Ga naar inhoud

Angstig konijn - wil niet rondlopen


Panny&Ivy

Aanbevolen berichten

Hi allemaal,

 

ik heb vorige week een konijntje opgehaald van 8 maanden oud. Ik heb haar gehaald omdat mijn andere konijn net zijn vriendje was verloren en nu dus erg eenzaam was. Het nieuwe konijn is echter heel bang. Ze zitten binnen en de kooi staat altijd open als ik thuis ben maar ze gaat er nooit uit. Hierdoor blijft mijn andere konijn nu ook de hele dag in de kooi zitten terwijl hij eerst erg actief was en het liefst de hele dag in huis rondliep. Hij krijgt nu dus ook bijna geen beweging meer. 

Kan ik haar op de een of andere manier leren dat de omgeving veilig is om in rond te lopen? Als ik haar uit de kooi haal en die dicht doe, blijft ze gewoon voor de kooi zitten verlangend naar het moment dat ze er weer in kan. 

 

Bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan veel tips om konijnen tam te maken:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hoe-maak-je-een-konijn-tam/

 

Het is belangrijk dat ze permanent genoeg leefruimte heeft. Voor een koppel is dat mimimaal 2 vierkante meter. Daar moeten ze 24 uur per dag 7 dagen per week in kunnen, het is echt hun ruimte. Zorg dat deze ruimte veilig, knaagproof en prettig is voor de konijnen. 

 

Vaak vinden konijnen loslopen in huis niet prettig omdat vloeren te glad zijn. Dat zou het ook nog kunnen zijn. In dit artikel staan veel tips over konijnen in huis, ook over wat je op de vloer kan doen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gladde vloeren zijn inderdaad wel belemmeringen voor konijnen. Het zou fijn zijn als je een permanente ren voor ze neerzet van bijvoorbeeld 2 m2. Dit kan heel eenvoudig met een panelenren. Die zet je tegen de kooi, of je haalt de kooi gewoon weg, of zet alleen de onderbak van de kooi in de ren. Op de grond leg je bijvoorbeeld een stuk (ruw) vinyl, dat net iets onder de panelen verder doorloopt, zodat ze niet aan de randjes kunnen knagen. Zet wel iets van een schuilmogelijkheud in de ren zodat ze zich kunnen verstoppen. Dat kan heel simpel met een kartonnen doos, een kattentunnel (vinden ze vaak geweldig!), een schuilhuisje of de reisbox. 

 

Is ze bang voor mensen? Dat kan ook een reden zijn om niet uit de kooi te komen als er mensen (jullie) in huis zijn. Dan is een schuilmogelijkheid in de ren zeker aan te raden. Als ze nog maar zo kort bij jullie is en bang is zou ik haar de komende weken zoveel mogelijk niet benaderen. Sowieso nooit oppakken (dat vinden vrijwel alle konijnen letterlijk doodeng, dus pak ze alleen op als je bijvoorbeeld naar de dierenarts moet). In een ren heeft ze ook meer mogelijkheid om jou een beetje op een afstand te houden als ze bang is. In een kooi kan ze jou niet op afstand houden als je bij de kooi bent. Als ze in een ren zit kan ze op haar eigen tempo voorzichtig bij jou komen kijken. Bijvoorbeeld als je een brokje uit je hand aanbiedt. Omdat ze in een ren jou uit de weg kan zal ze eerder minder bang worden dan wanneer je ze in de kooi hebt. In de ren is contact met jou vrijwillig (zo lang je haar dan ook de mogelijkheid geeft om weg te huppen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .