Ga naar inhoud

Mijn voedster Lotharinger konijn is qua gewicht te licht.


Chicobunny

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

Ik weet niet of ik het bij deze topic moest doen of bij voeding, anders lees ik het wel!

Ik heb 2 Lotharinger konijnen. De ram is een kruising lotharinger/duitse reus, super goed op gewicht. 

Maar mijn Lotharinger voedster is sinds 5 maanden alweer 600 gram verloren en weegt nu nog 4,015 kg. Voor een grote ras is dat te licht. Ik heb de dierenarts gebeld en die zegt dat ik goed moet kijken wat ze eet. Maar ze eet prima. Samen met haar partner eten ze s'ochtends 2 volle handen bicks met wat konijnen snoepjes en s'avonds geef ik ze hooi te grote van hun eigen lengte. En af en toe wat geschikte groentes erbij. Dus best veel. Hebben jullie misschien tips om mijn voedster weer wat op meer gewicht te krijgen? Is er speciale voeding bijvoorbeeld wat haar misschien wat meer doet groeien? Ze is verder gezond en een happy konijnen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

Hoe oud is ze? Is medische oorzaak uitgesloten? Gebit goed nagekeken? Geen wormbesmetting?

 

In dit artikel staan veel tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/dun-konijn-laten-aankomen/

Ze wordt in april 2.   

5 maanden geleden ben ik ook al naar de dierenarts geweest en waren haar tanden goed. Haar ontlasting is ook goed.  Hoe kan ik zien qua wormen?? Want ze krijgt altijd al haar vaccinaties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt ze, en eet ze, evenveel als toen ze nog op goed gewicht was? 

 

Als ze nog steeds evenveel eet zou ik toch aan iets medisch denken. Inderdaad bijvoorbeeld wormen. Je kan daarvoor de keutels laten onderzoeken. Als je daarvoor een blindedarmkeutel vindt neem die dan zeker mee, daar schijnen de wormen het vaakst in te zitten. In de gewone keutels is het niet altijd te zien. 

 

Bij extreem afvallen in korte tijd kan er ook aan EC gedacht worden. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html Ik heb een konijn gehad die dat ook had. Nou is 5 maanden niet echt een korte tijd, maar 600 gram is best veel. Zeker als er geen aanwijsbare reden voor is. Zowel wormen als EC worden met onder andere Panacur/Fenbendrops behandeld. Ik zou dit eens met je dierenarts bespreken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Lienappelsien:

Krijgt ze, en eet ze, evenveel als toen ze nog op goed gewicht was? 

 

Als ze nog steeds evenveel eet zou ik toch aan iets medisch denken. Inderdaad bijvoorbeeld wormen. Je kan daarvoor de keutels laten onderzoeken. Als je daarvoor een blindedarmkeutel vindt neem die dan zeker mee, daar schijnen de wormen het vaakst in te zitten. In de gewone keutels is het niet altijd te zien. 

 

Bij extreem afvallen in korte tijd kan er ook aan EC gedacht worden. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html Ik heb een konijn gehad die dat ook had. Nou is 5 maanden niet echt een korte tijd, maar 600 gram is best veel. Zeker als er geen aanwijsbare reden voor is. Zowel wormen als EC worden met onder andere Panacur/Fenbendrops behandeld. Ik zou dit eens met je dierenarts bespreken. 

Ze is altijd al wel een smal konijn geweest. Ik heb nu zelf een weegschaal aangeschaft om haar goed in de gaten te houden. 

Ik zal haar komende week nog even meer eet momenten geven en weeg ik haar donderdag weer. Als ze dan nog weer is afgevallen zal ik de dierenarts bellen voor een afspraak en haar keutels mee laten nemen en de dingen voorleggen die jij beschrijft. dankjewel!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden zei Chicobunny:

Ze wordt in april 2.   

5 maanden geleden ben ik ook al naar de dierenarts geweest en waren haar tanden goed. Haar ontlasting is ook goed.  Hoe kan ik zien qua wormen?? Want ze krijgt altijd al haar vaccinaties

 

Vaccinaties helpen tegen virusziektes als myxomatose, VHS/RHD-1 en VHS/RHD-2. Dat zijn ziektes die overgebracht worden door wilde konijnen, muggen en andere stekende insecten, en ook aan je kleding. Die vaccinaties helpen niet tegen wormen of andere ziektes. Nou zijn myxomatose en VHS/RHD 1&2 wel drie ziektes die ernstig, pijnlijk en dodelijk zijn, en in heel nederland voor komen. Dus het vaccineren elk jaar is een heel goed idee. Alleen heeft dat geen invloed op / niets te maken met gewichtsverlies. Dat zou dus ergens anders door moeten komen.

 

Gebitsproblemen / wormen, en inderdaad ook EC zijn dan veel voorkomende oorzaken.  Maar het kan eigenlijk (of helaas) vanalles zijn. Een konijn dat goed eet, voldoende eet, zou niet zomaar moeten afvallen, niet zo veel. Er is dan eigenlijk altijd wel een achterliggende reden. 

 

Hier wat leesvoer over de dingen die ik hierboven noem:

myxomatose VHS/RHD 1&2:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/myxomatose-vhs/

 

EC:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Encephalotozoon-cuniculi/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .