Ga naar inhoud

Vlooien?


BelleBlanche

Aanbevolen berichten

Hey,

 

Ik heb 2 konijntjes van 5 maanden sinds gisteren.

Nu is het zo dat ze zitten te krabben en ik denk dan meteen aan vlooien.. 
Alleen wanneer ik Google hoe weet je of je konijn vlooien heeft? Staat er kijk naar hun vacht met een kammetje etc.. 

Ik heb ze pas sinds gisteren dus ze zijn nog niet helemaal vertrouwd dat ik ze op kan pakken. Ik doe dat ook liever niet en laat ze lekker verder wennen in hun nieuwe stulpje. 

Wat zou het anders kunnen zijn of is het misschien zelfs normaal dat ze af en toe krabben met hun pootje.. 

Ik ben nog niet helemaal vol zelfvertrouwen dus ik dacht ik vraag het hier aan mensen met konijnen verstand.

 

Groetjes
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, welkom.

 

Af en toe krabben, bijvoorbeeld met een achterpoot achter hun oor, is heel normaal. Zitten ze echt vaak of lang te krabben, dan kun je denk ik het beste even contact opnemen met de dierenarts. Heb je al een konijnkundige dierenarts? Dat een dierenarts verstand heeft van konijnen is niet vanzelfsprekend, in de opleiding komen konijnen maar kort aan bod. Hier vind je een lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

Er staan trouwens nog veel meer interessante artikelen voor beginnende konijnenbaasjes.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn twee rammetjes en ze worden gecastreerd begin Juni. Ik heb al met mensen gesproken over dat het 2 rammetjes zijn en dat het intressante tijden gaat worden in de pubertijd. Ze zijn vrij loop en hebben dus veel ruimte dus ik hoop dat dat verschil uit gaat maken. Ik kom net van de telefoon met de dierenarts en ze worden volgende week inge-ent. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Marjoleink:

Hoi, welkom.

 

Af en toe krabben, bijvoorbeeld met een achterpoot achter hun oor, is heel normaal. Zitten ze echt vaak of lang te krabben, dan kun je denk ik het beste even contact opnemen met de dierenarts. Heb je al een konijnkundige dierenarts? Dat een dierenarts verstand heeft van konijnen is niet vanzelfsprekend, in de opleiding komen konijnen maar kort aan bod. Hier vind je een lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen

 

Er staan trouwens nog veel meer interessante artikelen voor beginnende konijnenbaasjes.

 

Als ik op die link klik en dan op een provincie geeft hij bij elke provincie een foutmelding

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei KonijnStar:

 

Als ik op die link klik en dan op een provincie geeft hij bij elke provincie een foutmelding

Klopt, komt door de verandering van software. Dit zijn de links naar de losse lijsten

 

Konijnkundige dierenartsen in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht
https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenarts-konijn-noord-zuid-holland-utrecht

 

Konijnkundige dierenartsen in Friesland, Groningen, Flevoland, Drenthe en Gelderland
https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenarts-konijn-friesland-groningen-flevola

 

Konijnkundige dierenartsen in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg
https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenarts-konijn-zeeland-noord-brabant-limbu

 

Konijnkundige dierenartsen in België
https://www.bunnybunch.nl/informatie/dierenarts-konijn-belgie

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei BelleBlanche:

Het zijn twee rammetjes en ze worden gecastreerd begin Juni. Ik heb al met mensen gesproken over dat het 2 rammetjes zijn en dat het intressante tijden gaat worden in de pubertijd. Ze zijn vrij loop en hebben dus veel ruimte dus ik hoop dat dat verschil uit gaat maken. Ik kom net van de telefoon met de dierenarts en ze worden volgende week inge-ent. 

Je neemt wel een risico, twee rammen gaat meestal fout als ze volwassen worden. Veel ruimte kan wel wat schelen, maar het is denk ik verstandig om ook alvast na te denken over een plan B.

Kunnen ze niet eerder gecastreerd worden? De ballen moeten er nu allang zitten, dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gebeld met de dierenarts en ze doen het vanaf 6 maanden dus ik heb meteen een afspraak als ze zes maanden zijn. Als ze gaan vechten doen ze het eerder. Ik weet helaas dat het een risico is. Mocht ik hun gedrag vijandig zien veranderen haal ik ze uit elkaar en na castratie introduceer ik ze langzaam weer aan elkaar. Tot nu toe gaat het goed maarja we gaan het zien... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een andere dierenarts zoeken. Die termijn van 6 maanden is hopeloos ouderwets, dat geeft mij de indruk dat je dierenarts niet veel van konijnen weet.

 

Over dat langzaam introduceren: als je konijnen koppelt of herkoppelt dan zet je ze bij elkaar en laat je ze bij elkaar, tenzij ze gaan vechten uiteraard. Iedere keer dat je ze tijdens de koppeling uit elkaar haalt moeten ze weer opnieuw beginnen met bepalen wie de baas is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Marjoleink:

Ik zou een andere dierenarts zoeken. Die termijn van 6 maanden is hopeloos ouderwets, dat geeft mij de indruk dat je dierenarts niet veel van konijnen weet.

 

Over dat langzaam introduceren: als je konijnen koppelt of herkoppelt dan zet je ze bij elkaar en laat je ze bij elkaar, tenzij ze gaan vechten uiteraard. Iedere keer dat je ze tijdens de koppeling uit elkaar haalt moeten ze weer opnieuw beginnen met bepalen wie de baas is.

Over het vijandige gedrag etc. ze zijn tot nu toe ontzettend lief naar elkaar dus ik hoop dat het zo blijft! Dus ik blijf ze bij elkaar houden ze zijn al 3.5 maand bij elkaar 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-4-2020 at 16:15 zei BelleBlanche:

Over het vijandige gedrag etc. ze zijn tot nu toe ontzettend lief naar elkaar dus ik hoop dat het zo blijft! Dus ik blijf ze bij elkaar houden ze zijn al 3.5 maand bij elkaar 🙂

Dat ze al 3.5 maand samen zitten zegt niks. Straks als ze gaan puberen ga je problemen krijgen. En eenmaal gevochten, kunnen ze ook niet meer bij elkaar.

 

Ik ben zelf bij een opvang geweest, het waren 2 voedsters, die zaten al 4 jaar samen en zo in 1x was het helemaal mis. Tot bloedens toe.

Houd daar rekening mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .