Ga naar inhoud

Gasaanvallen


yena

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,
Een vraagje...  

Mijn konijn (ca. 5jaar oud en pas 1,5 jaar bij ons) heeft regelmatig last van gasaanvallen.  Maar dan bedoel ik, écht regelmatig....  Wel 2x per maand.

Ik ben hiervoor al enkele keren bij onze (konijnkundige) dierenarts geweest, maar die kan mij eigenlijk ook niet echt verklaren waardoor hij dit zo regelmatig krijgt.

Telkens hij dit heeft, geef ik hem Metacam, cisaral, emeprid (omdat hij ook regelmatig last heeft van haarbal in zijn maag), en totdat de gas weg is geef ik ook nog Infacol erbij.

Eens de gas weg is, en hij terug uit zichzelf eet (meestal binnen 4à5 uur na toediening medicatie), geef ik nog enkele dagen alles behalve de Infacol.  

Half maart had hij het wel enkele keren achter elkaar en heb ik foto laten nemen.  Toen was er een haarbal.  Dan heb ik 3 weken moeten behandelen en daarna is het 2 maand goed gegaan...  Tot 15/5, kreeg hij weer een aanval.  Een weekje behandeld en weer was hij erdoor.  Tot vandaag.....  Om 13u00 nog niks aan de hand..., om 15u00 vind ik hem weer al hijgende plat op de grond liggend... zonder enige voortekenen...  Heb weer alle medicatie gegeven met echt hoge dosis metacam.  En 2x per uur Infacol.  Na 4 uur is hij er weer door en doet hij terug normaal....

Niet leuk meer !  Weet soms echt niet wat te doen met het beestje.  Is voor hem ook niet leuk om constant medicijnen te moeten krijgen..., hij is al zo bang uit zichzelf...

Heb nu zijn keutels eens binnen gebracht, in de hoop dat ze misschien iets vinden dat de oorzaak kan zijn dat de darmen niet optimaal werken...  Coccidiose of wormen ofzo.  Effe afwachten.

Hij heeft sowieso wel heel veel last van haar (hij wast zijn meisje nogal veel) en wat kettingkeutels enzo.  Hiervoor geef ik hen sowieso dagelijks 2x een lijnzaadbrokje ter ondersteuning.
Maar hij blijft een probleem sukkeltje...  

Enig advies??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Faya had ook regelmatig gasaanvallen, niet zo frequent als jouw konijn maar toch sneu. 

Nadat ik overgestapt ben op andere brokken heeft ze nooit meer een aanval gehad. Eerst kregen ze Sience Selective brokken. Hoewel dit inprinciepe een goede brok is zorgde deze bij Faya dus voor gasvorming.

Er zijn wel mee voedingsmiddelen waar een konijn gevoelig voor kan zijn, dus ik ben ook wel benieuwd naar het menu van jouw konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntje weegt 1800gr.  Hij krijgt ca. 20gr science selective per dag (maar dat eet hij zelfs nog niet helemaal op, ik geef ca. 20gr per koppel, 2x per dag en meestal eet zijn meisje het meeste ervan op).  Voor de rest krijgt hij kwalitatief hooi van Oxbow Timothy, 's morgens krijgt hij witloof (1 stronkje voor hun 2) , 's middags wortelloof en 's avonds een zakje sla-mengeling (= met andijvie en radicchio) van 100gr.  Drinken doet hij voldoende.  
Ik heb zonet nog eens overlegd met de dierenarts, en ik moet hem nu eens 1 week enkel en alleen op hooi zetten + water.  Voor de rest niks anders, geen biks, geen groentjes.  Tot zijn keutels mooi droog en groot zijn.  En dan eens kijken of hij na die week op iets reageert dat ik begin bij te geven nadien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla en andijvie zijn volgens mij groentes waar meer konijnen minder goed tegen kunnen. Na die week zou ik beginnen met witlof en wortelloof (en de andijvie en sla nog even achterwegen laten). Ik vraag me wel af hoe je er achter komt of hij geen gasaanvallen heeft door het menu of dat er toevallig die week geen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad..., dat is moeilijk te achterhalen.  Maar de dierenarts wil ook gewoon eens proberen hem een week op hooi + water te zetten, om op die manier eventueel haar dat in de maag zit, goed te laten meekomen.  Want half maart had hij een haarbal in zijn maagje, en misschien is er nu nog restant van.  Het zal inderdaad aftasten en zoeken zijn..., maar volgens mij heeft hij gewoon heel gevoelige darmen.  Maar een weekje enkel hooi (wat ze niet leuk zullen vinden) kan op zich eens geen kwaad denk ik.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is super lastig om er achter te komen wat darmproblemen veroorzaakt. Meestal is het ook nog een combinatie van dingen. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een hooidieet, maar ja je zult toch ergens moeten beginnen. Het duurt overigens ongeveer een dag of 3 voor alles wat een konijn eet meer er uit is gekeuteld. Als je test, houd hier dan ook rekening mee. Ik zou met testen eerst beginnen met het groenvoer en pas later de brokjes. Dit omdat brokjes (ik wilde eigenlijk vragen, je geeft zeker science selective, maar zie dat inderdaad in de reactie staan) de spijsvertering enorm kunnen vertragen waardoor het lijkt alsof het konijn niet tegen groenvoer kan, maar het in werkelijkheid komt doordat het groenvoer door de brokjes te lang in het spijsverteringskanaal verblijft en dan gaat gisten. Hiermee sluit je dat dus uit. Ik zou wel per direct stoppen met groenten uit dichte zakjes te geven, hiervan is bekend dat het wat sneller voor gas kan zorgen omdat het eerder bederft dan groenten die je los koopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah oké, dat wist ik niet..., van die zakjes 🙄.  Aan onze vroegere konijntjes gaf ik meestal alleen witloof, wortelloof, af en toe een wortel, en dagelijks andijvie.  Daar waren weinig problemen mee.  Maar dit koppeltje lust geen gewone andijvie...., enkel die krulandijvie.  
Maar zal binnen een weekje dan eens stilaan proberen met wat witloof en wortelloof, en stilaan opbouwen.  
Het zal wel lastig zijn, want vanaf volgende week vrijdag zijn ze 10 dagen in een konijnenpension....  We gaan op vakantie en brengen hen naar daar.  Maar Eveline van dierenpension Oase, waar ze gaan bij logeren, heeft heel wat ervaring met konijnen dus daar heb ik alle vertrouwen in 😉.  Ze is notabene afgestudeerd als dierenarts maar voert dit niet meer praktiserend uit. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .