Ga naar inhoud

Gas/verstopping?


JUULZxo

Aanbevolen berichten

Sinds gister merkte ik dat Dolce (ram) kleine keutels heeft, deze plakken ook aan zijn vacht. Vanmorgen zat hij in een hoekje van de woonkamer met een borrelend buikje, wat best hard klinkt. Hij gaat nu ook steeds liggen, ook eten gaat moeizaam. De DA is al dicht nu, maar morgenochtend ga ik bellen voor een afspraak. Ik had al informatie opgezocht over gas en verstoppingen. Wat kan ik nu doen om de pijn te verminderen? Ik heb thuis nog een klein beetje metacam staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is er. Ik zat daar ook aan te denken. Ik heb zelf geen rijbewijs, maar mijn broer komt zo thuis, dus ik ga vragen of hij mij kan brengen. De DA zelf is maandag pas open, pff. Maar kan ik nu iets doen om de pijn te verzachten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou vooral zijn temperatuur in de gaten voor de tijd dat je nu moet wachten tot je naar de dierenarts kunt, zieke konijnen koelen snel af en kunnen dan in shock raken. Ik zou zeker niet afwachten, een gasaanval of verstopping kan dodelijk worden als je niet snel handelt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vandaag in de middag gegaan, want gister was het heel druk bij de spoedkliniek, mijn broer moest de volgende ochtend vroeg opstaan voor zijn werk. De DA heeft Dolce nagekeken, en hij heeft een lichte verhoging/koorts (ze wist niet waar het vandaan kwam) Hier heeft hij antibiotica voor gekregen. Ook heeft ze naar zijn buikje geluisterd, en deze was leeg (hij wou niet meer eten). We hebben metacam en nog 2 antibiotica's meegekregen (iets voor zn darmen). Ook moeten we hem dwangvoeren nu.

Ik hoop dat ie snel weer opknapt, ze heeft wel er bij gezegd dat het alsnog fout kan aflopen, dus ik ga 'm goed in de gaten houden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een middel dat je kunt gebruiken en zeker enige verlichting kan brengen bij gas is simethicon, ook bekend als infacol; bij iedere drogist en wellicht ook supermarkt verkrijgbaar als middel tegen boertjes en borrelbuikjes bij babies.  " Simeticon is een gasvormingremmend middel, verder verandert het de oppervlaktespanning van de gasbellen, waardoor deze beter in staat zijn het lichaam te verlaten". van de website konijnen.nl: http://www.konijnen.nl/oud/ziekten/simethicon.htm daar staat ook informatie over de toediening en dosering.

Een konijn kan namelijk niet boeren (ook niet overgeven), dus het moet er echt van achteren uit, Simethicon maakt dat makkelijker.

Het is een veiligmiddel dat bovendien als huismerk bij een drogist maar een paar euro kost.  (merknaam is meen ik Infacol, maar kijk naar ingredienten, middel dat alleen simethicon bevat is wat je zoekt) Het is niet een volledige oplossing, maar kan het verschil maken, eigenlijk liefst altijd in huiste hebben voor allereerst hulp.  Daarnaast heb je toch ook, zo snel mogelijk, een darmstimulerend middel nodig (bv Cisaral), dat kan alleen via de dierenarts.
Ik heb meerdere gevallen van gasbuik met die combinatie succesvol opgelost.  Zonder Cisaral is maar een keer gelukt.  Cisaral is vooral essentieel als het konijn niet meer keutelt, zonder dat komen de darmen hoogstwaarschijnlijk niet meer in beweging.

Ook is dwangvoering zo snel mogelijk noodzakelijk om de darmen wat te doen te geven.  'mijn eerste wortelhapje' babyvoeding werkt prima: geeft veel energie en wordt met graagte opgeslobberd (liefst met een grote 'injectiespuit' met dikke opening, als je die niet hebt un je de tuit van de grootste die je hebt afsnijden zodat de wortelprut erdoor kan, anders zul je moeten improviseren, als er maar wat naar binnen gaat.  Liefst wat stof onderuit de zak hooi erdoor roeren en wat water (zeef gebruiken, anders droog hooi in een zeef wrijven), want de vezels zijn heel belangrijk om de darmen te stimuleren.  Desnoods wat brinta anders.  Je moet er wel wat meer water bij doen dan.
succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS Cisaral is weliswaar net zo urgent als Simethicon en dwangvoer, maar alles wat je nu kunt doen tot je alles kunt doen is tijd winnen. Probeer wel binnen 2 dagen met cisaral te beginnen.

Volgens sommige mensen helpt het ook om regelmatig de buik heel zachtjes te masseren (heeeeel zachtjes! en alleen als het geen ernstige stress geeft)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

PS Cisaral is weliswaar net zo urgent als Simethicon en dwangvoer, maar alles wat je nu kunt doen tot je alles kunt doen is tijd winnen. Probeer wel binnen 2 dagen met cisaral te beginnen.

Volgens sommige mensen helpt het ook om regelmatig de buik heel zachtjes te masseren (heeeeel zachtjes! en alleen als het geen ernstige stress geeft)

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb idd cisaral en novodox mee gekregen. In de middag had hij d.m.v. een spuit al wat van het spul gekregen & net een half uur geleden ook weer een spuitje. Morgenmiddag begin ik ook met de metacam. Over dat wortelhapje, kan ik dat ook zelf vers maken? (En eventueel verdunnen met water, als het teveel wordt qua suikers). Morgen begin ik ook met het dwangvoeren van de critical care. Net om half 7 en 10 uur heb ik ss gebruikt als dwangvoer.

& over infacol, kan dat kwaad als ik het gebruik met de andere medicijnen? Of zal ik dit eerst overleggen met de DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

PS Cisaral is weliswaar net zo urgent als Simethicon en dwangvoer, maar alles wat je nu kunt doen tot je alles kunt doen is tijd winnen. Probeer wel binnen 2 dagen met cisaral te beginnen.

Volgens sommige mensen helpt het ook om regelmatig de buik heel zachtjes te masseren (heeeeel zachtjes! en alleen als het geen ernstige stress geeft)

 

 

Sorry, maar ik vind dit echt slecht advies. Er zitten best wat goede aspecten in wat je zegt, maar feit blijft dat een buikprobleem bij een konijn spoedgeval is waar je de dierenarts voor nodig hebt. Als je zelf geen verstand van dit soort dingen hebt, moet je niet zelf gaan rommelen, maar het dier laten beoordelen door iemand met vstand van zaken. Door dit soort adviezen te geven, loop je alleen maar de kans dat mensen het bezoek gaan uitstellen en eerst zelf iets proberen. Bovendien geef jij adviezen over een gasaanval, terwijl dat blijkbaar niet is vastgesteld als oorzaak door de dierenarts. Wortel bevat veel suiker en zal gas eerder doen toenemen. Dwangvoeren kun je beter doen met goed dwangvoer met vezels ipv met wortelhapje. En of je kunt gaan dwangvoeren, hangt ook weer van de diagnose en daar heb je dus weer een dierenarts voor nodig! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de reacties. Vanmorgen heb ik Dolce zijn antibiotica's gegeven (de metacam moet in de middag). Nu kwam ik erachter dat zn oogje is ontstoken :( het ziet er echt opgezwollen uit. Zou dit de ontsteking kunnen zijn? Het is aan zijn rechteroog. Moet ik weer terug naar de DA of gewoon de anitbiotica's geven?

ik zal later een foto plaatsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn gebit is nagekeken met zo'n kijkding, maar ze konden niks vinden. Maar ik had ergens gelezen dat ze alleen de "voorste" tanden/kiezen konden zien. Ze had geadviseerd om een röntgenfoto te maken, zodat ze de schedel & het gebit beter konden bekijken. Misschien toch nog een foto maken? Ik heb Dolce nu 3 weken, en toen ik hem ophaalde zei de opvang dat ie gezond was. Stel dat er iets aan zijn gebit is, kan dat dan allemaal binnen 3 weken? Ik baal echt super erg dat ie last heeft van zn oogje & buikje/darmen..

Ik ga binnenkort zo snel mogelijk bellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Christaaa:

 

Sorry, maar ik vind dit echt slecht advies. Er zitten best wat goede aspecten in wat je zegt, maar feit blijft dat een buikprobleem bij een konijn spoedgeval is waar je de dierenarts voor nodig hebt. Als je zelf geen verstand van dit soort dingen hebt, moet je niet zelf gaan rommelen, maar het dier laten beoordelen door iemand met vstand van zaken.

...

Wortel bevat veel suiker en zal gas eerder doen toenemen. Dwangvoeren kun je beter doen met goed dwangvoer met vezels ipv met wortelhapje.

Helemaal mee eens dat je snel mogelijk een dierenarts moet inschakelen.  maar soms is dat niet direct mogelijk.  Wellicht had ik wat duidelijker moeten maken dat mijn adviezen vooral bedoeld waren als allereerste hulp, als een dierenarts niet beschikbaar is.  dit soort gevallen dienen zich, in mijn ervaring, namelijk vaak aan net op een zaterdagavond bv, als een dierenarts gewoon niet direct binnen bereik is voor een hoop mensen.  Speciaal dwangvoer heeft niet iedereen in huis, en zie er maar aan te komen op zondag, hetzelfde geldt voor Cisaral.  Het belangrijkste op dat moment is dat de darmen niet stil komen te staan volgens mijn dierenarts, en er een begin wordt gemaakt om het gas te verminderen.  En als een konijn al een dag niet heeft gegeten is dwangvoer dus urgent; zelfs niet ideaal dwangvoer.  Wortelhapje vind een konijn doorgaans lekker en het zal zelf aangeven of het wil of niet.  Mijn ervaring is: meestal wel.
Als jij een beter alternatief weet hoor ik het graag.

 

Een andere noodoplossing als je brokjes zoals Science Selective hebt is die op te lossen in water, dat gaat prima en is vrijwel hetzelfde qua substantie en samenstelling als Critical Care. Mijn ervaring is echter dat dat meestal wordt geweigerd als er niet een beetje wortelprut doorheen zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei JUULZxo:

Zijn gebit is nagekeken met zo'n kijkding, maar ze konden niks vinden. Maar ik had ergens gelezen dat ze alleen de "voorste" tanden/kiezen konden zien. Ze had geadviseerd om een röntgenfoto te maken, zodat ze de schedel & het gebit beter konden bekijken. Misschien toch nog een foto maken? Ik heb Dolce nu 3 weken, en toen ik hem ophaalde zei de opvang dat ie gezond was. Stel dat er iets aan zijn gebit is, kan dat dan allemaal binnen 3 weken? Ik baal echt super erg dat ie last heeft van zn oogje & buikje/darmen..

Ik ga binnenkort zo snel mogelijk bellen

Konijnen zijn meesters in het verbergen van pijn. En kunnen dat dus heel lang verborgen houden. Bij mijn konijn waren het de achterste kiezen in de bovenkaak. Op den duuur puilde zijn oog ook helemaal uit doordat er zoveel pus onder zat. 

Ik denk dat een foto wel raadzaam is of dat ze onder een roesje goed naar de achterste kiezen kijken. Dat hij verhoging heeft zou inderdaad kunnne duiden op een ontsteking. En dat hij niet meer wil eten zou dus goed kunnen komen van de pijn. Misschien kan je eens proberen om zijn brokjes te weken. Kijken of hij dat wel gretig opeet. Dan zijn de aanwijzingen alleen maar groter dat het probleem zich bij het gebit bevind. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Daniël Leeuwenberg:

Helemaal mee eens dat je snel mogelijk een dierenarts moet inschakelen.  maar soms is dat niet direct mogelijk.  Wellicht had ik wat duidelijker moeten maken dat mijn adviezen vooral bedoeld waren als allereerste hulp, als een dierenarts niet beschikbaar is.  dit soort gevallen dienen zich, in mijn ervaring, namelijk vaak aan net op een zaterdagavond bv, als een dierenarts gewoon niet direct binnen bereik is voor een hoop mensen.  Speciaal dwangvoer heeft niet iedereen in huis, en zie er maar aan te komen op zondag, hetzelfde geldt voor Cisaral.  Het belangrijkste op dat moment is dat de darmen niet stil komen te staan volgens mijn dierenarts, en er een begin wordt gemaakt om het gas te verminderen.  En als een konijn al een dag niet heeft gegeten is dwangvoer dus urgent; zelfs niet ideaal dwangvoer.  Wortelhapje vind een konijn doorgaans lekker en het zal zelf aangeven of het wil of niet.  Mijn ervaring is: meestal wel.
Als jij een beter alternatief weet hoor ik het graag.

 

Een andere noodoplossing als je brokjes zoals Science Selective hebt is die op te lossen in water, dat gaat prima en is vrijwel hetzelfde qua substantie en samenstelling als Critical Care. Mijn ervaring is echter dat dat meestal wordt geweigerd als er niet een beetje wortelprut doorheen zit.

 

Een dierenarts is altijd bereikbaar. Je moet er alleen wel moeite voor willen doen.

En dwangvoer is wat anders dan iets wat een konijn lekker genoeg vindt om alsnog zelf op te eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Domino:

Konijnen zijn meesters in het verbergen van pijn. En kunnen dat dus heel lang verborgen houden. Bij mijn konijn waren het de achterste kiezen in de bovenkaak. Op den duuur puilde zijn oog ook helemaal uit doordat er zoveel pus onder zat. 

Ik denk dat een foto wel raadzaam is of dat ze onder een roesje goed naar de achterste kiezen kijken. Dat hij verhoging heeft zou inderdaad kunnne duiden op een ontsteking. En dat hij niet meer wil eten zou dus goed kunnen komen van de pijn. Misschien kan je eens proberen om zijn brokjes te weken. Kijken of hij dat wel gretig opeet. Dan zijn de aanwijzingen alleen maar groter dat het probleem zich bij het gebit bevind. 

Ik heb een paar dagen geprobeerd om brokjes (ss brokjes) te weken en heb dit gevoerd. Toen at hij wel een beetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik hoop het ook.. ik laat het weten als het weer goed gaat. 

Misschien een hele stomme vraag (en ik schaam me er een beetje voor) maar wat zijn de kosten voor een opname? De DA had geadviseerd om het te doen als het echt dwangvoeten etc. niet lukt. Het dwangvoeren lukt opzich wel, maar hij slikt/kauwt 2/3 keer en daarna niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .