Ga naar inhoud

Ervaring met beschadigde zenuw


kusjoyce_x

Aanbevolen berichten

(goede)middag allemaal,

 

Ik heb een brandende vraag waar ik al uren mee zit...

Mijn konijn Goldy, bijna 8 jaar oud (26 mei) had sinds vanmorgen een beetje last van ontlasting die bleef kleven aan zijn vacht. 
Nu had ik gelezen dat je dit zo snel mogelijk moet weghalen i.v.m. vliegeneitjes/maden. 
Vanmorgen heb ik het dan ook direct laten weken in lauw water en begon ik een beetje te borstelen om het 'los' te maken. 
Omdat er overal gras in de ren staat had ik hem op de bovenkant van het hok gezet (ongeveer 1 meter hoogte) zodat ik overal goed bij kon. 
Meneer bleef keurig zitten, was heerlijk rustig en ik was ook al bijna klaar. Totdat hij zomaar omhoog van het hok af sprong...
Ik had het totaal niet aan zien komen. Omdat hij dus zo lekker rustig stil zat, het was ook niet zo dat hij probeerde te lopen en eraf viel o.i.d.
Hij landde op zijn rechter zijkant en meteen zag ik al dat het niet goed zat. Hij probeerde weg te lopen, maar zijn achterkant bewoog niet mee. Deze 'sleepte' er als het ware achteraan. 
Ik heb meteen de dierenarts gebeld voor een spoedafspraak. 
45 minuten later kon ik er al terecht en de dierenarts heeft hem helemaal onderzocht. Eerst uitgebreid gecheckt of er niets gebroken was en daarna ook of er nog wel gevoel in zat. 
Het blijkt dat hij aan zijn rechter achterpoot een beschadigde zenuw heeft opgelopen, met de rest van zijn poten/lichaam is alles in orde. 
Bij de 'testjes' die gedaan werden voor het gevoel reageerde zijn rechter achterpoot wel, alleen veel langzamer dan de linker. 
De dierenarts heeft hem een spuitje gegeven met pijnstilling, ontstekingsremmer en vitamines erin. Hij moest nu rust houden in een beperkte ruimte met water en eten dichtbij. 

Het is de bedoeling dat ik het 2 - 3 dagen afwacht en kijk of hij dan weer kan lopen. Mocht dit niet het geval zijn moet ik hem laten inslapen. 
Omdat er niets gebroken is zag de dierenarts er nog wel een kans in om dit te proberen, maar kon niet met zekerheid zeggen of het dus echt ging werken. 

 

Wat ik me dus de hele dag al afvraag is: komt dit nog goed? 
Ik voel me zo ontzettend schuldig, dat ik met mijn goede bedoelingen hem dit heb aangedaan.. en het ziet er heel sneu uit. 

Natuurlijk weet ik dat jullie ook niet kunnen zeggen of dit goed komt of niet, maar heeft een van jullie hier misschien ervaring mee en kan mij hier meer over vertellen? 

 

Alvast heel erg bedankt. 

 

Liefs,
Joyce

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Geen ervaring mee. Ik zou ook wel heel alert zijn dat het geen EC blijkt te zijn. Een beknelde zenuw komt bij konijnen niet heel veel voor, EC helaas wel. ( info )

 

 

 

Ik denk dat je in dit geval geen gelijk hebt. Natuurlijk moet je altijd aan EC denken, maar als het dier nergens last van heeft voor de val en na de val met een poot sleept, lijkt het toch echt letsel door de val en geen acute EC. 

 

@TS: ik heb er geen ervaring mee. Ik wil je wel beterschap wensen voor je konijn. Voel je niet schuldig; een ongelukje kan nu eenmaal altijd gebeuren helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties tot dusver. Het is inmiddels dag 2, maar helaas is er niet veel veranderd.. 

Ik heb hem eigenlijk nog niet echt zien staan, hij ligt de volledige dag. 

Eten, drinken, poepen, etc. doet hij wel allemaal prima. Ook als je aan komt bij het hok probeert hij - voor zover hij kan - lekker actief te doen. (Vooral met de voorkant van zijn lichaam nu dus)

Morgen dag 3 en ik verwacht eigenlijk niet dat hij dan ineens wel kan lopen.

Er gaat echt van alles door m'n hoofd de afgelopen dagen. Ik heb vandaag voorzichtig gecontroleerd of hij wel reageerde op bepaalde dingen. Als ik aan zijn achterpoot zat begon hij geen geluiden of bewegingen te maken qua "niet aanzitten dat doet pijn" (hiermee bedoel ik bijvoorbeeld een schrikkende/snelle beweging of bvb een poging tot bijten o.i.d.) 

Als ik voorzichtig aan de onderkant van zijn poot voelde of bijvoorbeeld aan zijn nagels bewoog hij wel, qua er zit nog gevoel in. 

De dierenarts heeft zondag gezegd dat ik hem moet laten inslapen als hij na 3 dagen niet liep. Nu is dat dus morgen, maar is 3 dagen niet te kort voor zoiets of zou hij nu echt al moeten kunnen lopen?

Ik bedoel de dierenarts zegt het vast niet voor niets en ik wil niet dat het beestje extra pijn moet lijden, maar diep van binnen kan ik het ook niet over m'n hart krijgen om hem in te laten slapen terwijl het eruit ziet alsof het - met uitzondering van dat pootje - nog zo'n happy en voor zijn doen actief konijntje is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is en blijft altijd een lastige beslissing, waarbij ik vind dat je altijd op je eigen gevoel moet af gaan.

Als jij vindt dat hij meer tijd nodig heeft (wat ik goed kan begrijpen) zou ik hem deze tijd geven.

Zolang het konijn niet onnodig lijdt kun je deze beslissing altijd nog wat langer uitstellen.

Veel suc6 met je konijntje. Ik hoop dat het goed komt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Goedenavond allemaal,

 

Bedankt voor de reacties!
Het leek me wel netjes om even een update te geven: ik heb ervoor gekozen om hem toch niet in te laten slapen na 3 dagen. En gelukkig maar, want meneer loopt alweer stukken beter!
Hij huppelt weer vrolijk rond. Nog niet helemaal zoals voorheen, maar absoluut met een flinke vooruitgang.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .