Ga naar inhoud

Begin van de week sterilisatie, nu konijn ineens achteruit


Ciatach

Aanbevolen berichten

Begin van de week (maandag) is mijn voedster Bounty onder het mes geweest en is ze gesteriliseerd.

Het ging wat moeizaam maar donderdag waren al haar keutels weer normaal en donderdag op vrijdagnacht had deze topper zelfs haar brokken allemaal weer op.

 

Te vroeg gejuicht blijkbaar, want gisteren leek ze niets te willen eten. Vannacht onrustig en minder alert dus mijn vermoeden was gas.

Vanochtend, zaterdagochtend, naar de dierenarts geweest. (Een andere dan van de sterilisatie, ivm wisselend spoedrooster van dierenartsen in de weekenden in de regio hier.)

 

Deze heeft haar een darmstimulerend spuitje gegeven en cisaral meegegeven. De maag was vrij leeg en er waren keutels in de maak, wat de dierenarts zei te voelen.

Op de terugweg naar huis ging er prompt een witlofblaadje in maar eenmaal thuis wil ze niks meer.. Ook dwangvoeren gaat nu moeilijk, ze lijkt niks meer door te slikken.

 

De inmiddels andere dierenarts van het weekendrooster geeft aan dat ze eigenlijk niets extra's kon doen dat dat..  Ze gaat niet achteruit (niet suffer), maar ook zeker niet vooruit. ik heb al zit te Googlen over buikmassages.. ik voel me heel machteloos en weet niet goed wat ik op dit moment voor mijn konijn kan betekenen. :( Weten jullie nog iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook benieuwd hoe het met haar gaat, wat je omschrijft van goed naar slecht komt bij mij zelden voor en als het voor komt is het meestal echt niet goed. 

Ik hoop dat het bij haar in dit geval gewoon domweg wat gas oid is, maar heb een paar keer mee gemaakt dat de stomp is gaan rommelen waar de baarmoeder weggehaald is, het probleem is dat je daar niks tegen kan doen. Ook heb ik wel eens mee gemaakt dat er een slag in de darmen is gekomen, maar meestal is dat vlak na de sterilisatie. 

Buikmassages zou ik mee oppassen nu, omdat er natuurlijk wel een wond zit. Ik zou vragen om een röntgenfoto om te zien of er ergens massa aanwezig is of iets van gas.

Wat heb je nu nog qua medicatie mee gekregen? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Bounty is helaas vannacht overleden. :( Ik heb haar vrij laat nog naar de dierenarts gebracht waar zij, met nog wat pijnstilling en vocht, voor de nacht mocht blijven.

 

2 uur geleden zei Domino:

Hoe gaat het nu met je konijn? Hebben ze haar gebit ook gecontroleerd? En hoe was haar temperatuur? 

 

Het gebit hebben ze niet gecontroleerd. Haar temperatuur was aan de lage kant, wat beter leek nadat ze een heat pad erbij had.

 

2 uur geleden zei Aniek:

Ik ben ook benieuwd hoe het met haar gaat, wat je omschrijft van goed naar slecht komt bij mij zelden voor en als het voor komt is het meestal echt niet goed. 

Ik hoop dat het bij haar in dit geval gewoon domweg wat gas oid is, maar heb een paar keer mee gemaakt dat de stomp is gaan rommelen waar de baarmoeder weggehaald is, het probleem is dat je daar niks tegen kan doen. Ook heb ik wel eens mee gemaakt dat er een slag in de darmen is gekomen, maar meestal is dat vlak na de sterilisatie. 

Buikmassages zou ik mee oppassen nu, omdat er natuurlijk wel een wond zit. Ik zou vragen om een röntgenfoto om te zien of er ergens massa aanwezig is of iets van gas.

Wat heb je nu nog qua medicatie mee gekregen? 

 

Het meest rare vond ik ook dat de ene dierenarts aangaf dat het buikje leeg was, en de andere vol. Enorm vervelend dat zoiets in het weekend gebeurd en je niet naar je eigen DA kan... Ik ga het straks nog eens navragen als ik d'r mag ophalen.

 

36 minuten geleden zei Piku:

Hebben ze infectie uitgesloten?

 

Nee, dit is helaas niet gebeurd.

 

 

Bedankt allemaal. Rust zacht lieve Bounts.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach jeetje wat ontzettend sneu, sterkte met het verlies.

Ik ben bang dat het een complicatie was waar heel moeilijk wat aan te doen was. Met darmen draaien heb ik wel is weer laten opereren, maar dan zijn vaak de darmen binnen no time al afgestorven en je kan niet als met hond of kat er een stukje tussenuit kan halen. En bij verkleving van de stomp ben je ook machteloos, want dat stopt eigenlijk niet.

Natuurlijk zijn er nog tal van andere oorzaken, maar de meeste complicaties na eerst herstel kan je niks aan doen, laat ik zo zeggen het is mij nooit gelukt en ik laat er gemiddeld 200 per jaar steriliseren en ook al gebeurd het zelden, het blijft zo enorm vreselijk rot.

Nogmaals heel veel sterkte, je hebt echt gedaan wat je kon. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .