Ga naar inhoud

Nhd drinkt en plast heel veel.


Konijn24

Aanbevolen berichten

Mijn NHD voedster van bijna vijf maanden drinkt en plast erg veel. Ze drinkt op een dag een fles van 600 ml leeg. Ze doet haar behoefte op een kattenbak met back 2 nature, en die is dan helemaal nat, en haar achterste ook. Het rare is dat het pas geleden twee weken goed ging, en ze de normale hoeveelheid dronk en plaste. En nu is het ineens weer heel erg. Ze krijgt mountain hay hooi van de welkoop, en sinds vorige week vrijdag krijgt ze science selective. De dierenarts heeft haar onderzocht, en haar urine onderzocht maar kan niks vinden. In de urine was ook niets te vinden. Verder is ze wel gewoon gezond en heel actief. Ik had laatst een topic geopend dat ze te dun was, maar na haar gewogen te hebben is ze 1,5 kilo en 50 gram, dus haar gewicht is normaal. Haar vacht is wel wat minder mooi. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Aan de voeding kan het niet liggen denk ik. Ik maak me er best wel zorgen om. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje daar schrik ik van. Ik weet niet helemaal precies wat EC inhoud, maar wel dat het ernstig is en ze er blijvende schade aan over kunnen houden. Maar was er bij jouw konijn eerst ook niks te vinden en leek ze gezond? Ik ga het zeker met de dierenarts bespreken en dan een behandeling voor starten. Kan ik het dan nog voorkomen dat het helemaal over gaat? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is een parasiet, die heel veel konijnen meedragen zonder dat er problemen zijn. Bij een lage weerstand en/of stress kan het wel voor problemen zorgen, en dat zijn vaak van die wat vage tekenen, soms een slepend pootje, een wat scheef koppie, veel plassen, een waas in de ogen. Testen op EC heeft niet veel zin om dat het grootste deel van de konijnen de het wel mee draagt, maar niet alle konijnen hebben er ook daadwerkelijk last van. Aangezien het met een flinke (en specifieke) ontwormingskuur te behandelen is, het actieve deel tenminste, kun je bij twijfel dus beter maar behandelen. Per konijn verschilt het of er blijvende zichtbare schade is of niet. 

 

Hier staat meer info over EC

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Encephalotozoon-cuniculi/

 

En hier staat een behandelplan, is een website van een dierenartspraktijk met heel veel ervaring op het gebied van EC, die link zou je ook aan je eigen dierenarts kunnen laten lezen:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben meteen naar de dierenarts gegaan, en hij denkt nadat ik hem de site van het wilhelminapark heb laten lezen, ook aan e-cuniculi. Er is meteen een behandeling gestart. De dierenarts zegt dat omdat ze nog geen hersenschade heeft, het kan zijn dat ik er op tijd bij ben. Ik ben heel erg geschrokken en ben jullie erg dankbaar dat jullie zeiden dat het e-cuniculi kon zijn. Anders was het misschien wel te laat geweest. Ze is verder heel vrolijk, eet ook goed. Het enige wat ik dus aan haar merk is de hele dag drinken, ze drinkt wel 600 ml op een dag, en plast ook heel erg veel. De korrels van back 2 nature zijn vaak zo doorweekt dat ze het niet meer opzuigen. Kan een konijn er helemaal vanaf komen dat ik na de behandeling niks aan haar merk en ze dan gewoon gezond blijft? Dat er verder geen nare gevolgen komen? De dierenarts zei wel dat ze wel langere tijd aan de medicijnen zal moeten. Maar alles om haar weer helemaal beter te krijgen. Ben echt blij dat ik het weet, moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ik te lang gewacht had omdat ik het niet wist. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts zei eerst dat de kans op ec klein was. “Alles is tegenwoordig ec”. 

Saartje had zo’n dorst dat de glessen telkens leeg waren en als ik kwam voeren ging ze eerst drinken en dan pas eten. Na een week was ze opeens ook verlamd aan de achterpoten. Ik had zelf medicatie in huis, dus ben toen gelujk gestart. Ze is redelijk hetsteld, maar bleef wel altijd zwak en terug in de groep lukte ook niet meer. 

Ik heb geen ervaring met het herstel na alleen veel drinken als klacht. En je moet natuurlijk ook nog afwachten of de diagnose klopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap die reactie van de dierenarts wel, maar ik denk dat het iets is wat vrij eenvoudig uit te sluiten is door gewoonweg te gaan behandelen. Dus waarom niet?

Een van mijn oppaskonijnen had af en toe natte/vieze achterpoten. Meer niet, geen klachten, verder helemaal gezond, haar kontje verder schoon. Nadat er vanalles onderzocht was door de dierenarts, van blaasproblemen, wormen, urineweginfecties, tot de gewrichten aan toe (als in "misschien kan ze haar achterpoten niet goed wassen), maar niets gevonden kon worden, voor de zekerheid EC behandeling gestart, zo van, het lijkt het niet te zijn maar we kunnen het maar beter uitsluiten.  Bleek dat dus toch te werken, toch EC dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn drinkt ook in eens heel veel, en plast gigantisch.

Nu is het bij mij ook de urine onderzocht, maar bij haar kwam eruit dat de ph-waarde te laag was en zij de urine niet goed concentreert. Dus bij haar wordt er maandag onderzocht of het met de nieren te maken heeft.

 

Ik weet niey of dat bij jou ook zo is? PH-waarde ook goed??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ja de ph waarde was ook goed. In de urine is niks gevonden. Inmiddels al een tijdje bezig met behandeling tegen EC met panacur. Helaas merk ik nog geen verschil, ze drinkt 600ml met gemak op en plast heel erg veel. Ik weet niet wat beter is, haar na die 600ml water laten wachten tot de volgende voedertijd, of iedere keer bijvullen. Anders krijgt ze misschien veel te veel. Want bij mensen heb ik ook weleens gehoord dat ze bij veel te veel water, watervergiftiging kunnen oplopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn van 2.3 kilo en die drinkt bijna 800ML per dag.

En konden ze ook niks vinden, en mijn dierenarts zei: gewoon laten drinken, als ze zoveel drinkt, zal ze dat nodig hebben.

Nu heb ik een ander konijn en die wordt behandeld tegen ec, en nu lijkt t bij haar ook minder drinken te worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .