Ga naar inhoud

Medicijnen geven


Zaar12

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb er op het forum al wat over gelezen maar wil het toch graag wat meer advies. Ik heb sinds kort een koppel konijnen (3 jaar). De ram bewoog wat minder, at steeds minder hooi en had ketting keutels en daarna kleine keutels. Ik ben vanochtend naar de (konijnkundige) dierenarts geweest. Het buikje was een klein beetje gespannen maar veel was er niet te zien/voelen. Hij was wel afgevallen (in 1 week tijd, vorige week kregen ze de vaccinatie). Ik heb pijnstilling meegrekren voor 2 keer per dag en emeprid voor 3 keer. Na thuiskomst at hij al meer hooi. Het konijn beweegt overigens nog prima en eet ook gewoon (erg graag zelfs) groenvoer en biks (krijgt hij nu wat minder). Omdat ik het konijn pas erg kort ken (1.5 week) merk ik dat hij erg gespannen is. De DA liet zien hoe ik het konijn kan inwikkelen in een handdoek en dan het medicijn kan indienen in zijn mond. Maar ik zie het toch niet zo zitten om dit 3 keer per dag te doen voor 5 spuitjes. Het konijn vertrouwt me dus nog niet, en ik moet hem echt lokken met eten om vast te kunnen pakken. Ik wil ook niet dat hij bang van me wordt. Zojuist heb ik wat bieten gepureerd en daar de 1 ml emeprid ingedaan. Dat at hij keurig op (de voedster kon er niet bij). Is het verstandig om dit te blijven doen (bijvoorveeld over de biks, of over wat verse kruiden) of kan ik toch beter proberen de 'burrito methode' te gebruiken? Ik hoor graag jullie adviezen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het lukt met biks, kruiden of groenvoer, dan zou ik daar zelf de voorkeur aan geven boven dwang. Mits het wel op iets gegeven kan worden dat relatief  gezond is, dus niet met babyvoeding of brood ofzo. 

 

Als dat niet lukt, dan gaat de gezondheid voor en is het een kwestie van doorpakken, de burrito gebruiken, en het zo snel mogelijk weer voorbij laten zijn. Vervelend, maar het is dan niet anders. Je hebt daarna alle tijd om het konijntje weer rustig verder tam te maken en laten wennen, mijn ervaring is dat dat allemaal weer goed komt, gelukkig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie tips en ervaringen! Ik blijf het gewoon zo proberen met eten want dat gaat tot dusver goed. Heb het door zijn biks gedaan, en ook op een blaadje witlof en dan weer een blaadje witlof erop en hij eet het allemaal gretig op gelukkig. Ik zal er inderdaad wel opletten dat ik het niet meng met ongezond eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .