Ga naar inhoud

Mijn konijntje is ziek - haakjes


Aanbevolen berichten

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Inderdaad, lusteloos blijven zitten, niet willen eten, dat is een spoedgeval.

 

Vorige week had één van mijn konijntjes het ook, en ze bleek pijn te hebben in haar mond, door haakjes op de kiezen. Daardoor wilde ze niet eten. Gelukkig is het weer opgelost, de haakjes zijn door de dierenarts weggevijld en nu eet ze weer goed en heeft ze geen pijn meer. Beterschap voor jouw konijntje! Laat je weten wat de oorzaak was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee @Marjoleink ik ben net terug van de dierenarts en ze heeft idd haakjes op haar kiezen, we hebben nu alvast een afspraak gemaakt voor vanavond om 19:45 om haar waarschijnlijk Te laten inslapen. Nu heeft ze pijnstillers gekregen en ligt ze nog voor de laatste uurtjes in de ren. We kregen nog extra tijd want vanavond moeten we bedacht hebben of we haar laten inslapen of dat we een behandeling laten doen voor iets van 200 euro wat ik er natuurlijk voor over heb! Alleen er is wel veel kans als we die behandeling doen dat het over een paar maanden weer terug komt en dat we het dan weer moeten doen (en zo gaat het maar door) weten jullie wat het beste is? Ik denk om haar te laten inslapen alleen ik zit er echt heel erg mee omdat 4/5 weken geleden mijn andere konijntje is ingeslapen door maden

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

200 euro voor haakjes? Inslapen? Ehhh.. ik was vorige week 80 euro kwijt voor een "uitgebreide fotosessie van de binnenkant van mijn konijn" en het haakjes bijwerken.... Ok, qua prijs voor de foto's ben ik denk ik wel gematst door de dierenarts. Maar haakjes behandelen is echt geen dure ingreep. Het is ook geen grote ingreep, er is vaak wel een verdoving nodig, zodat de dierenarts goed in de bek kan kijken. Er zijn zelfs dierenartsen die dat zonder verdoving kunnen, maar dat ligt ook een beetje aan het konijn en hoe ervaren de dierenarts er allemaal in is. Dan vijlen ze de haakjes weg, wordt het konijntje weer wakker gemaakt en kan hij/zij er weer even tegen aan. 

 

Inslapen is niet nodig als alleen haakjes het probleem zijn, dat was bij mij niet eens een optie geweest. Met goede voeding (veel hooi) kun je het vaak echt wel langere tijd uitstellen voor de haakjes terug komen.  Pas als het echt op termijn te erg wordt, of de problemen groter zijn dan alleen haakjes, dan pas wordt inslapen een optie wat mij betreft. Ik zou haar dus niet laten inslapen, of er moeten echt meer problemen met het gebit zijn, dat het echt een complex geval is en er echt kies-extracties nodig zouden zijn. Maar zijn er dan nu al foto's gemaakt om dat te bekijken?

 

Heel eerlijk denk ik dat ik een andere dierenarts zou zoeken, ik twijfel of deze veel konijnen behandeld.

 

Mocht je willen lezen over mijn konijn (incl. foto's ook van hoe ze de haakjes nakijken en bijwerken), zie dit topic:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee ja, de dierenarts zei dat de haakjes weghalen iets van 80/90 euro waren, en dan komen er allemaal medicijnen bij kijken zeiden ze en dat we dan zo rond de 150 / 200 euro zaten.

maar de dierenarts zei ook dat als we die haakjes weghalen, dat ze na 1-2 maanden weer zouden kunnen terug komen.

hebben ze dat ook bij jou gezegt? Of klopt het wel? En kan ik dan nu nog naar een andere dierenarts of niet want ik weet dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De haakjes bij Charlie zijn nu weg en ik verwacht wel dat het ooit een keer terug komt, maar niet op korte termijn. Misschien over een paar maanden. Met geluk misschien pas over een jaar. Bij Charlie was het niet zo erg, dus ik verwacht niet dat het bij haar snel terug komt. Dat kan per konijn wel een beetje verschillen, het ligt er aan hoe goed hooi ze eten, wat voor voeding ze krijgen en hoe de kiezen op elkaar aansluiten. Wij gaan volgende maand ook op vakantie, en ik geef natuurlijk goede instructies aan de vakantie oppas door, maar ik verwacht niet dat het dan al terug is.

 

Maar ik zou geloof ik toch kijken of je een dierenarts met meer konijnen-ervaring kan vinden dan deze.  Kwam het inslapen idee van de dierenarts uit of van jullie uit?

 

Ik vind 200 euro ook echt wel heel veel. Dat heb ik nog niet eens voor de castratie van mijn voedster betaald, en dat is toch een flinke buikoperatie. Haakjes wegvijlen is een simpele ingreep die weinig tijd en weinig medicijnen kost. Ik weet niet of andere bunnybunchers dat er wel voor betalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts waarschuwde begin vorig jaar al voor beginnende haakjes, en pas vorige week had Bunny er zoveel last van dat ze stopte met eten. Dierenarts heeft de kiesjes gevijld en een pijnstiller gegeven. 35 euro en 2 uur later was ze helemaal opgeknapt. Dus ik schrik ook nogal van dit verhaal.

Ik zou naar een andere dierenarts gaan. Hier op het forum staat een lijst met konijnkundige dierenartsen, dan kun je zelf kijken welke er bij jou in de buurt zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik deel de mening van de anderen. 200 euro voor alleen het wegslijpen van haakjes is echt heel veel, zelfs met pijnstillende of medicatie om de darmen wat te stimuleren. Het ligt er ook een beetje aan waar je woont en elke dierenarts heeft andere prijzen, dus rond de 100€ is niet gek, maar 200€ of gelijk al inslapen.... jeetje, dat is nogal wat.

En ja, haakjes kunnen wel terugkomen. Dat wisselt een beetje per konijn. Ik ken een konijn dat  om de 6-8 weken terug moet komen bij ons om te laten slijpen (maar het is echt een korte ingreep en het slijpen doet geen zeer. Het konijn knapt er altijd weer gelijk van op. ) maar ik heb bij mijn eigen konijnen ook wel eens beginnende haakjes gehad die daarna nooit meer echt teruggekomen zijn. Ik laat het bij vaccinaties wel altijd even controleren.  Het kan wel zo zijn dat als ze vaker terugkomen het konijntjes sowieso wat meer last heeft van gebitsproblemen (door bijvoorbeeld een verkeerde stand van de kiezen), maar dat hoeft niet per se het geval te zijn! Zolang het alleen haakjes zijn, is er niet zoveel aan de hand als je het gewoon af en toe laat wegslijpen.

Ik zou dus de haakjes  laten wegslijpen en ook eens gaan kijken of voeding kan helpen. Hooi, hooi en nog eens hooi is het toverwoord. En qua biks kocht ik voor mijn eerste konijn met haakjes Trovet, dat was wat harder en had wat meer kauw/maalbewegingen nodig. 

 

Inslapen zou voor mij - aan de hand van jouw verhaal - absoluut nog geen optie zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de meeste konijnen komt het ooit wel een keer terug ja. Maar als je een konijn aanschaft ben je toch verplicht er voor te zorgen als hij iets mankeert. Het konijn mag dan wel goedkoop zijn in aanschaf, de verzorging en het onderhouden van je huisdier hoort er toch echt bij en ja, dat kost geld. Gebitsproblemen komen behoorlijk veel voor bij konijnen. Ik denk dat bijna niemand zijn konijn laat inslapen om haakjes, niet bij een eerste keer.

 

Als een konijn op leeftijd raakt, en naast haakjes nog meer problemen krijgt, of als de termijn tussen dat de haakjes terug komen steeds korter wordt, dan is er vaak wel een grens tot waar je wil behandelen, en dat het niet meer konijnwaardig is. Verder zijn er ook echt complexe gebitsproblemen bij konijnen mogelijk, vaak dingen als kieswortels die verkeerd groeien, waardoor de gebitsproblemen heel vaak voorkomen, en bijvoorbeeld ook kaakabcessen veroorzaken, dat zijn echt dure behandelingen en lange wegen die je te gaan hebt. Plus dat herstel van dat soort operaties ook moeilijk is. Als dat aan de hand is, dan zou ik inslapen snappen. Maar bij jouw konijn zijn nog niet eens foto's gemaakt.

 

Haakjes zijn vaak vrij goedkoop bij te werken door een dierenarts, de 80 euro die ik betaalde was inclusief meerdere rontgenfoto's, wat het duurder maakte. Ik gok dat ik bij mijn dierenarts normaal tussen de 25 en 50 euro kwijt zou zijn voor simpelweg haakjes bijslijpen. Als je dat één of enkele keren per jaar hebt, is dat zeker nog te doen en ook maar een kleine ingreep voor konijnen. Zeker als je een dierenarts hebt die veel konijnen behandeld en er dus ervaren in is, zou dat echt geen groot probleem moeten zijn.

 

Brood zou ik direct van het menu schrappen. Dat is geen konijnenvoer en zeer slecht voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik ga nu kijken welke dierenartsen betere ervaring hebben, en waarbij het haakjes slijpen ook een normale prijs heeft en ik ga er nog echt alles voor laten doen om haar nog een heel mooi leven te geven (ze is nu trouwens 4) 

wij geven altijd hard oud brood aan de konijnen, al de 3 jaar al gegaan dus kan je dat nog vervangen voor iets anders en voor wat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .