is niet dat je konijn nu in acuut levensgevaar is. De uitkomsten van het urine onderzoek wijzen inderdaad wel richting een blaasontsteking. Maar het is raar dat het niet echt verbetert. Hernieuwd urineonderzoek kan hierin een uitkomst bieden. Ik zou in dit geval ook de nierwaardes willen weten. Ik denk dat dit ook bepaald kan worden via de urine, maar anders is een bloedonderzoek een optie. Urine misschien ook op kweek zetten, omdat je dan kunt zien welke bacterie de oorzaak is, breedband antibiotica is leuk, maar als het niet werkt, dan is het soms handig om gericht te kijken, Na zo'n onderzoek mag je ook andere antibiotica inzetten die je normaal niet zomaar mag gebruiken.

 

Hoe dan ook is het slim dat je gauw weer contact hebt met de dierenarts.

 

Nog even over E.C., dit kan zich manifesteren in de nieren, waardoor deze een ontstekingsreactie gaan vertonen. Ik kan alleen geen verklaring rondom verhoogde nitrietwaarden bedenken in combinatie met E.C. Of die parasiet moet dat ook uitscheiden. Of het is een EN EN. Zijn er nog dingen vooraf gegaan aan de blaasontsteking? Ik doel vooral op een situatie waarin er een overgroei aan bacteriën in de blaas heeft kunnen ontstaan.

 

Lola is een voedster neem ik aan, is ze eigenlijk gecastreerd?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lola is een dametje van 3 jaar en ze weegt ongeveer 2,1 kilo. Ik heb haar geadopteerd, dus haar ras weet ik niet, maar ze lijkt op een Hollandse dwerghangoor. Ze is nog niet gesteriliseerd inderdaad, dat wil ik graag dit jaar nog laten gebeuren als ze hier volledig van hersteld is.

 

Ik had vroeger een konijnkundige dierenarts in Voorschoten, maar die werkt inmiddels ergens anders, dus die kan ik niet meer bereiken. Ik moet het nu dus doen met de dierenartsen die gewoon in de praktijk werken en mezelf scherp houden. Als iemand nog een konijnkundige dierenarts in Leiden kent, hoor ik het graag. Ik ben nu ook een beetje in tweestrijd over de dosering van het medicijn.. krijgt ze misschien minder pijnstillers, omdat ze ook een antibioticum slikt?

 

Ik zal inderdaad overleggen over het maken van een kweek en verder urineonderzoek, met dan ook extra onderzoek naar haar nieren als ze dat aanbieden. Ze heeft voor de rest geen situaties gehad die haar veel blootstellen aan bacteriën of andere onhygiënische omstandigheden. Ze heeft een schoon en droog hok en iedere dag een schone poepjesbak, ze houdt zichzelf goed schoon en ze zit binnen waar geen insecten bij kunnen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat in haar rennetje veel keutels liggen die ook platgetrapt zijn, misschien dat dat haar heeft blootgesteld aan bacteriën? En haar knuffels waren nog wel vies geworden en daar ligt ze vaak op of tegen, misschien is dat een probleem? Ik heb ze inmiddels ook even weggehaald om te wassen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .