Ga naar inhoud

Myiasis/maden bij konijn


LindaK

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Vandaag helaas een droevige dag gehad.. één van mijn konijnen (Joep) at namelijk niet gelijk vanmorgen, wat bij mij een slecht teken is. 

Dus ik tilde hem op en tot mijn grote schrik zag ik een verdikking/ontsteking bij zijn geslachtsdeel zitten en later ook een made. Iets wat ik nooit had gedacht dat mij zou overkomen.. 

Ik controleer de konijnen namelijk heel vaak op hun kont, maak het hok (zeker met die hitte) vaak schoon en controleer ook daar regelmatig of er geen vieze plekken zitten. 

 

Ik heb vanmorgen dan ook gelijk de dierenarts gebeld en kon er gelijk bij terecht. In eerste instantie dacht de dierenarts dat we er op tijd bij waren en dat het nog wel meeviel. Echter, toen ze wat vacht weg schoor schrok ze van een plek waar dus toch wel veel maden zaten. Het blijft zo stom dat ik dit niet zelf heb gezien, maar ze zitten gewoon echt goed verstopt... 

 

Nu gaf zij aan dat als de plek zo groot is (de plek was ongeveer 3 cm x 2cm gok ik), een behandeling voor een konijn eigenlijk niet veel goeds doet. Het doet het konijn veel pijn en de kans op een goede afloop was klein zei ze. Ik wilde dit mijn konijn niet aandoen en heb gedaan wat het beste is voor hem (volgens de dierenarts).

 

Wat denken jullie hierover? Ik lees veel berichten terug over dat een behandeling niet altijd even goed helpt en dat de maden toch uit de huid blijven komen. Ik ben gewoon ook benieuwd wat een andere dierenarts gezegd zou hebben, of dat het meestal wel wordt gedaan.

 

Ik hoop gewoon dat ik het juiste heb gedaan! Mijn konijn was een kruising tussen een poolkonijn en dwergkonijn. Hij was altijd al wat kwetsbaarder en kon zich soms niet zo goed schoonmaken (vandaar ook dat ik vooral hem zo vaak controleerde). Hij is 6 jaar geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar! Heel veel sterkte met het verlies.

 

Het kan heel snel gaan, je kan het konijn checken en de pech hebben dat er een paar uur later toch maden op zitten. Een vochtig plekje kan genoeg zijn om het aan te trekken, het kan dus helaas iedereen overkomen. Voel je daar dus niet schuldig over, als ik het zo lees heb je er veel aan gedaan om het te voorkomen. 

 

Ik heb 1x een konijn met maden meegemaakt (was niet van mijzelf) en dat konijn heeft het niet gered. Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe heftig het is, maar helaas moet ik toegeven dat de meeste verhalen over maden bij konijnen niet zo positief eindigen. Misschien dat @Dollie er met de opvang wel meer ervaring mee heeft? 

 

 

 

Dit zijn een aantal topics van andere forumleden over dit onderwerp:

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konijn Willie is een binnenkonijn. Ook hij had vorig jaar opeens maden. Ik zag dat omdag hij onrustig was en steeds zelf in zijn vacht beet. Ik heb de plek meteen onder de kraan gehouden en zoveel mogelijk maden weggespoeld. Gelijk naar de dierenarts. Daar hebben ze de wond (ongveer 3 x 4 cm) schoongemaakt en antibiotica gegeven. We hebben hem 2 dagen gedwangvoederd (is dat een werkwoord?) en de wond schoongmaakt. Hij kreeg ook flinke pijnstilling. Na n paar dagen ging het weer goed met Willie. Het is wel lang een kale plelk gebleven. Sindsdin ben ik panisch als ik een vlieg binnen zie...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat je het bij jouw konijn nog op tijd hebt opgemerkt zeg! En dat Willie het nu weer zo goed doet. Gelukkig kan het zo dus ook gaan. Ik heb het zelf gisterochtend direct bij het geven van eten gemerkt en merkte zondag echt niets aan hem.. Maar dat zijn wel duidelijke kenmerken waar ik ook nog op kan letten.

Wat je zegt over dat je panisch wordt als je nu een vlieg ziet, begrijp ik helemaal. Ik heb dat ook en ben ook steeds boos op ze als ik ze überhaupt zie vliegen!

 

Ik was eerlijk gezegd altijd in de veronderstelling dat die maden altijd bij de kont van het konijn zouden zitten, maar bij Joep zat het dus echter links wat lager op zijn rug en dus ook helemaal onder z'n vacht en volgens de dierenarts dus ook al onder zijn huid (wat moet dat naar zijn geweest!). Ik voel me gewoon schuldig, ondanks dat ik hem zo vaak controleerde en het hok zo schoon hield. Ik voel me schuldig naar hem toe, want deze dood met die vieze beestjes gun je geen enkel konijntje, maar ook zijn maatje Sansa, die nu alleen is. Overigens ben ik wel voor haar van plan zo snel mogelijk een maatje te vinden. Ook heb ik direct de Anti-Myiasis spray gekocht; gek genoeg was ik ook hiervan niet op de hoogte. 

 

Zo blijf je leren, zullen we maar zeggen, maar ik mis hem verschrikkelijk! 😞

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .