Ga naar inhoud

Konijnen meer hooi laten eten


Leonora

Aanbevolen berichten

Ik las dat konijnen ongeveer hun eigen formaat in los hooi per dag moeten eten, maar mijn konijnen komen hier echt niet aan. Nu wil ik ze graag wat meer hooi laten eten.

Ik geef ze 20 gram brok per kg lichaamsgewicht. Ik heb gelezen dat je, wil je je konijnen meer hooi laten eten, dat je je konijnen minder brok moet geven. Maar in brok zitten ook belangrijke voedingsstoffen. Wat is het minimale aantal gram brok dat je je konijnen moet geven? Ik wil mijn konijnen ook niet laten afvallen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ze precies nodig hebben qua brok is lastig te zeggen. Wij voeren inderdaad minder brok per kg lichaamsgewicht, maar daarnaast 350gram groenvoer en ze eten bij ons dus juist echt heel veel hooi. We zijn van brok geswitched en nu krijgen ze 50gram per dag per konijn, maar Lodewijk is 3,3kg en Scarlett 4,5, dus omgerekend is het dus ongeveer 13 gram per kg. Scarlett pikt uit Lodewijk's bakje want die eet sneller, dus die krijgt meer maar hoeveel weet ik niet precies. We hadden eerst minder brok, maar we zagen nu in de lente dat ze gingen afvallen. Ze zijn veel actiever dus dat merk je dan gelijk in het gewicht. Wij kunnen makkelijk wegen, omdat we een baby weegschaal hebben waar ze op lopen. Woensdag gaan we eens vragen bij de dierenarts wat het streefgewicht zou moeten zijn.

 

Als je wil gaan proberen of ze meer gaan eten met minder hooi, dan zou ik rustig brok verminderen en kijken wat er gebeurd. Hier op BunnyBunch zijn er mensen die 0 brok voeren (vaak vanwege gezondheidsklachten en dan dus wel kruiden e.d. om te zorgen dat aan alle voedingsstoffen komen), mensen die 5-10 gram per kg voeren en mensen die 10-20 gram voeren. Volgens mij is er officieel geen minimum, al is het wel zo dat je, als je 0 wil gaan voeren goed moet gaan vervangen.

 

Je kunt ook het hooi opleuken met kruiden of lekkerder hooi (timothy) om te zien of ze dan met meer smaak eten, als je niet wil beginnen met brok minderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat geef je verder, qua groente en kruiden?

 

Ik zou zelf naar 15gr brok per kilo gaan, zonder verder iets aan te passen, en dat voor bijvoorbeeld een week aankijken. Gaan ze hiervoor meer hooi eten, dan kun je daar een tijdje mee doorgaan. 

Heeft het weinig effect, dan zou ik na die week andere soorten hooi proberen, voor je verder de brok naar beneden haalt. Je kunt ook proberen om het op verschillende manieren aan te bieden, bijvoorbeeld zowel in een ruif als los in de toiletbak. Of meng er gedroogde kruiden doorheen (wel opbouwen als ze dat nog niet gewend zijn).

Heb je verschillende dingen geprobeerd voor een tijdje, maar eten ze nog niet genoeg hooi, dan zou je 10gr per kilo kunnen proberen.

Als je alleen hooi en brok geeft zonder aanvullende groente of kruiden, dan zou ik niet onder de 10gr per kilo gaan. Geef je wel veel extras, dan kun je het wel proberen en goed hun gewicht in de gaten houden. Maar bij 10 gram brok per kilo zouden ze echt al wel goed hooi moeten gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, happy211 zei:

Wat geef je verder, qua groente en kruiden?

Groenten verschilt per dag, ze krijgen paksoi, witlof en komkommer. Af en toe krijgen ze een beetje wortel of adijvie. 

Qua kruiden krijgen ze 1x per week verse citroenmelisse, paardenbloemblad en zonnebloempitjes (vallen die ook onder de kruiden?). Ik vind het lastig hoeveel kruiden je je konijnen kunt geven, maar ze krijgen dan per konijn 2 grote blaadjes citroenmelisse, 2 blaadjes paardenbloemblad en ongeveer 3 gram zonnebloempitjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Leonora zei:

Groenten verschilt per dag, ze krijgen paksoi, witlof en komkommer. Af en toe krijgen ze een beetje wortel of adijvie. 

Qua kruiden krijgen ze 1x per week verse citroenmelisse, paardenbloemblad en zonnebloempitjes (vallen die ook onder de kruiden?). Ik vind het lastig hoeveel kruiden je je konijnen kunt geven, maar ze krijgen dan per konijn 2 grote blaadjes citroenmelisse, 2 blaadjes paardenbloemblad en ongeveer 3 gram zonnebloempitjes.

 

Hoeveelheid die je kunt geven ligt aan het gewicht en hoe gevoelig de darmen zijn. Qua groenten hoorde ik altijd 5-10% groenvoer van het lichaamsgewicht, dus ik zou tussen de 400-800 gram kunnen geven, omdat onze konijnen samen bijna 8kg zijn. Wij kwamen uit rond de 350 gram, geef ik meer, dan laten ze het vaak liggen en ze krijgen bij mij daarnaast dus bijna elke dag ook vers uit de tuin nog dovennetel, gras, klein beetje klaver e.d. Dus ik denk dat ik wel rond de 450-500 uit kom.

 

Gedroogde kruiden wordt vaak 5 tot 10 gram per 1 kilo lichaamsgewicht per dag aangehouden, maar zij krijgen dat bij ons juist vaak minder. Ik zit echt niet aan 40-80gram gedroogde kruiden per dag. Af en toe doe ik wat bij het hooi, maar dan is het vaak wel een handje.

 

Zonnenbloempitjes vallen volgens mij onder snacks.

 

Ik weeg het groenvoer wel af, maar kruiden en tuinvoedsel niet, dat schat ik meestal wel. Zolang ze geen darmproblemen hebben en alles netjes eten vind ik het prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Leonora zei:

Ze krijgen bij mij verse kruiden, soms citroenmelisse die ik zelf droog maar meestal vers. Weet iemand hoeveel gram je qua verse kruiden aan je konijnen mag geven?

 

Qua buik en darmproblemen ligt het gevoeliger dan sommige soorten groenvoer (met uitzondering van bijv. bloemkool blad). Het is ook lastig waar de grens ligt. Dovenetel is bijv. geen kruid, maar ook niet groenten, dus groenvoer klopt ook niet. Ik heb van alles nagekeken waar de gevoeligheid ligt en daar het op aangepast. Ik tel verse kruiden/planten dus bij het groenvoer. Maar qua hoeveelheid hou ik aan meer dan gedroogde kruiden, maar minder dan groenvoer. Ik zou dus nooit 100 gram rozemarijn, peterselie of tijm geven voor onze konijnen en zeker geen gras of klaver (al zijn dat dan weer geen kruiden). Ik ben liever te voorzichtig er mee, dus dan is het misschien 10/10/10 gram als mix met een totaal van max 100 gram. Terwijl ik dovennetel, aardbeiblad of weegbree wel meer zou geven. Paardenbloem heb ik nog nooit afgewogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .