Ga naar inhoud

Wortelkanaalbehandeling bij konijn?


Bloempje&Caramel

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Laatst is mijn Bloempje geholpen aan haakjes. Nu doet ze het weer super goed gelukkig! Maar vanochtend kwam Caramel niet op zijn eten af. Hij wilde geen brokjes, geen hooi, en zelfs geen wortelloof. Hij lag af en toe met een houding die ik herkende van Bloempje toen ze buikpijn had. Meteen de DA gebeld, we moesten dwangvoeren. Dat hebben we ook gedaan. Vanmiddag 14:30u hebben we een afspraak. Zelf denk ik eigenlijk weer aan haakjes, omdat het bij Bloempje ongeveer hetzelfde ging. Natuurlijk kan het ook wat anders zijn, ik bedoel, ik ben geen dierenarts dus ik kan dat niet goed beoordelen. 

 

In ieder geval: ik las dat haakjes heel vaak terugkomen, vooral bij konijnen met een scheef gebit. Aangezien Bloempje dat heeft (en Caramel niet volgens de DA) verwacht ik dat dat gaat gebeuren. 

Nu is het zo: mijn ouders hebben een niet heel hoog inkomen, uiteraard wel genoeg voor de konijntjes, maar stel dat het eens in de maand zou moeten gebeuren dan wordt dat wel lastiger voor ons. (Voor de duidelijkheid: ik zit nog op school) 

Ik had wel op internet gelezen dat er tegenwoordig een wortelkanaalbehandeling mogelijk is bij konijnen, waardoor de kiezen stoppen met groeien. Ook had ik gelezen dat onder andere dierenkliniek Wilhelminapark dat doet. Waarschijnlijk loop ik te hard van stapel en hoeft ze niet eens nog een keer geholpen te worden aan haakjes, maar goed, ik wilde alvast even peilen voor als het wel nodig zou zijn. Dus mijn vraag is: Hebben jullie ervaring met een wortelkanaalbehandeling bij konijnen en zo ja, zijn er risico’s, en welke kosten zijn daar ongeveer aan verbonden? 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend hebben we Caramel opgehaald, hij had nog niet echt gegeten bij de DA vannacht. Maar het is natuurlijk super stressvol daar. Dus de assistente had hem daar nog 1 keer critical care gegeven. Toen hij thuis was moest hij echt even bijkomen, maar daarna begon hij aan het hooi! En vanavond heeft hij al zijn brokjes opgegeten. Hij is dus weer helemaal de oude!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Domino volgens mij. 

 

Maar is het bij jouw konijn wel aan de orde? Bij 1 keer haakjes weghalen klinkt het wat voorbarig. Dat hij haken had vanwege een verkeerde stand van de kiezen is natuurlijk niet fijn, maar ik zou dan eerst eens afwachten hoe snel het weer terugkomt. Je kan het het beste met de dierenarts bespreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Lienappelsien:

@Domino volgens mij. 

 

Maar is het bij jouw konijn wel aan de orde? Bij 1 keer haakjes weghalen klinkt het wat voorbarig. Dat hij haken had vanwege een verkeerde stand van de kiezen is natuurlijk niet fijn, maar ik zou dan eerst eens afwachten hoe snel het weer terugkomt. Je kan het het beste met de dierenarts bespreken.

Ja we gaan zeker afwachten hoe snel het terug komt, en overleggen met de DA. Ik wilde alleen alvast een beetje informeren, stel dat het nodig zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, nee bij mijn konijn zat er een abces bij de kieswortel van de achterste 2 bovenkiezen, waardoor zijn rechteroog er deels uit werd gedrukt. 

Die 2 kiezen zijn getrokken door de da en het abces is gespoeld vanaf de buitenkant. Doordat de onderste kiezen geen tegendruk krijgen zouden die niet meer doorgroeien. Wat tot op heden inderdaad zo lijkt te zijn (knijpt wel de handen dicht). Maar het is nu een jaar geleden. 

 

Wortelkanaal behandeling heb ik nog niet laten doen. Het lijkt op zich wel een goed idee, maar je moet wel weten dat zo'n kies dan ook dood is. Ik weet niet wat dat voor effect gaat geven op de langere duur. Dat zou je even na moeten vragen. Die kiezen van mijn konijn waren heel broos door die ontsteking enzo 

Succes met je beslissing! Je kan altijd eerst kijken of je met voeding een en ander kan bereiken voordat je een ingrijpende operatie overweegt 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Domino:

Hey, nee bij mijn konijn zat er een abces bij de kieswortel van de achterste 2 bovenkiezen, waardoor zijn rechteroog er deels uit werd gedrukt. 

Die 2 kiezen zijn getrokken door de da en het abces is gespoeld vanaf de buitenkant. Doordat de onderste kiezen geen tegendruk krijgen zouden die niet meer doorgroeien. Wat tot op heden inderdaad zo lijkt te zijn (knijpt wel de handen dicht). Maar het is nu een jaar geleden. 

Ach jeetje! Gelukkig is het goed gekomen..

 

44 minuten geleden zei Domino:

Wortelkanaal behandeling heb ik nog niet laten doen. Het lijkt op zich wel een goed idee, maar je moet wel weten dat zo'n kies dan ook dood is. Ik weet niet wat dat voor effect gaat geven op de langere duur. Dat zou je even na moeten vragen. Die kiezen van mijn konijn waren heel broos door die ontsteking enzo 

Succes met je beslissing! 

Ja dat is waar. We weten ook nog niet zeker of we het gaan doen hoor, eerst even afwachten of het snel terug komt. En overleggen met de DA. 

Dankjewel!

 

48 minuten geleden zei Domino:

Je kan altijd eerst kijken of je met voeding een en ander kan bereiken voordat je een ingrijpende operatie overweegt 😉 

Ik was ook van plan om hun brokjes te mengen met een hardere brok, ik had op Bunnybunch gelezen dat dat ook mee kan helpen. Ze krijgen nu Science Selective, erg lekker, maar niet heel hard. 

Ik ben alleen een beetje bang dat ze de hardere brok niet opeten, omdat ze deze gewend zijn en ik heb het idee dat Selective wel echt heel lekker voor ze is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .