Ga naar inhoud

In de tuin gewaaide zaadjes veilig?


Okki

Aanbevolen berichten

Het waaide hier gisteren nogal hard en nu ligt de tuin vol met zaadjes van een boom. Ik heb geen idee welke soort. Is het schadelijk als mijn konijnen daarvan eten? Het gekke is dat ze niet in de ren liggen. Misschien hebben de konijnen die al wel opgegeten... Maar het gras ligt vol ermee, dus voordat ik ze los in de tuin laat lopen: weten jullie of het kwaad kan? Zie foto voor de zaadjes.

IMG_20180517_095750227.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is lastig te zeggen van een foto.

Het zou zaad van een iep kunnen zijn.

Maar het ziet er ook wel een beetje uit uit als blaadjes van een bloesem boom. Maar dat zijn zoveel soorten. Het ligt echt aan de soort of het giftig is of niet. Meestal zijn het van die sier- fruitsoorten, sierkers, sierpruim, sierappel etc. bijv.  sierkers zie je veel, maar die zou ik liever niet bij de konijnen in het verblijf hebben.

 

Ik ben ook geen echte plantenexpert, lastig te zeggen dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze er in grote getale en hebben ze een donkere kern (Zie hier)? Dan zijn ze hoogstwaarschijnlijk van een iep. De hele laan waar ik woon staat er vol mee en ze waaien dan ook constant naar binnen. Ik kwam in keer thuis (had de ramen open gelaten) en toen lang de hele kamer bezaaid maar was de ren helemaal schoon, dus er hebben twee nijnen lopen stofzuigen en ze leven allebei nog. :')

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piku dan zijn ze inderdaad van een iep. Die bomen staan hier niet in de directe omgeving, maar door de wind van gisteren liggen die zaadjes nu overal. Nog niet in deze hoeveelheden gezien sinds we in dit huis wonen (6 jaar).

Fijn dat het blijkbaar geen kwaad kan! Het terras is nog wel te vegen maar het gras is wat lastiger...:'D

Ik kan de konijnen dus wel rustig in de tuin laten. Bedankt voor je reactie, en

@Evee natuurlijk ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zo ver ik weet is iep niet een soort die je echt als knaaghout of blad in het verblijf moet aanbieden, maar is het ook niet echt giftig. Het is zo een tussenin-soort. Valt eigenlijk tussen de veilige en giftige lijst in zeg maar. Ik zou ze geen graafbak geven van iep-zaden, maar als er wat in de tuin of het verblijf ligt en ze eten er een paar van verwacht ik niet dat je er problemen mee zal krijgen :)

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .