Ga naar inhoud

Minder eten


PriscillaHappy

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een konijn van 8 maanden oud. Ze krijgt momenteel suprême selective. Ze eet al een tijdje niet meer optimaal, voorheen viel ze mij zowat aan dat ik weer voer had nu doet ze dat niet en eet ze ook niet gelijk. De volgende ochtend wanneer ik haar weer voer geef zit er nog wel wat voer in. Ik geef haar niet zo veel eten omdat ze het niet opeet, ook krijgt ze wel groente maar niet mega veel. Ze krijgt onbeperkt hooi maar ook eerst had ze haar voerbal al binnen 4 uur op, nu doet ze daar zeker maximaal 2 dagen mee. Ze drinkt wel, komt uit haar hok, is actief en heeft mooie keutels. Het weer is natuurlijk de laatste dagen (en nu) extreem warm. Komt dit door het weer of ligt dit ergens anders aan?

Groetjes Priscilla

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat geef je haar verder precies per dag en hoeveel? Op welke tijden en momenten geef je eten? Eet ze wel goed hooi? Hoeveel weegt ze? Zit het konijntje alleen?

 

Supreme selective kan vaak een stuk minder gegeven worden dan het voedingsadvies van 20 gram, zelf geef ik tussen de 8 en 15 gram per kg lichaamsgewicht (op het moment dan van het terra voer, maar hiervoor voerde ik ss en daar kregen ze ook die hoeveelheid van). Ook eten konijnen overdag niet zo heel veel, zeker niet met het warme weer. Ze zijn dan namelijk minder actief en verteren daardoor ook minder. In de ochtend en avond zijn ze wel actiever en hebben ze als het goed is wel gewoon zin in eten. Konijntjes die alleen zitten eten vaak slecht. Een maatje zorgt er echt voor dat konijnen actiever worden, dus meer eetlust hebben en zien eten doet eten.

 

 

Een voorbeeld voerschema zou kunnen zijn:

In de ochtend

- brokjes (bijv 15-20 gram per kg lichaamsgewicht, normaalgezien wat een volwassen konijn binnen 20-30 minuten opeet)

- hooi

 

In de avond
- groenvoer (ong. 20-40 gram per kg lichaamsgewicht)

- hooi

 

Je zou nu in de zomer ook nog kunnen wisselen, dat je in de avond de brokken geeft (=iets zwaarder om te verteren) en juist in de ochtend groenvoer.

 

Verder kan het ook een teken zijn dat er iets  beginnend mis is. Last van rommelende darmen (beginnend gas of verstopping)? Wormbesmetting? Beginnende haakjes? Een dierenartscheck kan dus zeker aan te raden zijn, mocht het iets medisch zijn kun je er bij konijnen beter maar op tijd bij zijn, dan wanneer ze echt duidelijk laten zien dat ze ziek zijn. Dan is het namelijk vaak gelijk een spoedgeval.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt het suprême selective voer voor volwassen konijnen ze krijgt ongeveer 30 gram, ze zit wel alleen maar krijgt enorm veel aandacht, ik zie haar wel eens eten maar het gaat niet erg snel, hiervoor at ze gelijk alles op, zat zelf inderdaad al te denken aan het warme weer, ze krijgt onbeperkt hooi en groenvoer ook maar niet veel aangezien je het ook moet opbouwen en ze niet alles opeet. Het kan er ook mee te maken hebben dat er steeds zaagsel in haar bakje ligt (schopt ze er zelf in) en niet meer lust, elke keer haal ik het er ook uit wanneer het erin ligt. Haar tanden zijn niks mis mee, keutels zijn goed, maar kijk het even aan, als het na het warme weer niet over is zal ik toch wel naar de dierenarts gaan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei PriscillaHappy:

Ze krijgt het suprême selective voer voor volwassen konijnen ze krijgt ongeveer 30 gram, ze zit wel alleen maar krijgt enorm veel aandacht, ik zie haar wel eens eten maar het gaat niet erg snel, hiervoor at ze gelijk alles op, zat zelf inderdaad al te denken aan het warme weer, ze krijgt onbeperkt hooi en groenvoer ook maar niet veel aangezien je het ook moet opbouwen en ze niet alles opeet. Het kan er ook mee te maken hebben dat er steeds zaagsel in haar bakje ligt (schopt ze er zelf in) en niet meer lust, elke keer haal ik het er ook uit wanneer het erin ligt. Haar tanden zijn niks mis mee, keutels zijn goed, maar kijk het even aan, als het na het warme weer niet over is zal ik toch wel naar de dierenarts gaan 

Super veel aandacht???

Maar niet als jij werkt/school gaat en als jij slaapt? Dat is gemiddeld gezien al 16 uur.

Dus dat betekend dat hij/zij MAAR 8 uurtjes aandacht krijgt.

Maar dat zal nog minder zijn, want je moet ook naar de winkel en je gaat ook wel eens weg!

Een konijn alleen is alleen en eenzaam! En dus zielig! Een konijn alleen is geen konijn! Neem er alsjeblieft een maatje bij, en die haal je bij de opvang!!

 

Hoe weet jij zo zeker dat er met het gebit niks mis is? Heeft de dierenarts er al naar gekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei dexenbobbi:

Denk dat er weinig aan de hand is hoor. Ik geef zelf wel minder biks. Dex weegt 2 kilo en krijgt per dag zo’n 15 gram. Geef ik hem meer dan wordt hij te dik en eet hij ook minder hooi en groen.

 

Zal de warmte zijn. Zolang ze gewoon eet, drinkt en poept is er geen reden voor alarm.

Ik wacht het gewoon af, ze drinkt en eet wel is en heeft goede ontlasting, ook is ze wel actief en erg blij (desondanks ze alleen zit kan een konijn ook blij zijn!) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei PriscillaHappy:

Iedereen heeft een eigen mening over een konijn alleen houden of niet hier wil ik geen discussie over hebben.

Dat is geen mening. Kijk maar naar de natuur. Ooit een wild konijn alleen zien leven?

 

Ik zou het eten wel goed in de gaten houden als ik jou was. Het kan best door de warmte komen, maar er zou natuurlijk ook iets anders aan de hand kunnen zijn. Maar goed, jij weet uiteraard dat als ze helemaal niet eet, ze dan wel onmiddellijk naar de dierenarts moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei PriscillaHappy:

Iedereen heeft een eigen mening over een konijn alleen houden of niet hier wil ik geen discussie over hebben. Ik volg een opleiding voor dierverzorging ik ga hierna de para opleiding volgen, ik heb al genoeg geleerd over hoe een gebit en goed en gezond uit ziet. 

Dit is niet waar!

Jij kan zonder verdoving niet de achtste kiezen van een konijn bekijken!

Ik heb t zelf meerdere keren meegemaakt. Precies t zelfde als wat jij nu beschrijft, de dierenarts kon niks zien door gewone controle en onder verdoving zagen ze t: het waren haken waardoor die minder at.

En de achterste kiezen kun je niet zien zonder verdoving!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei PriscillaHappy:

Ik wacht het gewoon af, ze drinkt en eet wel is en heeft goede ontlasting, ook is ze wel actief en erg blij (desondanks ze alleen zit kan een konijn ook blij zijn!) 

 

Dex leek ook blij toen hij alleen was, in totaal 9 maanden, maar ik sinds Bobbi er is pas echt het verschil in blijheid bij hem. Hij is er een leuker dier van geworden, en dat terwijl hij al leuk was!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .