Ga naar inhoud

Ander voer


Esmee-Bunny

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen, 

Kom er net achter dat voer bijna op is, en een dw is best wel ver, en er werkt iemand bij ons in de buurt daar, dus neemt ze altijd voer mee maar ze hoeft pas donderdag te werken, dus. maar nu we een nieuw hok hebben, zat er ook gemengd voer bij, kan ik dat geven in tussentijd, of is dat te riskant? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp, zou je dan voor een paar dagen dat gemengde voer geven, totdat er donderdag iemand voer voor je mee kan nemen?

Ik zou dit zelf niet doen. Normaal als je van voer wil wisselen bij konijnen, dan doe je dat heel geleidelijk. Eerst 25% oud voer, 75% nieuw voer. Als dit een paar dagen goed gaat (dus als je geen darmproblemen ziet), dan ga je naar 50/50, dan 75% nieuw/25% oud tot je helemaal over bent op het nieuwe voer. Dit doe je om darmproblemen te voorkomen. Alleen als je echt volledig over wil op nieuw voer, dan zou ik nu beginnen met een deel nieuw voer te voeren. 

Maar omdat je het hebt over gemengd, zou ik daar niet op overstappen. Meestal zijn de verhoudingen erg slecht, eten de konijnen selectief (dus laten ze de gezonde dingen liggen en eten ze alleen de lekkerste dingen ertussenuit) en soms zitten er zelfs dingen in die gewoon ongezond zijn voor konijnen (dierlijk vet, antibiotica, enzovoorts). 

Toch maar even kijken of je eerder aan een nieuwe zak van je oude voer kunt komen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat @happy211 zegt.

Gemengd voer is echt niet goed voor ze.

Ze pakken het lekkerste eruit en de rest vertikken ze om te eten. Plus je weet inderdaad niet wat er allemaal in verwerkt zit.

Om voor 2 dagen over te stappen op ander voer is ook een beetje zonde, dan moet je inderdaad de konijnen langzaam laten wennen aan ander voer en tegen de tijd dat je je normale brokken weer hebt, moet je de nieuwe zak weer gaan afbouwen..

Ik zou toch even kijken of er ergens nog een zak brokken verkrijgbaar is die je ze normaal geeft.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dat echt niet doen!!! Zoals mijn voorgangers al zeiden. Je moet dat echt geleidelijk aan gaan afbouwen ga desnoods zelf naar de winkel. Dat is toch niet zo’n ramp? En het is voor de gezondheid van je konijnen!! Hoever is die winkel?  En als ze eten gewend zijn dan willen ze ook alleen nog maar dat eten denk ik. En anders gaan ze selectief eten. En dat is niet goed voor ze want dan krijgen ze sommige stoffen niet binnen. Nochtans zijn bijna alle stoffen die in biks zitten belangrijk voor een konijn. Plus, als ze dan voor een paar dagen dat gemengd voer geeft. Dan gaan ze misschien de biks niet meer willen.

aangepast door Punky🐰
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .