Ga naar inhoud

Konijn is erg vies en hinkt


Brammetjehetkonijn

Aanbevolen berichten

Hai! Ik ben nieuw op dit forum,

 

mijn konijn Bram (12 jaar dwergkonijn) is al lange tijd erg vies. Normaal ging het heel goed want Bram is heel lief en sociaal en maakte we hem regelmatig schoon maar nu was ik een week niet thuis en zorgde mijn buurvrouw voor hem, maar hij is nu weer heel erg vies. Hij zit vooral onder de poep door diarree maar wat moet ik daar tegen doen? Ik heb alles al geprobeerd en het ging een hele tijd heel goed, hij had wel diarree maar ik kon hem goed schoonmaken. Hij hinkt ook met zijn linker achterpoot en ik maak me erg zorgen want daardoor kan hij zichzelf niet goed schoonmaken, dit is ook al eerder gebeurt maar dat was goedgekomen. Ik wil hem liever niet naar de dierenarts brengen want hij is ook al heel oud en dit probleem is al eerder goedgekomen maar heeft iemand tips over hoe ik hem nog beter schoon kan houden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel met je konijn naar een dierenarts gaan. Dit klinkt niet goed en hij heeft duidelijk pijn aan zijn poot en last van zijn buik. Misschien is er nog iets aan te doen, misschien ook niet, dan is inslapen beter voor je konijn om verder lijden te voorkomen. In beide gevallen is de dierenarts de juiste stap in het belang van Bram. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou van alles kunnen zijn, maar mijn eerste gedachte is EC omdat een combinatie van problemen zou kunnen verklaren. Maar het kan ook een combinatie van diverse op zichzelf staande dingen zijn. Het klinkt in ieder geval vrij complex en vergevorderd zoals je het omschrijft. Of behandelen als het al op dit punt is en het konijn al lange tijd problemen heeft, en 12 jaar is, nog zinvol is. Betwijfel ik ook een beetje. Belangrijk is wel om naar een dierenarts te gaan, of er dan nog een oplossing zal zijn voor deze problemen weet ik niet, dat kan een dierenarts beter inschatten dan wij via een forum, maar zoals eefje ook zegt, kan het, hoe verdrietig het ook is, dat het beter is om het konijn in te laten slapen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update, ik heb een afspraak gemaakt met de dierenarts maar raar genoeg is Bram helemaal gestopt met hinken nadat ik hem schoongemaakt heb. Hij lijkt bijna zichzelf weer maar loopt nu wel een beetje raar. Hij loopt met zijn kont heel ver omhoog, wel gewoon stabiel en hij hinkt niet. Zijn diaree is ook gestopt wat een heel goed teken is. Weet iemand hoe het komt dat hij met zijn kont omhoog loopt? Ik ga het ook aan de dierenarts vragen maar dat is morgen pas en ik wil graag weten of ik hem al kan helpen. EC zou het idd wel kunnen zijn, maar dat heeft hij ook al eens gehad. Is het mogelijk dat hij dat nog een keer kan krijgen? Want ik heb er nog medicijnen van liggen. Verder ziet hij er weer vrolijk uit, ik weet niet hoe dat zo snel veranderd is maar ik ben er blij mee!

aangepast door Brammetjehetkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker kan dat! Ec is een parasiet, die dring je terug met behandelingen, maar blijft altijd aanwezig en kan de kop weer opsteken. Zeker bij oude konijnen, momenten van stress, verlaagde weerstand is dit echt iets waar je alert op moet zijn, dan wint die parasiet snel weer terrein. Het geeft vaak vage symptomen. Als je konijn het al eens eerder gehad heeft zou ik bij elk moment van twijfel en elk vaag symptoom dat op ec kan wijzen een behandeling starten. Het betreft, zeker bij twijfel, een simpele ontwormingskuur. Het is een behandeling die geen kwaad kan.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik tip hier inderdaad ook op E.C., eventueel nog moeite met de blindedarm keutels uit de anus pakken vanwege de leeftijd (artrose of E.C.) Fijn dat je een afspraak hebt staan bij de dierenarts. Ik zou een goede algemene check laten doen en tenminste behandelen met panacur (E.C.) en pijnstillers (E.C, en/of artrose). Zonder die 2 middelen zou ik zelf niet naar huis gaan met deze klachten en voorgeschiedenis. Maar ik laat het professionele oordeel en of er eventueel meer nodig is graag over aan de dierenarts.

 

Hij kan het zeker nog een keer krijgen, de parasiet blijft altijd latent aanwezig, Er is nog geen behandeling om de parasiet compleet uit te roeien, dus ook al herstelt een konijn volledig, het kan altijd weer terugkomen. Mogelijk is dat nu het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .