Ga naar inhoud

Alternatief medische kap


BubbaGump

Aanbevolen berichten

Hoi konijnenkenners!

 

Mijn konijn is geopereerd aan beide oogleden en heeft nu een medische kap op om te voorkomen dat hij de hechtingen eruit krabt. Nu lees ik overal online dat een medische kap echt een uiterst redmiddel is bij konijnen omdat het hun dagelijkse bezigheden erg verstoord (eten, drinken, wassen, blindedarm keutels eten etc.). Weet iemand een alternatief waarbij zijn oogjes mooi genezen en het niet een te grote last is? Hij is een Franse Hangoor dus z’n grote oren zitten ook nog eens in die kap..  Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt hij ook pijnstilling? Vaak zie je dat dieren aan de hechtingen zitten als het zeer doet, dus met pijnstilling zou je kunnen kijken of hij er uit zichzelf al afblijft door de kap weg te laten als je in buurt blijft. 

Ik heb zelf een pleegkonijn gehad dat hechtingen had bij een oog, die had geen kap en heeft ook niet aan de hechtingen gezeten. Ook vanuit mijn ervaring als vrijwilliger bij een opvang bij verschillende konijnen hechtingen bij de ogen gezien zonder kap zonder problemen. 

Maar ik zou het wel uitproberen als je erbij kunt blijven, want als hij er wel aan gaat zitten is de kap natuurlijk een beter alternatief dan dat de hechtingen eruit gaan. 

Ik hoor ook wel eens over een opblaasbaar kraagje dat beter zou werken bij konijnen, maar dat gaat vooral over hechtingen op het lichaam waar ze aan bijten, terwijl hij nu ook niet moet krabben. Dus ik denk niet dat dat hier een oplossing is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het lastig, ik denk dat als het konijn er echt aan zit, dat je niet anders kan dan de kap kiezen.

Je hebt ook nog van die opblaasbare kragen, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee of dat handig is met konijnen of dat ze die lek knagen. Daarbij zijn ze ook vrij wendbaar, best kans dat ze alsnog kunnen krabben bij het oog. Zo een kraag is meer om te voorkomen dat ze bijv. een castratiewond open knagen. Of dat andersom ook goed werkt als het probleem bij het oog zit weet ik niet goed.

Je hebt ook pet medical shirts, maar aangezien het hier de oogjes betreft heb je daar ook niets aan.

 

Anders inderdaad wat happy zegt, proberen de kap af te doen op de momenten dat mogelijk is en je toezicht kan houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze er aan zitten dan heb je inderdaad geen andere optie dan een kap. Zo'n opblaaskraagje ben ik ook wel benieuwd naar maar denk dat dat bij konijnen inderdaad minder goed werkt. Ik doe bij dit soort operaties bij de konijnen in de opvang niet standaard een kap om, twee weken geleden nog een ooglidcorrectie laten doen en dat konijn heeft er totaal niet aan gezeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .