Ga naar inhoud

Warmte


femmeke

Aanbevolen berichten

Hoi Hoi, tijdje geleden dat ik hier weer eens iets gepost heb.

Even de situatieschets: konijntjes zitten binnen in de woonkamer waar t sinds gister 29 graden is. Otje is een "loinhead" ofwel gewoon winkelfok met maantjes en een veel te dikke vacht van ondertussen 6,5 jaar jong. Tibbe is een hangoor dumpertje leeftijd onbekend maar zal minimaal 4 jaar jong zijn ondertussen. Ik heb een ventilator aan staan met koelelementen ervoor, op hun favoriete plekjes liggen bevroren flessen. Natte handdoek ook al geprobeerd maar daar gaan ze niet echt op liggen. Ik doe dus vrijwel alles dat mogelijk is om ze maar koel te houden. 

Echter sinds gister avond merk Ik dat Otje het er echt heel erg moeilijk mee heeft. Heb haar gister moeten afkoelen met natte doeken en toen ze weer wat meer in der normale doen zat ben ik constant bezig om de oortjes nat te maken zodat ze wat meer kan afkoelen. Maar merk dat ze nu weer wat begint op te warmen en wat lomer dan anders is. Nog geen alarm bellen trouwens ze reageert verder nog normaal maar merk gewoon dat ze er moeite mee heeft.

 

Nu komt de vraag en ik weet echt niet of het gewoon echt een domme vraag is of dat het best slim bedacht is... heeft het zin om haar vachtje korter te knippen? Ze heeft namelijk een ontzettend dikke stugge vacht met nog meer ondervacht. Ik weet niet of het zin heeft en weet verder ook echt niet meer wat ik nog kan doen. Koelere plek is er in huis niet overigens. Ik hou der zo veel mogelijk in de gaten en doe er echt alles aan om der af te laten koelen. 

 

Alvast bedankt voor het mee denken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat bevroren flesjes in het hok gelegd, evt met een handdoek er om heen. Ook een nat washandje even in de vriezer gelegd en in het hok. En het ding om ijsblokjes te maken (Gevuld) in zn hok, gaat ie lekker aan likken. Of de vacht knippen kan & helpt weet ik niet maar wellicht helpt dit ook wat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een natte handdoek is verleidelijk met dit weer, maar dit vocht kan gaan broeien in de vacht. Vliegen zullen er eitjes in leggen en de maden eten je konijntje van binnenuit op. Goed ermee oppassen en regelmatig het kontje controleren!

 

tegels of bakstenen in de vriezer koelen ook goed af. Je kunt een soort muurtje maken. Af en toe een plakje komkommer of andere waterrijke groente geven vinden ze ook lekker! Je kunt dan gelijk even polsen hoe het gaat. 

 

Mijn konijnen hebben gisteren 35 Gr overleefd (met ventilator op hun ren gericht). Ze staan buiten. Ze kunnen wel iets hebben hoor! Probeer ze lekker met rust te laten deze dagen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach gossie! Heeft ze alleen wat wilde plukken of is het echt een langhaar zoals een Teddy konijn? Als ze de vacht van een Teddy heeft kan knippen wel helpen denk ik, ik weet dat er veel Teddy eigenaren zijn die dat doen.

 

Ik weet niet hoe chill jouw konijn is, maar mijn konijnen zouden erg van slag raken als ik ze steeds nat zou maken en daar krijgen ze het ook weer heet van. Ik zou d'r gewoon koelelementen blijven geven en die regelmatig verversen. Misschien is een icepod speciaal voor konijnen (zie webshop van Bunnybunch) een goed idee, daar kunnen ze ook echt op gaan liggen, lekt niet en is knaag/sloop proof! Op een flesje kunnen ze niet liggen, alleen er tegen aan. En die koelen sneller af vind ik.

 

Verder is het wel normaal dat ze lomer zijn met de warmte. De mijne liggen ook op apegapen overdag. Vooral mijn voedster van 4 jaar ligt erg te hijgen dan. Maar 's avonds knappen ze altijd weer op. Zolang ze eten en drinken is er niks aan de hand denk ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Allen bedankt voor de reacties maar helaas zit er geen antwoord bij waar ik echt iets mee kan.

@tam86 ze zitten binnen, vliegen komen bij mij niet in huis. Ik heb 2 zorgennijntjes die helaas niet zo veel kunnen hebben.

 

@Piku ze is geen teddy, gewoon een rasloos konijntje met een veel te dikke vacht die in de winkel verkocht worden onder de benaming leeuwenkopje ;) Icepod heb ik jaren geleden gehad, daar doen ze niks mee behalve kapot maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnenvacht isoleert, zowel in de zomer (tegen warmte dus) als in de winter (tegen kou). Zeker niet natmaken dus; dan verminder je die functie. 

29 graden is warm, maar zelfs 38 graden ging hier goed met een langere/dikkere vacht. (Die overigens wel geknipt is, maar gewoon vanwege de lengte en onhandigheid ervan. 

Gewoon met rust laten. Zorgen voor goed eten 's morgens en 's avonds als het afkoelt en overdag slapen ze de warmte door. Meer waterrijke groenten geven dan normaal: ook niet doen, daarmee vergroot je de kans op dunne poep en dat wil je nu zeker niet hebben. Konijnen zweten niet en hebben dus ook geen extra vochtverlies zoals mensen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de vacht nat maken doe ik ook niet, alleen als ze echt te warm word maak ik de oortjes een beetje nat zodat ze iets sneller warmte kwijt kan.

vind het zo lastig, zie echt dat ze er onwijs veel moeite mee heeft maar kan gewoon echt niet meer doen dan ik nu al doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .