Ga naar inhoud

Konijntje met pasteurella


Lou13

Aanbevolen berichten

Hey, 

Wij hebben sinds een week en een half een konijntje in huis, onmiddelijk mee naar de DA gemoeten want niesde en had snot. 

Eerste DA waren we niet tevreden over dus dan zijn we naar een konijnkundige geweest iets verder, zij hadden ons eerst een antibioticakuur met orniflox gegeven maar die sloeg niet aan. 

Bleek dan pasteurella te zijn en dan hebben ze haar een injectie gegeven met een andere soort antibiotica, dit zou ze in totaal drie keer moeten krijgen om de tien dagen. De eerste paar dagen na de injectie ging het echt wel al wat beter met haar, haar niesbuien waren minder en ik merkte ook dat ze minder snotterde. Het is nog steeds niet even slecht met haar als in het begin, maar sinds gisteren heeft ze wel weer wat meer niesbuien. De nieuwe afspraak voor haar tweede injectie staat al geboekt op 31 januari. Ik vraag me echter af of iemand hier ervaring heeft met deze behandeling en weet of het normaal is dat ze nog niet beter is...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot wordt al gauw chronisch, bij mij konijn bleef het terugkomen. Antibiotica had maar beperkt effect. Ik heb geen ervaring met de behandeling die jij noemt. Gevoelsmatig vind ik 10 dagen best een lange interval. Maar ja, ik ben geen dierenarts.

 

Het is wel normaal dat ze nog niet beter is,. Maar je hebt het over 10 dagen en het duurt nog een dikke week voor ze een nieuwe prik krijgt, klopt het dat ze vrijdag de 1e prik heeft gehad? Ik zou verwachten dat nu de antibiotica aan zou moeten gaan slaan, maar dat het nog niet over is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke antibiotica is dat? Ik heb veel verschillende gehad voor mijn snotteraars, maar niet met zo'n grote interval. Draxxin zat iets van 3 of 4 dagen tussen, Duplo moest vaker en orale antibiotica als enrofloxoral en doxycycline ook vaker. 

Het is bij mijn konijnen overigens ook nooit over gegaan. Ze hebben er lang goed mee kunnen leven, maar zijn uiteindelijk na een paar jaar allebei ingeslapen, omdat de gevolgen van het snot te akelig voor ze werden. 

Het te geen gemakkelijke ziekte om er onder te krijgen, maar de klachten en de mate waarin ze er last van hebben kunnen erg wisselen. Er zijn veel konijnen die er oud mee worden en uiteindelijk ingeslapen worden vanwege iets anders. 

 

De kennis op het gebied van konijnen wisselt vaak, er komt gelukkig steeds meer aandacht voor bij dierenartsen. Dus dat wij de behandeling niet kennen wil niet zeggen dat het niet goed is, het kan op nieuwe inzichten gebaseerd zijn. Ik zou wel benieuwd zijn naar de onderbouwing van de dierenarts, waarom deze behandeling en op basis van welke informatie. Puur uit nieuwsgierigheid en om mijn eigen kennis te vergroten voor als ik ooit weer een snotteraar heb. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn had ongeveer een maand geleden een wat natte neus en één dagje kwam er wit slijm uit. Voor de zekerheid heeft de dierenarts hem toen 10 dagen enrofloxoral gegeven. Dat was aan één stuk, dus geen interval. Of het echt "het snot" was, betwijfelde de dierenarts, maar de antibiotica heeft in ieder geval zijn werk gedaan.

Ik hoorde ook over antibiotica die na 3 / 4 dagen herhaald werd, maar na 10 dagen lijkt me enorm lang. Maar zoals Eefje zegt, wie weet zijn er nieuwe inzichten bij dierenartsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft de eerste prik woensdag de 19de gehad. Ik ben zelf heel nieuw met konijnen, maar onze dierenarts lijkt me wel heel goed te weten waarover ze het heeft. De behandeling is vrij duur en zou dus best vrij nieuw kunnen zijn. De afspraak ligt op de 31ste omdat de de 29ste in het weekend is en de praktijk dan niet geopend is, maar ze zei dat dit niet echt kwaad kan omdat de volgende twee inspuitingen vooral zijn in de hoop dat alle kiemen dan weg zijn en het niet meer terugkomt. We staan ook met onze dierenarts in contact via whatsapp en daar zijn ze ten alle tijde bereikbaar. Aangezien ik stuurde dat ze nog steeds niesbuien had en die echt wel erger worden wanneer ze van haar hooi aan het eten is, denkt de dierenarts nu misschien ook aan een hooiallergie of allergie aan iets van haar bodembedekking bovenop het snot waardoor het niezen niet echt weggaat. We moeten nu proberen haar ook even op kranten te zetten en haar hooi in kleinere porties aan te bieden om te kijken of het dan beter wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hooi irriteert inderdaad vaak. Mijn konijn reageert ook heel heftig op stoffig hooi. Even uitschudden voor je het geeft, helpt dan wel een beetje. Sommige mensen maken het hooi ook nat, maar dat kan ook alleen maar in kleine porties (omdat nat hooi niet lang te bewaren is).

 

Welke bodembedekker gebruik je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .